צה"ל השלים את המבצע בשיפא: "הרס נרחב, עשרות גופות"

ביום ה-178 למלחמה, צה"ל הודיע כי הוא נסוג מבית החולים שיפא ומאות הלוחמים שפעלו שם יצאו מהמקום. על-פי חלק מההערכות, חוסלו כ-200 מחבלים. בעזה מדווחים על הרס רב בשל חילופי האש הקשים במבנה

זמן צפייה: 00:30

בתום מבצע של שבועיים: כוחות צה"ל ושב"כ השלימו את הפעולה בבית החולים שיפא שבעיר עזה, ויצאו מהמרחב. זאת, אחרי שברצועה דיווחו על הרס נרחב ועל עשרות גופות באזור בית החולים. על-פי דיווחים, מאות מחבלים חוסלו במסגרת המבצע.

Whatsapp Image 2024 04 01 At 0
הרס בביה"ח שיפא | צילום: מתוך טוויטר
הרס בביה"ח שיפא
הרס בביה"ח שיפא | צילום: רויטרס

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ביקר בסוף השבוע בשיפא, כשהכוחות עדיין פעלו בשטחו. הוא קיים שם הערכת מצב עם מפקדים בכירים ומסר: "המבצע השיג את המטרה - כמות גדולה של מחבלים עצורים ובכירים הרוגים. ההישגים גבוהים מאוד". לדבריו, "המסר חשוב מאוד - בית חולים הוא לא מקום בטוח. אנחנו עושים הכול כדי לא לפגוע בחולים, לא לפגוע בצוותים הרפואיים. זה שאין איש צוות רפואי אחד שנפגע או חולים שנפגעו, ויש הרבה מאוד מחבלים שנהרגו או נשבו - זו רמת לחימה מאוד מאוד גבוהה. את המבצע הזה ממשיכים לעשות ביסודיות עד שמודיעים שסיימנו".

הרמטכ"ל הרצי הלוי בשיפא
הרמטכ"ל בשיפא | צילום: דובר צה"ל

בפעילות צה"ל בביה"ח חוסלו גם מחבלי חמאס בכירים, בהם ראא'ד ת'אבת. לפי דובר צה"ל, "ת'אבת היה בעשירייה הראשונה של בכירי הזרוע הצבאית של חמאס, ומקורב לסינוואר, דף ועיסא. הוא שימש ראש חיל האספקה וכוח האדם של הזרוע הצבאית ובעבר שימש כראש מערך הייצור של חמאס. הוא היה מוקד ידע של הארגון, בכל הקשור להצטיידות והתחמשות. הוא חוסל במהלך ניסיון בריחה שלו עם עוד שני מחבלים לתוך רחבת בית החולים - ע"י כוחות שייטת 13 וכוחות נוספים של נח"ל, שקד ודובדבן".

ראא'ד ת'אבת: תעודת זהות חרבות ברזל צה"ל דובר צה"ל מחבל
ראא'ד ת'אבת: תעודת זהות | צילום: דובר צה"ל

בכירים נוספים חוסלו במהלך היתקלות ומרדף במבנה בית היולדות - פאדי דויכ, שרצח ארבעה ישראלים בפיגוע באדורה שבהר חברון ב-2002, וזכריה נג'יב - שסייע לחטיפת נחשון וקסמן.

עשן מיתמר מבית החולים שיפא בעיר עזה
עשן מיתמר מבית החולים שיפא בעיר עזה | צילום: רויטרס
פעילות כוחות צה"ל בבית החולים שיפא
פעילות כוחות צה"ל בבית החולים שיפא | צילום: דובר צה"ל

במבצע "ניתוח מקומי" בביה"ח, שהחל ב-18 במרץ, בעקבות מידע מודיעיני על הימצאות של בכירי חמאס במקום - השתתפו חטיבת השריון 401, שייטת 13, לוחמי ורכזי שב"כ, תחת פיקוד אוגדה 162. לפי צה"ל, "באזור השעה 02:15 בלילה, יצאו הכוחות לדרך. ב-02:31 בית החולים "שיפא" כבר היה מכותר לחלוטין על-ידי הכוחות. המחבלים הופתעו לחלוטין, אף אחד מהם לא הצליח לברוח מבית החולים. המחבלים ראו בשיפא מקום בטוח, והם לא חשבו שצה"ל יחזור אליו במהלך חודש רמדאן. הם הניחו שכוחות צה"ל ממוקדים במקומות אחרים".

לפני הפשיטה, ראש מינהלת התיאום והקישור קיים שיחת אזהרה עם מנכ"ל משרד הבריאות בעזה: "אנחנו רואים שחמאס ממשיך את הפעילות הצבאית שלו בתוך בתי החולים. אנחנו מוכנים לספק כל סיוע המוניטרי שיידרש. הבקשה שלנו היא פשוטה, הפסקה מיידית של כל פעילות הטרור בבתי החולים".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2418030610' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='ראש מינהלת התיאום והקישור למנכ"ל משרד הבריאות בעזה: "להפסיק מיד כל פעילות טרור"' poster='' kid='1_7ihnbvu1' duration='0']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2418030658' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='"המודיעין חייב פעולה מיידית": הצהרת דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי' poster='' kid='1_qsnll0k0' duration='0']

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי פרסם הצהרה מוקלטת בשפה האנגלית עם תחילת המבצע, בה אמר: "צה"ל החל במבצע מדויק באזורים מצומצמים של ביה"ח שיפא, בעקבות מידע מודיעיני מבוסס שדרש פעולה מיידית. אנו יודעים שבכירי חמאס התאגדו בתוך ביה"ח ומשתמשים בו כדי לפעול נגד מדינת ישראל". זו הפעם השנייה במהלך המלחמה שבה כוחות צה"ל פועלים בשיפא. גם בנובמבר פשטו כוחות הביטחון על בית החולים, במבצע שהתבסס על "מידע מודיעיני וצורך מבצעי".