מקורות מצריים: "סיכויים גדולים להגיע להפסקת אש הלילה"

דיפלומט מערבי מסר כי "ייתכן שתהיה פריצת דרך בקרוב" • חרף הדיווחים: נמשכות האזעקות בעוטף • גורם במטה הפלגים הפלסטיניים: "נכון לעכשיו אין כל רגיעה. ישראל מתמהמהת במימוש הבנות עבר"

זמן צפייה: 01:41

מקורות פלסטינים הודיעו הערב (ראשון) כי מצרים מנסה להשיג הפסקת אש שתיכנס לתוקף הלילה בחצות. על פי המקורות, אם עד הבוקר יהיה מספר מינימלי של שיגורים, אפשר יהיה להתכנס להפסקת אש. פלוגות "אל קודס" של הג'יהאד האיסלאמי הודיעו כי ימסרו בחצות הודעה חשובה דרך ערוץ "אל-ג'זירה".

בתוך כך, נמשך הירי לעבר העוטף, וברצועה מדווחים על הפצצות של חיל האוויר ברצועה. גורם במטה הפלגים הפלסטיניים אמר כי "נכון לעכשיו אין כל רגיעה. ישראל מתמהמהת בביצוע ההבנות שהושגו בעבר, אך מבקשת לממש רגיעה תמורת רגיעה". לדבריו, הרגיעה מותנית בהתקדמות הדברים בשטח, ולא תתרחש עד שישראל תבחר להיענות לדרישות הפלגים. דבריו הובאו בדיווח פלסטיני. במקביל, גורמים פלסטיניים אמרו לרשת אל-ג'זירה, כי חמאס דחה הצעה ישראלית לשקט תמורת שקט בלבד, מבלי מתן הקלות נוספות.

דיפלומט מערבי מסר כי מתנהלים מגעים אינטנסיביים להפסקת אש. לדבריו, "זה עוד לא סופי - אבל ייתכן שתהיה פריצת דרך בקרוב". מקור בפלגים הפלסטינים מסר לרשת אל-ג'זירה כי המשא ומתן בקהיר רציני, והשעות הקרובות מכריעות בנוגע לחזרת הרגיעה. מקור מסר לערוץ "אל-מיאדין" כי הרגיעה עם ישראל היא אפשרית כל עוד היא תיעשה באופן מותאם, במקביל לעריכת צעדים לסיום המצור, והוסיף כי "הארגונים ברצועה דבקים בחיובה של ישראל להפסיק את התוקפנות ולסיים את המצור".

הפצצה של מבנה נגנון ביטחון הפנים של חמאס
הפצצה של מבנה נגנון ביטחון הפנים של חמאס

בתוך כך, צה"ל תקף בשעות האחרונות כ-40 יעדי טרור של חמאס והג'יהאד האיסלאמי לאורך רצועת עזה, ביניהם חמ"לי תצפיות, תשתיות תת-קרקע, מחסני אמצעי לחימה, מתחמים צבאיים, עמדות שיגור, עמדות תצפית ועוד. מתחילת סבב הלחימה הותקפו כ-320 יעדי טרור. עד כה דיווחו הפלסטינים על 25 הרוגים.

דובר צה״ל מסר כי מטוסי קרב של צה"ל תקפו את בניין לשכתו של תופיק אבו נעים, שר הפנים וראש המנגנונים בלשכה המדינית של חמאס בעיר נוציראת.  אבו נעים נכלא בידי ישראל ב-1991 ושוחרר במסגרת עסקת שליט, אחריה השתלב בהנהגת חמאס. אבו נעים אחראי על מנגנוני הביטחון של חמאס, שבהם נעשה שימוש להוצאת פעולות טרור צבאיות.

תקיפת בניין לשכתו של תופיק אבו נעים, שר הפנים וראש המנגנונים בלשכה המדינית של ארגון הטרור חמאס
תקיפת בניין לשכתו של תופיק אבו נעים, שר הפנים וראש המנגנונים בלשכה המדינית של ארגון הטרור חמאס | צילום: דובר צה''ל

בד בבד, שני חיילים נפצעו קל ובינוני מפגיעת פצמ"ר ברכב צה"לי במושב יכיני שבצפון הנגב. השניים פונו במסוק לבית החולים סורוקה. במקביל, משרד הבריאות העזתי הודיע כי נכון לעכשיו 24 פלסטינים נהרגו ו-154 נפצעו, במהלך סבב ההסלמה האחרון.

ארגון חזבאללה פרסם הודעה רשמית שבה הביע גינוי ל"תוקפנות הציונית הברברית המתמשכת" נגד תושבי עזה. בהודעה נאמר כי העם הפלסטיני לימד את ישראל לקח בשטח, וכי הארגון משבח את תפקודם של הפלגים הפלסטיניים נגד "מכונת המלחמה הציונית".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190505-2215' autoplay='0' credit='חמ"ל דרום' desc='שני חיילים נפצעו מפגיעת פצמ"ר' kid='1_ovxz6m2u' duration='11'']

אחראי לשכת ההסברה של הג'יהאד האסלאמי, דאוד שיהאב, הצהיר כי "המסרים הקשים והחזקים של פלגי ההתנגדות, והתפקוד האיכותי שלהם, לבטח יביאו לריסונה של ישראל. ההצהרות של הבכירים בישראל מעידים של מצב של אובדן עצות". עוד טען כי "הרגיעה עם ישראל אפשרית, אך עליה לשלם על כך במילוי התחייבויותיה".

נציג חמאס בלבנון, אחמד עבד אל-האדי, מסר לערוץ "אל-מיאדין" מספר פרטים בדבר ההסלמה האחרונה מול ישראל. לדבריו, ישראל מנסה לשבור את המשוואה שקבעו הפלגים הפלסטיניים מולה, אך הפלגים לא ירשו זאת. הפלגים, לדבריו, אינם מעוניינים להיגרר למלחמה כוללת, אבל הם ימשיכו להגיב לישראל, והם מפעילים לחץ על ישראל לבצע את ההבנות שהושגו מולה. בהמשך דבריו, טען הנציג כי ישראל ביצעה טעות גדולה כאשר הרחיבה את היקף התוקפנות שלה.

בתוך כך, כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי מזל"טים של צה"ל ביצעו לפני זמן קצר "הקש בגג" על בניין במערב עזה, לקראת הפצצתו בהמשך. במקביל, פלוגות "אל-קודס" הודיעו בערבית ובעברית כי בעוד זמן קצר יפורסם מסר עבור ישראל ותושבי עוטף עזה.

מוקדם יותר הותר לפרסום כי משה פדר, אגרונום בן 67 מכפר סבא, הוא ההרוג מפגיעת טיל הנ"ט בכביש 34. בת זוגו של פדר ב-17 השנים האחרונות היא איריס עדן, אלמנת צה״ל שאיבדה את בעלה, רב סרן ישיש עדן, באסון המסוקים.

פנחס מנחם פשווזמן, שנהרג מרסיסים בעקבות פגיעת רקטה ברכב באשדוד, הותיר אחריו אלמנה ותינוק כבן שנה. דודו נרצח בפיגוע בפיגוע באוטובוס בהר מירון בשנת 2002, ודוד נוסף נהרג באסון גשר בנות יעקב. נפגעת חרדה שפונתה לבית החולים ברזילי באשקלון סיפרה כי פשווזמן גונן עליה בגופו בעת פגיעת הטיל הקטלני. כתוצאה מכך ספג פגיעה קטלנית של רסיסים, נפצע אנושות ומת כעבור דקות אחדות. הלווייתו תצא בשעה 23:00 מבית הכנסת "עטרת נחום" בבית שמש להר המנוחות.

פשווזמן, שנהרג כתוצאה מרקטה שפגעה ברכב ברחוב יהודה המכבי באשדוד, פונה לבית החולים אסותא ושם בהמשך נקבע מותו. ככל הנראה, הוא שהה ברכבו בעת שנשמעה האזעקה ויצא ממנו על מנת להגיע למרחב המוגן, אך לא הספיק להגיע בזמן ונפגע מהרסיסים. שלושה בני אדם נפצעו קל מרסיסים, בהם שני גברים כבני 60 וגבר בן 41. בנוסף טופלו ופונו לבית החולים ארבעה נפגעי חרדה. כמו כן, נגרם נזק לרכבים. בנקודה אחרת בעיר נפלה רקטה נוספת בסמוך לבניין מגורים, ללא נפגעים.

במהלך הערב נמשך ירי בלתי פוסק לעבר יישובי הדרום, ואזעקות נשמעו בין היתר בגדרה, נתיבות, אשדוד, מזכרת בתיה, גן יבנה ומרכז הנגב. 30 רקטות נורו במטח האחרון לעבר אשדוד. רקטה נוספת פגעה בבניין בשדרות, ללא נפגעים, ונוספות אותרו בנתיבות וביישוב במועצה האזורית אשכול. שמונה שיגורים יורטו מעל קרית מלאכי ויירוטים נוספים נצפו מעל רחובות.

פיקוד העורף הודיע כי גם מחר לא תתקיים פעילות חינוכית ביישובי עוטף עזה, מרכז הנגב, לכיש ודרום השפלה. התקהלויות יאושרו עד 300 איש בשטחים סגורים בלבד. כמו כן, מתחמי קניות הממוקמים בשטח פתוח לא יפעלו.