גלנט: איראן נכשלה במתקפה ולא תמנע מאיתנו תגובה

שר הביטחון אמר בצפון כי "מטוסי חיל האוויר פועלים בכל מקום, שמי המזרח התיכון פתוחים". נשיא איראן לפוטין: "אולצנו לתקוף, לא מעוניינים בהסלמה". בכיר אמריקני: "צפויה תגובה מוגבלת בשטח איראן, מקווים שישראל תעדכן אותנו מראש"

זמן צפייה: 01:48

ברקע איומי ישראל כי תתקוף בתגובה למתקפת הטילים האיראנית, שר הביטחון יואב גלנט הגיע היום (שלישי) לגבול הצפון, ובמהלך סיורו, אמר ללוחמי צה"ל: "האיראנים נכשלו במתקפה - אף טיל שיוט או כטב"ם לא הגיע לישראל, ומתוך למעלה ממאה טילי קרקע-קרקע - רק ארבעה נפלו בשטחנו. הם לא יצליחו לממש משוואה שונה של הרתעה מול מדינת ישראל. מטוסי חיל האוויר פועלים בכל מקום, שמי המזרח התיכון פתוחים, כל אויב שילחם נגדנו - אנחנו נדע להכות אותו בכל מקום שהוא".

גלנט קיים בגבול הצפון הערכת מצב עם מפקד אוגדה 146 תת-אלוף ישראל שומר, מפקד חטיבה 6 אלוף-משנה איתן גלעד ומפקדי הגדודים הפועלים בגזרת הגליל המערבי. בהמשך, שר הביטחון הגיע לבית החולים לגליל בנהריה, וביקר מספר לוחמים שנפצעו בפעילויות מבצעיות בגבול הצפון.

הוא הוסיף: "הצלחנו למנוע נזקים מהתקיפה האיראנית - עקב עבודת ההכנה שעשינו עם השותפים שלנו והפעולה האיכותית של צה"ל על כל המערכות שלו". ברקע פציעת ארבע לוחמים בפעילות מבצעית בגבול לבנון, שר הביטחון אמר ללוחמים: "גם כאשר המלחמה נראית בגזרות אחרות, המשימה שלכם לא פוסקת. המשימות הן משימות רציניות, אני משוכנע שאנחנו נגיע לשלב שבו נחזיר את האזרחים לביתם בביטחון - או בפעולה צבאית או בהסכמה. עדיף שבהסכמה - אך אנו נערכים לכל האפשרויות".

גלנט בביקור לוחמים פצועים בביה"ח לגליל בנהריה
גלנט בביקור לוחמים פצועים בביה"ח לגליל בנהריה | צילום: אלעד מלכה

בתוך כך, נשיא איראן איברהים ראיסי שוחח היום עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - ברקע החשש האיראני ממתקפת נגד ישראלית. ראיסי אמר: "אולצנו לצאת להתקפה על ישראל. היא הייתה מוגבלת", והדגיש כי "איראן איננה מעוניינת בהסלמה נוספת". בתגובה, פוטין הביע תקווה כי "כל הצדדים יפגינו איפוק - כך שיימנע עימות, שעלול להביא להשלכות קטסטרופליות על האזור כולו".

במקביל, גורם בכיר בממשל ביידן אמר ל-CNN כי לפי מודיעין, "ישראל צפויה לתקוף באופן מוגבל - בשטח איראן". עם זאת, הגורם הביע חשש שירושלים לא תעדכן את וושינגטון בזמן: "מקווים שיזהירו אותנו לפני המהלך ויעדכנו אותנו בפרטים - אבל אין לכך שום ערובה כי הם יודעים שנתנגד".

נשיא איראן איברהים ראיסי לצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא איראן איברהים ראיסי לצד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (ארכיון) | צילום: רויטרס
יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90

כמו כן, ארבעה גורמים אמריקנים רשמיים ששוחחו עם רשת NBC העריכו כי תגובה ישראלית למתקפה האיראנית תהיה מוגבלת, ותכלול בעיקר תקיפות נגד כוחות הצבא האיראני ומליציות פרו-איראניות מחוץ לשטח איראן. הערכות האמריקניות מבוססות על שיחות שקיימו גורמים בוושינגטון עם גורמים בירושלים לפני שהמתקפה האיראנית יצאה לפועל, ולקראת תגובה ישראלית אפשרית שתבוא בעקבותיה.