גלנט נגד סמוטריץ': "עיכוב רכישת המטוסים יפגע בביטחון המדינה"

על רקע החלטת שר האוצר שלא לאשר רכישה של מטוסים חדשים מארה"ב עבור טייסת ה-F-15 וטייסת ה-F-35 של חיל האוויר, שר הביטחון הזהיר: "העיכוב יעלה את המחיר עבור מדינת ישראל במיליארד ש"ח נוספים". לדברי גלנט, אי-השלמת הרכישה בחודש הקרוב תוביל לעיכוב של 3 שנים. סמוטריץ' הגיב: "מעדיף לא לחשב מסלול מחדש ולא לאתגר את התפיסות שהובילו להתרסקות ביטחונית"

השרים גלנט וסמוטריץ'
השרים גלנט וסמוטריץ' | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

שר הביטחון יואב גלנט התריע היום (שישי) כי השתהות ברכישת מטוסי קרב חדשים עבור חיל האוויר תהווה פגיעה בביטחון המדינה, ואף תגרור עיכוב של שלוש שנים במידה שהרכישה לא תושלם במהלך החודש הקרוב. את הדברים אמר על רקע החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהודיע בחודש שעבר על עיכוב אישור התקציב שיועד עבור רכישת מטוסים לטייסת ה-F-15 וטייסת ה-F-35 של צה"ל.

"אם לא נשלים את תהליך רכישת הטייסות מארצות הברית תוך חודש - קבלת המטוסים תתעכב בשלוש שנים", הזהיר שר הביטחון, והבהיר: "העיכוב יעלה את המחיר עבור מדינת ישראל במיליארד ש"ח נוספים. עיכוב הרכש הוא פגיעה בביטחון ישראל, ובשעה בה אנו נלחמים במלחמה רב זירתית - המשמעויות ברורות".

בנוסף, גלנט יצא נגד קיצוץ בתקציב הביטחון - וטען כי יש להכפיל אותו. "התפיסה הישראלית לפיה אפשר לספק ביטחון גובר בפחות כסף, למול איומים שרק הולכים וגוברים לצד גזרות לחימה נוספות, היא תפיסה שגויה שצריכה להשתנות", אמר, "מדינת ישראל צריכה להשקיע פי שניים בתקציב הביטחון, זו פוליסת הביטוח העיקרית שלנו וקיבלנו לכך עדות רק לפני מספר שבועות".

מטוס F-35, "האדיר"
מטוס F-35, "האדיר" | צילום: חיל האוויר

בהתייחסות לצורך בהגדלת התקציבים למערכת הביטחון, על רקע המתקפה האיראנית נגד ישראל בחודש שעבר, גלנט הוסיף: "חילופי המהלומות עם איראן, והמצב הביטחוני הבינלאומי, יביא למרוץ חימוש עולמי, שמחייב אותנו להאיץ את קצב ההתעצמות והרכש הביטחוני".

יואב גלנט בבסיס חיל האוויר
יואב גלנט בבסיס חיל האוויר | צילום: תקשורת שר הביטחון

בתגובה לדברי שר הביטחון, סמוטריץ' תקף: "כבר חודשים רבים שר הביטחון מעכב את הקמת הועדה לבחינת תקציב הביטחון ויעילותו אל מול האיומים החדשים. לו הועדה הייתה פועלת כפי שדרשנו ראש הממשלה ואני, אפשר היה להתקדם עם רכש בטחוני נרחב שתואם את האיומים הנוכחיים והעתידיים".

עוד הוסיף: "הסירוב העיקש לשתף פעולה בנושא רשום על שמו של שר הביטחון גלנט שמעדיף לא לחשב מסלול מחדש ולא לאתגר את התפיסות שהובילו להתרסקות ביטחונית איומה". בנוסף, סמוטריץ' הודיע כי פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הועדה הציבורית "לבחינת צרכי בניין הכוח ותקציב הביטחון, בנוסח שסוכם על ידי ראש הממשלה והמל"ל".

מטוס קרב של חיל האוויר בחזרה מתקיפה בלבנון, היום
מטוס קרב של חיל האוויר (ארכיון) | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

עסקת רכישת המטוסים מהאמריקנים עמדה במרכז השיחות שקיים גלנט במהלך ביקורו בוושינגטון בחודש מרץ. הצרכים המבצעיים של חיל האוויר מגדירים את רכישתם של מטוסי F-35 ו-F-15 כמשימה דחופה, אלא שסמוטריץ' הטיל כאמור וטו על ההזמנה. את החלטתו מהחודש שעבר נימק שר האוצר בטענה כי אין למערכת הביטחון "צ'ק פתוח" להצטיידות לטווח ארוך אחרי כישלונה ב-7 באוקטובר - תוך שהתעלם מאחריותו שלו למחדל כחלק מהדרג המדיני.

סמוטריץ' נאחז בסמכותו כשר האוצר שלא לאשר כספים שמחייבים את המדינה בהתקשרויות לטווח ארוך, ודורש שתוקם, לפי החלטת ממשלה, ועדה שתהיה אחראית לעסוק בתקציבי הביטחון לשנים הקרובות, להחליט מהו התקציב הייעודי לצורך הצטיידות עתידית של צה"ל, ובאילו תחומים הוא נדרש.