נוכח ההתפתחויות במו"מ: גנץ הנחה את צה"ל להיערך להסלמה בצפון

לאחר שרה"מ לפיד הורה לצוותי המו"מ על הגבול הימי לדחות את השינויים שלבנון ביקשה לעשות בטיוטת ההסכם, בהערכת המצב השבועית הנחה שר הביטחון את צה"ל להיערך לתרחיש של הסלמה - הן במאמצי ההתקפה והן במאמצי ההגנה

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שר הביטחון בני גנץ קיים הערב (חמישי) את הערכת המצב השבועית בהשתתפות הרמטכ"ל אביב כוכבי, מנכ"ל משרד הביטחון וראש אגף המבצעים, ובמהלכו הוא הנחה את צה"ל להיערך לתרחיש של הסלמה בצפון, הן במאמצי ההתקפה והן במאמצי ההגנה, נוכח ההתפתחויות במשא ומתן על הגבול הימי עם לבנון.

כזכור, ראש הממשלה יאיר לפיד עודכן היום בפרטי השינויים המהותיים החדשים שלבנון מבקשת לעשות בהסכם, והורה לצוות המו"מ לדחותם, כך אמר גורם מדיני בכיר. רה"מ לפיד הבהיר כי ישראל לא תתפשר על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים שלה בשום אופן - גם אם זה אומר שלא יהיה הסכם בקרוב. במקביל הוסיף הבכיר כי "הסיכויים להסכם עם לבנון עד הבחירות - נמוכים".

עוד הוסיף הגורם הבכיר: "ישראל תפיק מאסדת כריש גז ברגע שהדבר יהיה אפשרי. אם חיזבאללה או מישהו אחר ינסה לפגוע באסדת כריש או לאיים עלינו - המו"מ על הקו הימי ייפסק לאלתר וחסן נסראללה יצטרך להסביר לאזרחי לבנון למה אין להם אסדת גז ועתיד כלכלי".

לפיד וגנץ
לפיד וגנץ בזמן מבצע ''עלות השחר'' | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מוקדם יותר היום בטקס הזיכרון הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים אמר גנץ: "הסכם על הגבול הימי יפגע באינטרסים של איראן – אנחנו ערוכים להגן על התשתיות שלנו ועל ריבונותנו. אם חיזבאללה יבקש לפגוע בהן – יהיה לכך מחיר צבאי כבד למדינת לבנון".

ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי | צילום: רויטרס

ראש ממשלת המעבר הלבנונית, נג'יב מיקאתי, התייחס מוקדם יותר היום להסכם הימי המתגבש ואמר: "חשיבותו של ההסכם הזה היא אסטרטגית אך היום אני אישית שמח משני דברים: הראשון הוא שנמנע ממלחמה ודאית באזור והשני, דבר חשוב, הוא שנתאחד ותהיה החלטה אחת בלבנון ונוכל להגיע למה שכולנו שואפים אליו".

נשיא לבנון מישל עון התייחס גם הוא לסוגיית ההסכם ואמר: "ההערות של לבנון ימנעו כל פרשנות שלא תואמת למסגרת אותה קבעה לבנון, לתהליך רישום הגבולות במהלך המשא ומתן". עוד הוא הוסיף כי "הערותיה של לבנון על ההצעה האמריקנית יערבו לזכויות הקידוח שלה באזור הכלכלי הנתון לשליטתה".