גנץ ואיזנקוט נגד מתווה הגיוס: "סכנה לצבא העם"

יו"ר המחנה הממלכתי וחברו למפלגה נשאו הצהרה בנוגע למתווה חוק גיוס, והביעו את התנגדותם. "יש סכנה לצבא העם בעתיד", אמר גנץ, "במקום עם בונה צבא בונה עם - אנחנו נקבל פה צה"ל בע"מ". איזנקוט הוסיף: "נדרשת תוכנית לחיזוק צהל כצבא עם ממלכתי ולא מעקף לחוק גיוס"

בני גנץ וגדי איזנקוט
השרים גנץ ואיזנקוט | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא הערב (ראשון) הצהרה יחד עם ח"כ גדי איזנקוט בנוגע למתווה חוק גיוס, והביעו את התנגדותם למתווה. "יש סכנה לצבא העם בעתיד", אמר גנץ, "במקום עם בונה צבא בונה עם - אנחנו נקבל פה צה"ל בע"מ". איזנקוט הוסיף: "נדרשת תוכנית לחיזוק צהל כצבא עם ממלכתי ולא מעקף לחוק גיוס".

"צה"ל הוא קיר המגן שלנו וגם המפעל החברתי החשוב ביותר שהקמנו פה", אמר גנץ בפתח דבריו, "לפי הפרסומים האחרונים – המפעל הזה ניצב כעת בפני סכנה. לא מיידית – אבל עתידית. לצבא העם חשיבות אסטרטגית לעמידה במשימה הביטחונית. מדינת ישראל חייבת צבא בכדי להגן על עצמה, והיא חייבת את צבא העם בכדי לקיים את הצבא שהיא צריכה".

עוד הוסיף גנץ: "רבים וטובים, מכלל המגזרים והדעות הפוליטיות משרתים בו בסדיר, בקבע ובמילואים. הם עושים זאת לא בגלל מה שהצבא נותן להם אלא בזכות מה שהם נותנים לו ועל כך הם יתברכו. לצבא העם יכולת לשלב בו ובמקומות שירות נוספים - כמו מערכות החירום וההצלה, הבריאות והסיוע החברתי והקהילתי, רבים מכלל רובדי החברה בישראל".

"ובצד המענה הביטחוני, השירות כולו, מקדם את חיזוק הלכידות החברתית ומשפר את המסוגלות הכלכלית של כלל המעורבים בו. מתוך הבנה של חשיבותו האסטרטגית של צבא העם - לקיום צבא כשיר למשימה הביטחונית; מתוך הבנת הצורך לשלב בו ובמקומות שירות נוספים כמו מערכות החירום וההצלה, הבריאות והסיוע החברתי והקהילתי, כמה שיותר משרתים מכלל רובדי החברה בישראל".

"מתוך ראיה ברורה שהשירות, בצד המענה הביטחוני שיקיים, מקדם את חיזוק הלכידות החברתית בחברה ומשפר את המסוגלות הכלכלית של כלל המעורבים בו - אנו מציגים פה את מתווה השירות הישראלי. המתווה הזה שקידמתי כשר ביטחון ושחברי הרמטכ"ל לשעבר רא"ל גדי איזנקוט ואני, ביחד עם כל סיעת המחנה הממלכתי הגשנו כהצעת חוק בכנסת הנוכחית".

לשכת גיוס תל השומר
לשכת גיוס תל השומר | צילום: פלאש 90

"העקרונות פשוטים: בתהליך של עשור, לפתוח מנעד רחב של אפשרויות שירות שיהיה בבסיסו שוויוני ויקפיד על הוגנות לאלו המסתכנים יותר והמשרתים זמן ארוך יותר. חשוב לי להדגיש - אני מכיר בחשיבות ההשכלה בכלל, ומוקיר את לימוד התורה. המתווה ישמור על ערך לימוד התורה, וכל חברה תשמור על ערכיה כולל החברה הערבית. מנעד השירות יאפשר לכל אחד למצוא את השירות הנכון למדינה, לחברה ועבורו".

אני שומע את הקולות שקוראים להגביר את השוויון רק באמצעות תגמול כלכלי – אבל אני לא מוותר. אסור לנו לוותר. אני לא סבור שמדינת ישראל צריכה או יכולה לוותר על ערך השירות ועל צבא העם. התוכנית הנוכחית מסוכנת - במקום עם בונה צבא בונה עם – אנחנו נקבל פה צה"ל בע"מ. כן, מי שמוכן לחרף את נפשו, וגם הורים ששולחים ומחנכים את ילדיהם לשרת בחוד החזית, ראויים לתגמול כספי ולא פחות חשוב מכך - ראויים להערכה חברתית".

"מודל התגמולים שמציעה הממשלה, גם הוא צריך להיות חלק, אך לא כ"פיצוי" אלא כתמריץ דיפרנציאלי למי שמשרת בשירות ארוך ותובעני יותר. ואכן, כבר לפני כשנה העלינו את דמי הקיום, עיגנו את תוכנית "ממדים ללימודים" ושינינו גם את שיטת המיון של צה"ל בכדי שנוכל לגייס עוד אנשים מכל מקום לכל תפקיד".

"אני קורא לראש הממשלה, לשר הביטחון ולכל המנהיגים הפוליטיים והאחרים במדינת ישראל. אל תתפתו לפתור את בעיות השעה בלבד הביטו אל האופק הלאומי של מדינת ישראל ודאגו להבטיחו. וודאו שערך השירות, יישמר".

ח"כ איזנקוט הוסיף: "ישראל מצוייה במשבר לאומי חברתי פוליטי וכלכלי. במציאות ביטחונית נפיצה ומורכבת שלא ידענו שנים רצוי מאוד לא להכניס מחלוקת מפלגת נוספת בעת הזו. הארגון היחיד בעולם שייעודו להגן על המדינה, לנצח במלחמה ולהבטיח את קיומה של מדינת ישראל - הוא צה״ל. הבסיס לכל, הוא האנשים. גברים ונשים מעולים ומחויבים. מהלך שפוטר חלקים רחבים משאות תהיה השפעה על כלל המשרתים. אסור שמציאות פוליטית וצורך זמני יביאו לפגיעה בביטחון המדינה וצה״ל כצבא העם".

גדי איזנקוט ובני גנץ
גדי איזנקוט ובני גנץ | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מהליכוד נמסר בתגובה: "נכון לעכשיו אין הסכמות בעניין חוק הגיוס. בכל מקרה, הצעת צה״ל שעומדת על הפרק דומה להצעתו של בני גנץ, ושונה קודם כל בכך שהיא כוללת את קיצור השירות, העלאת שכר משמעותית ללוחמי צה״ל, והטבות כלכליות ליוצאי צבא ומשרתים במילואים".