דובר צה"ל: "קוראים לכל תושבי העיר עזה להתפנות מבתיהם"

בהודעת דובר צה"ל נמסר כי על התושבים "לנוע דרומה לשם הגנתם ולהתמקם באזור מדרום לנחל עזה". האו"ם: "בלתי אפשרי שתנועה כזו תתרחש ללא השלכות הומניטריות הרסניות". השגריר ארדן: "תגובת האו"ם היא חרפה"

זמן צפייה: 11:16

בעוד ישראל נכנסת ליומה השביעי של מלחמת חרבות ברזל, צה"ל קורא הבוקר (שישי) לתושבי העיר עזה להתפנות מבתיהם ולנוע לכיוון דרום הרצועה. "צה"ל קורא לכל תושבי העיר עזה להתפנות מבתיהם, לנוע דרומה לשם הגנתם ולהתמקם באזור מדרום לנחל עזה, כפי שמתואר במפה", נמסר בהודעת דובר צה"ל, "ארגון הטרור חמאס פתח במלחמה מול מדינת ישראל, העיר עזה היא מרחב שבו מתקיימת פעילות צבאית. הפינוי הזה הוא למען ביטחונכם האישי. ניתן יהיה לחזור לעיר עזה רק לאחר הודעה שתאשר זאת. אין להתקרב לאזור הגדר עם מדינת ישראל".

עוד נמסר בהודעה: "מחבלי חמאס מסתתרים בעיר עזה במנהרות מתחת לבתים בעיר עזה, ובתוך בניינים מרובים אזרחים חפים מפשע. תושבי עזה נועו דרומה למען ביטחונכם האישי וביטחון משפחותיכם, הרחיקו עצמכם ממחבלי החמאס שמשתמשים בכם כמגן אנושי. צה"ל עתיד בימים הקרובים להמשיך לפעול באופן משמעותי בעיר עזה, ומעוניין להימנע מפגיעה באזרחים".

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר הבוקר בהצהרה לציבור כי צה"ל קרא לתושבי העיר עזה להתפנות כדי לצמצם את הפגיעה באוכלוסייה האזרחית, והוסיף כי האחריות למה שיקרה למי שלא יתפנה היא על מי שקורא לו לא להתפנות - על ראשו של חמאס. אונר"א, סוכנות האו"ם לטיפול בפליטים פלסטינים, העבירה את מרכז המבצעים המרכזי שלה ואת הסגל הבינלאומי לדרום הרצועה, וקראה לרשויות הישראליות "להגן על כל האזרחים".

הכרוזים שחילק צה"ל מהאוויר לתושבי עזה
הכרוזים שחילק צה"ל מהאוויר לתושבי עזה

לפנות בוקר נמסר מהאו"ם כי צה"ל הודיע לו שעל כ-1.1 מיליון פלסטינים בעזה לעזוב את הצפון הרצועה ולעבור לדרום הרצועה בתוך 24 שעות, ודובר האו"ם הוסיף כי הצו של צה"ל חל גם על כל צוותי האו"ם ואלה המוגנים במתקני האו"ם, כולל בתי ספר, מרכזי בריאות ומרפאות. "האומות המאוחדות סבורות כי זה בלתי אפשרי שתנועה כזו תתרחש ללא השלכות הומניטריות הרסניות", אמר דובר האו"ם בהצהרה, "האומות המאוחדות מבקשות בתוקף שכל צו כזה, אם יאושר, יבוטל תוך הימנעות ממה שעלול להפוך את הטרגדיה שכבר קרתה לאסון".

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון על הר הבית
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בדיון מועצת הביטחון | צילום: רויטרס

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הגיב הבוקר להודעת האו"ם, ומסר: "תגובת האו"ם לאזהרה המוקדמת של ישראל לתושבי עזה היא חרפה! זה שנים רבות, שהאו"ם 'עוצם עיניים' לנוכח התחמשות החמאס והשימוש שלו באוכלוסיה האזרחית ובתשתית האזרחית ברצועה כמקום מסתור לכלי הנשק והרצח שלו, וכעת, במקום לעמוד לצידה של ישראל, שאזרחיה נשחטו על ידי מחבלי החמאס ושמנסה למזער פגיעה בבלתי מעורבים, הוא מטיף דווקא לישראל. מוטב שהאו"ם יתמקד כעת בהחזרת החטופים, בגינוי החמאס ובתמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה".