המסקנות בצה"ל - והמתיחות של חמאס: פרטים חדשים על חילוץ גופות החטופים

לאחר רציחת ששת החטופים שגופותיהם חולצו אמש מאזור רפיח, מספר הישראלים שנרצחו בשבי עלה ל-27 - ובעזה נותרו 101 חטופים, כמחציתם בחיים. בצה"ל מנסים להתחקות אחר המסלול שבו הועברו החטופים שנרצחו בטרם הגיעו לדרום הרצועה, ופועלים כדי להשיג תמונת מודיעין טובה יותר עבור פעולות עתידיות. חמאס צפוי להקשיח כעת עמדות במו"מ לעסקה - ולהגביר את השימוש בטרור פסיכולוגי. שר בכיר נגד נתניהו: "בחר בהצלת הקואליציה על חשבון הצלת החטופים"

זמן צפייה: 10:34

בחלוף כ-11 חודשים ממתקפת הפתע של חמאס, ולאחר חילוץ גופותיהם של ששת החטופים מהמנהרה באזור רפיח אמש, ישראל סופרת הערב (ראשון) 27 חטופים וחטופות שנרצחו בשבי חמאס - המורה למחבליו לרצוח חטופים כאשר עולה החשש שהם יאותרו בחיים על ידי כוחות צה"ל. כעת נותרו בעזה 101 חטופים, מהם רק כ-50 שעדיין מוגדרים חיים.

במערכת הביטחון סבורים כי חמאס הציב רשת של תצפיתנים ומצלמות על פני הקרקע ומתחתיה, במטרה להתריע על התקרבות של צה"ל לאזורים בהם מוחזקים חטופים. ההבנה כי לחץ צבאי לא מוביל לשחרור חטופים אלא מסכן את חייהם היא זו שהביאה את בכירי הדרג הצבאי להמליץ לראש הממשלה בנימין נתניהו להתניע מחדש את המגעים לעסקה.

כעת מנסים בצה"ל וביתר זרועות הביטחון להתחקות אחר המסלול שבו הועברו ששת החטופים, מאז שנחטפו ועד שהגיעו לרפיח. לפי הערכות, השישה, ובהם כרמל גת שנחטפה מבית הוריה בבארי וחמשת הצעירים שנחטפו ממסיבת הנובה, הועברו בין מספר מקומות מסתור בדרכם דרומה, על פני הקרקע ומתחתיה.

שוטרים מפנים מפגינים במחאה למען החטופים בכניסה לירושלים
שוטרים מפנים מפגינים במחאה למען החטופים בכניסה לירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

החשש לגורלם של יתר החטופים שנותרו בידי חמאס מעורר ביקורת גם בקרב חברי הממשלה. שר בכיר תקף הערב את נתניהו, וטען כי הוא "בחר בהצלת הקואליציה על חשבון הצלת החטופים". עוד הוסיף: "כל התירוצים שלו נועדו למשוך זמן". שר אחר הוסיף בביקורת מתונה יותר: "לנוכח ההתפרקות הפנימית שאנו עדים לה צריך למצוא דרך אחרת לקבל החלטות ולהרחיב שוב את הממשלה".

מלבד שר הביטחון יואב גלנט, שרי הממשלה נמנעו מלבקר את נתניהו בקולם וללא הבטחה לאנונימיות. בתוך הקואליציה ניכרת פסיביות מצד המפלגות החרדיות שלא מפעילות לחץ, בעוד שהשרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר מכתיבים את הטון. בתוך כך, גורמים בליכוד קראו לנתניהו לנצל את המחאה שנערכת גם כך כדי לפטר את גלנט, אך מקורבים לראש הממשלה טוענים כי המהלך אינו ניצב על הפרק בשלב זה.

בנימין נתניהו ויחיא סינוואר
בנימין נתניהו ויחיא סינוואר | צילום: רויטרס

חמאס מצדו, לפי מקורות פלסטיניים, משנע כעת חטופים חיים ממקום מסתור אחד לאחר, מעל לפני הקרקע ובמנהרות התת-קרקעיות. זאת, כדי לסכל כל אפשרות של איתור וחילוץ חטופים בידי כוחות הביטחון הישראליים. ארגון הטרור העזתי צפוי להקשיח כעת עמדות במסגרת המגעים לעסקה, והוא אף עלול להפיץ תכנים המהווים טרור פסיכולוגי כדי להגביר את המתיחות בישראל ולהגדיל את סבל בני משפחות החטופים.

כעת, צה"ל ייאלץ לחשב מסלול מחדש, בעקבות ההבנה כי המשך הלחימה במנהרות כפי שנוהלה עד כה עלולה להביא למותם של חטופים נוספים. הפעולה באזור ממנו חולצו החטופים נמשכת, אך בצבא יצטרכו להבטיח כי יש בידיהם תמונות מודיעין טובות יותר עבור פעולות עתידיות.

פעולות צה"ל ברפיח
פעולות צה"ל ברפיח | צילום: דובר צה"ל

מוקדם יותר היום, אורי דנינו, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב ועדן ירושלמי, ארבעה מששת החטופים שגופותיהם חולצו, הובאו למנוחות בנוכחות אלפים שהגיעו לחלוק להם כבוד אחרון. אמה של עדן, שירית, ספדה לה בכאב: "עדן, אני מצטערת. ילדה יפה שלי. 11 חודשים שרדת בשבי חמאס, עד שאתמול הגיעו השמועות לפני שהקצינים הגיעו אלינו. ב-3:30 לפנות בוקר קיבלתי את הטלפון שממנו חששתי, לא כך דמיינתי את הסוף. רציתי לקבל אותך חיה, רעשנית, עם הצחוק המתגלגל. כל כך הרבה אנשים רצו להכיר אותך - אבל לא ככה".

הלווייתה של עדן ירושלמי בבית העלמין ירקון
הלווייתה של עדן ירושלמי בבית העלמין ירקון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
הלווייתה של עדן ירושלמי בבית העלמין ירקון
הלווייתה של עדן ירושלמי בבית העלמין ירקון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

במקביל, גלנט התריע בישיבת הקבינט שנערכה הערב: "ההחלטה שהתקבלה בקבינט הייתה בנוהל כאילו יש זמן - אך אם אנחנו רוצים חטופים חיים אין זמן. אם נמשיך ככה לא נשיג את מטרות המלחמה שהצבנו לעצמנו - ההחלטה בקבינט היא אילוץ מיותר ששמנו לעצמנו והיא משנית לחיי החטופים".

נתניהו השיב לשר הביטחון: "אני רוצה לשחרר את כל חטופינו לא פחות ממך. נלחמתי על שחרור חטופים לא פחות ממך ואף נפצעתי באחת מהפעולות האלה. אני מאמין שהדרך שאני מוביל של עמידה האיתנה ותקיפה היא הדרך הנכונה. משהחלטנו בקבינט האחרון החלטה סופר צודקת, עכשיו נבוא ונבטל? אחרי הרצח הנורא של חטופינו? צעד כזה יהיה פרס לטרור ויעביר מסר מסוכן לחמאס שרצח חטופינו משתלם".