עשרות הרוגים בההתנפלות על משאיות הסיוע בעזה; ארה"ב: "תקרית חמורה"

הפלסטינים טוענים ל"טבח", ולפי חמאס יותר מ-100 נהרגו מירי בהתנפלות על משאיות סיוע בצפון הרצועה. תחקיר בצה"ל: רוב ההרוגים - מדריסה או מדוחק. מצרים: "פגיעה בלתי-אנושית באזרחים". ארה"ב: "אירוע חמור שממחיש את הצורך בהפסקת אש"

זמן צפייה: 01:32

למעלה מ-100 פלסטינים שהסתערו על משאיות סיוע הומניטרי בצפון רצועת עזה נרמסו למוות, לטענת משרד הבריאות הפלסטיני, ומצה"ל נמסר היום (חמישי) כי עשרות עזתים נהרגו כתוצאה "מדריסה, דוחק והתנפלות על המשאיות", וכי הכוחות פתחו באש לעבר "מי שסיכנו את הכוחות" וירו לרגליהם. תיעוד האירוע, שפרסם דובר צה"ל, בפתח הידיעה.

משרד הבריאות בעזה, הנשלט בידי חמאס, מסר כי 104 פלסטינים נהרגו בתקרית. על-פי נתוני המשרד, 280 בני אדם נוספים נפצעו. בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח כי חמאס מסר הצהרה, בה טען כי התקרית עלולה לפגוע במגעים לעסקת חטופים. עוד הוסיפו בחמאס כי "המשא ומתן שמנהלת הנהגת התנועה הוא לא על חשבון הדם של עמנו", וכי "ישראל תהיה אחראית לכל כישלון בשיחות". במצרים אמרו: "פגיעה בלתי-אנושית באזרחים, שמנוגדת לחוק הבינלאומי". מהבית הלבן נמסר: "תקרית חמורה".

תיעוד שפורסם באל-ג'זירה:

אבי היימן, דובר בלשכת ראש הממשלה, כינה את התקרית "טרגדיה", ואמר לכתבים: "בשלב מסוים המשאיות הוצפו באנשים. נהגי המשאיות העזתים שעטו לתוך הקהל - והרגו, להבנתי, עשרות בני אדם. ברור שזו טרגדיה אבל אנחנו עדיין לא בטוחים בפרטים המדויקים", לדבריו.

על-פי התחקיר הצה"לי, לפנות בוקר נכנסו לרצועה כ-30 משאיות עם ציוד הומניטרי, והיו בדרכן למחנות פליטים בשכונת רימאל שבעיר עזה. ב-4 לפנות בוקר אלפי פלסטינים הגיעו מכיוון חוף הים והתנפלו על המשאיות. לאחר מכן, כתוצאה "מדריסה, דוחק והתנפלות על המשאיות" - עשרות עזתים נהרגו, כך לפי צה"ל. בשלב הזה, חמושים במחסות החלו לירות על המשאיות באזור המעגנה בעזה. מהתחקיר עולה כי כוח אבטחה של צה"ל שהיה עשרות מטרים מהאזור - ירה לאוויר למטרת אזהרה. לא היו נפגעים בקרב הכוחות.

ילד פלסטיני מחנה פליטים רפיח רצועת עזה
ילד פלסטיני במחנה הפליטים ברפיח | צילום: רויטרס

מצה"ל נמסר כי "יוצגו בפני הדרג המדיני חלופות להכנסת הציוד ההומניטרי", וכי "צה"ל לא רואה באירוע הזה 'אירוע כפר קאנא". בתקרית שאירעה בכפר קאנא שבדרום לבנון במסגרת מבצע "ענבי זעם" ב-1996, צה"ל ירה אש לחילוץ כוח - ופגע בשוגג במחנה פליטים. בתקרית נהרגו מעל 100 אזרחים, בהם ילדים. האירוע הוביל, בסופו של דבר, לסיום המבצע.

מלשכת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן נמסר כי הוא "מגנה את הטבח המכוער שערך הצבא הישראלי הבוקר נגד מי שחיכו למשאיות הסיוע". מוקדם יותר היום עדכן משרד הבריאות בעזה כי יותר מ-30 אלף פלסטינים נהרגו מאש צה"ל מאז 7 באוקטובר.

פעילות צה"ל ברצועת עזה
פעילות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

התקרית אירעה בזמן שבישראל עדיין מחכים לתשובת חמאס בנוגע למתווה עסקת החטופים שגובש בפסגת פריז. בהודעה שפרסם ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה נכתב כי הארגון "מראה גמישות במשא ומתן לעסקת חטופים, אך מוכן להמשיך להילחם".

מוקדם יותר השבוע, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הביע אופטימיות בנוגע להתקדמות במגעים, ואמר כי הוא מקווה שהפסקת אש ברצועה תחל כבר היום שני הקרוב. עם זאת, במשרד החוץ של המתווכת קטר הבהירו כי אין פריצת דרך במגעים. במקביל, בישראל נערכים לפעולה קרקעית ברפיח. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר השבוע בריאיון לרשת CBS כי "אנחנו בדרך לרפיח. אם נסכים על עסקה - התמרון באזור יתעכב, אך יקרה לאחר מכן. אם העסקה תיפול - ניכנס לשם מיידית".