פסימיות בצה"ל לגבי עסקה; נתניהו: "תגבירו לחץ, סינוואר יתגמש"

לקראת הצגת "המתווה האחרון" של ביידן, במערכת הביטחון - ובעיקר בצה"ל - שוררת פסימיות. גורמים בצבא אמרו לראש הממשלה בנימין נתניהו: "בהיעדר עסקה, כיצד אתה רוצה שנביא את החטופים?". הוא השיב: "תגבירו לחץ על חמאס. אני מאמין שסינוואר יתגמש"

זמן צפייה: 01:52

סלע המחלוקת בקבינט ובצוות המשא ומתן ממשיך להיות הנוכחות הישראלית בציר פילדלפי, כשמתווה אמריקני צפוי להיות מונח על השולחן בימים הקרובים. אלא שהערב (שבת) פורסם בחדשות 13 כי במערכת הביטחון - ובעיקר בצה"ל - שוררת פסימיות בנוגע לעסקה.

גורמים בצבא אמרו בסוף השבוע לראש הממשלה בנימין נתניהו: "בהיעדר עסקה, כיצד אתה רוצה שנביא את החטופים?". הוא השיב: "תגבירו לחץ על חמאס. אני מאמין שסינוואר יתגמש".

סלע המחלוקת בקבינט ובצוות המשא ומתן ממשיך להיות הנוכחות הישראלית בציר פילדלפי, כשמתווה אמריקני צפוי להיות מונח על השולחן בימים הקרובים.

יחיא סינוואר וראש ה-CIA וויליאם ברנס
מנהיג חמאס יחיא סינוואר וראש ה-CIA וויליאם ברנס | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום התייחס ראש ה-CIA וויליאם ברנס למגעים לעסקת חטופים. הוא הביע אופטימיות - ומתח ביקורת מרומזת על הצדדים: "אנחנו ממשיכים לעבוד על הצעה חדשה ומקווים שתאושר בימים הקרובים. זה עניין של רצון פוליטי". לדבריו, "הגיעה העת לקבל החלטות קשות ולהתפשר".

האמריקנים צפויים להציע נוכחות מוגבלת של ישראל בפילדלפי ויציאה מאזורים מאוכלסים.מחלוקת נוספת היא סוגיית המחבלים שישוחררו בשלב הראשון של העסקה. יחד עם ברנס נשא דברים ראש ה-MI6, ארגון הביון הבריטי, ריצ'רד מור, ואמר כי הוא סבור שאיראן עדיין מתכננת "לנקום את מותו של מנהיג חמאס, איסמעאיל הנייה", שחוסל בטהרן לפני כחודש וחצי. "לתחושתנו - לא נוכל להרגיע את הרוחות באיראן עד שהם ינקמו".

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אתמול פורסם ב"זמן שישי" כי במסגרת דיון אסטרטגי שנערך בחמישי האחרון בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הביעו הנוכחים פסימיות בנוגע לסיכויים כי עסקת חטופים תתממש, והעריכו כי על ישראל להיערך להמשך הלחימה בחזית הצפונית והדרומית - לקראת אפשרות שהמו"מ להעסקה יקרוס באופן סופי.

בשלב זה, לעמדה הפסימית לא שותפים רק אנשיו של ראש הממשלה ונתניהו עצמו, אלא גם בכירים נוספים - ובהם חלק מראשי צוות המו"מ מול חמאס והשרים שלקחו חלק בדיון המצומצם. בשיחה עם חדשות 13, גורם ישראלי שמעורב במגעים התריע: "אין כרגע מו"מ עם חמאס - יש מו"מ בין המתווכות לבין ארה"ב על הצעת הפשרה. אלו לא באמת מגעים רציניים".