גנץ הציג אתרי ייצור טילים מדויקים בסוריה: "לאיראן יכולת ל-3 פצצות"

שר הביטחון נאם בכנס של "ג'רוזלם פוסט" בניו יורק והזהיר כי "איראן בעלת יכולת להגיע לחומר שמספיק ל-3 פצצות תוך מספר שבועות; הסרת הסנקציות מאיראן, תביא להכפלה ואולי אף למעלה מכך של הכספים המוקצים לטרור השלוחים"

זמן צפייה: 01:17

שר הביטחון בני גנץ חשף היום (שני) מפה של מעל עשרה מתקנים של התעשייה הצבאית הסורית, בהם המתקן התת קרקעי במציאף, המשמשים כמתקנים לייצור אמצעי לחימה מתקדמים עבור איראן ושלוחיה. גנץ נאם היום בניו יורק ואמר: "איראן בונה בסוריה תעשיות טרור לצרכיה, לאחרונה החלה לבנות תעשיות מתקדמות גם בתימן ובלבנון – העולם צריך לבלום את התוקפנות האיראנית ולהעמיד אופציה צבאית אמינה ומוחשית".

גנץ הציג בפני משתתפי הכנס מפה ועליה סומנו אתרים, ביניהם האתר התת קרקעי במציאף שבו מיוצרים טילים מדויקים, שמהווים איום פוטנציאלי משמעותי לאזור ולישראל. גנץ הוסיף: "לפי המידע שברשותנו, איראן הגדילה את ייצור הצנטריפוגות המתקדמות, והיא מעבירה אותן לאתרים תת-קרקעיים בניגוד למחויבותה. להערכתנו במצב הנוכחי איראן הינה בעלת יכולת להגיע לחומר שמספיק ל-3 פצצות בתוך מספר שבועות".

"בשנת 2022 אנו רואים עלייה בפעילות החתרנית של איראן, בין היתר באמצעות מתקפות של כטב"מים וטילי קרקע-קרקע, מול אזרחים, ומטרות אזרחיות. איראן מחמשת את שלוחיה באזור בלמעלה ממיליארד דולר בשנה", אמר גנץ בכנס הג'רוזלם פוסט. לדבריו של שר הביטחון, העשור הקרוב יכול להיות עשור של שגשוג, יציבות ושלום או עשור שבו יהיה מירוץ חימוש, התוקפנות תגבר, ומלחמות יהיו מנת חלקן של מדינות האזור.

שר הביטחון בני גנץ עם היועץ לביטחון לאומי של ארה''ב ג'ייק סאליבן
שר הביטחון בני גנץ עם היועץ לביטחון לאומי של ארה''ב ג'ייק סאליבן | צילום: יוסי מאי

בנוסף, התייחס גנץ לשיחות על הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות, ולדרישה האיראנית לסגור את תיקי החקירה הפתוחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ואמר: "הסרת הסנקציות מאיראן, תביא להכפלה ואולי אף למעלה מכך של הכספים המוקצים לטרור השלוחים. מעריך ומברך על עמדת ארה"ב ואירופה שלא להפוך את סבא"א לגוף פוליטי ובלתי מקצועי".

לפי שר הביטחון, איראן הפכה חלק מהמפעלים של תעשייה הצבאית הסורית "לתשתיות שמייצרות טילים מדויקים ואמצעי לחימה מתקדמים, המיועדים לחיזבאללה ולמיליציות פרו-איראניות באזור. בנוסף, איראן עובדת בכדי לבנות תעשיות מתקדמות של טילים ואמצעי לחימה גם בלבנון ובתימן. את המגמה הזו חייבים לעצור".

המפה הסורית ששר הביטחון בני גנץ חשף
המפה הסורית ששר הביטחון בני גנץ חשף | צילום: תקשורת שר הביטחון

עוד הוסיף גנץ: "מול מגמת ההתקדמות של הגרעין האיראני, בין אם יהיה הסכם או לא – חובה להעמיד איום צבאי בינלאומי בהובלה אמריקאית. לצד זאת, עלינו לבנות שותפות מודיעינית בין המדינות המוטרדות מהתקדמותה של איראן".

לבסוף, התייחס גנץ לסוגיית "התיקים הפתוחים", ואמר, כי הוא: "מברך ומעריך את עמידתם הנחושה של האמריקאים והאירופאים שלא להכפיף את סבא"א להחלטות פוליטיות". גנץ הסביר, כי "ישנם שלושה אתרים שנמצאו בהם חומרים גרעיניים למטרות צבאיות. אסור להפוך את הבחינה הזו לעניין פוליטי".

הכטב''מ האיראני ''Arash-2''
הכטב''מ האיראני ''Arash-2'' | צילום: מתוך טוויטר

מוקדם יותר היום דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "מאהר" כי איראן פיתחה כטב"מים מתאבדים ארוכי טווח חדשים שנועדו "לפגוע בתל אביב וחיפה". מפקד כוחות היבשה של איראן קיומרס היידארי ציין כי המל"ט, ששמו "Arash-2", הוא גרסה חדשה יותר של "Arash-1". את הדברים אמר קיומרס בריאיון לערוץ הטלוויזיה האיראני "SNN.IR"

קיומרס אף איים על ישראל ואמר: "אנו ממתינים לפקודה להשתמש ב-'Arash-2'". לדבריו, המל"ט הינו "אסטרטגי" וביכולתו גם לבצע תצפיות ומשימות איסוף מודיעין. עוד הוא טען כי נעשה שימוש בכטב"מ הזה בתרגיל הכטב"מים האחרון של הצבא האיראני.

ראש המוסד דוד ברנע בכנס המכון למדיניות נגד טרור
ראש המוסד דוד ברנע בכנס המכון למדיניות נגד טרור | צילום: גלעד קוולרצ'יק

מוקדם יותר הבוקר, ראש המוסד דוד ברנע נשא דברים גם הוא הבוקר בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניבריסטת רייכמן בהרצליה, שם אמר: "הטרור הוא אבן יסוד בתפיסת העולם של משטר האייתולות. זהו משטר שביסס את שלטונו על הפחדה ואלימות ודוגל בשימוש באלימות כאמצעי לגיטימי. שלא יהיה ספק, מדובר בטרור מדינתי. הוא נעשה בהוראת המנהיג, באישור המשטר ובמימונו. הוא יוצא לפועל בראש זרועות הביצוע של משמרות המהפכה. אלה לא פעולות אקראיות ולא יוזמות ספונטניות. זה טרור מדינתי מתוכנן, אסטרטגי ושיטתי".