גלנט: "הקבינט חייב להתכנס ולהפוך את ההחלטה על ציר פילדפי"

אחרי חילוץ שש גופות החטופים ממנהרה ברפיח, שר הביטחון קורא לכנס מיד את הקבינט המדיני-ביטחוני ולהפוך את ההחלטה שהתקבלה ביום חמישי, לפיה צה"ל לא ייסוג מהציר שבגבול עזה-מצרים במסגרת עסקה: "זה מאוחר עבור החטופים שנרצחו בדם קר. חייבים להשיב הביתה את החטופים שנותרו בשבי החמאס". מטה המשפחות: "קוראים לחברי הקבינט לחזור בהם מההחלטה המבזה המעידה על כך שציר פילדלפי חשוב יותר מחיי החטופים"

זמן צפייה: 06:13

אחרי חילוץ שש גופות החטופים הלילה ממנהרה ברפיח, שר הביטחון יואב גלנט קורא הבוקר (ראשון) לכנס מיד את הקבינט המדיני-ביטחוני ולהפוך את ההחלטה שהתקבלה לפיה צה"ל לא ייסוג מציר פילדלפי במסגרת עסקת חטופים.

"הקבינט המדיני-ביטחוני חייב להתכנס באופן מיידי ולהפוך את ההחלטה שהתקבלה ביום חמישי", כתב גלנט, "זה מאוחר עבור החטופים שנרצחו בדם קר. חייבים להשיב הביתה את החטופים שנותרו בשבי החמאס. מדינת ישראל תבוא חשבון עם כל ראשי ומרצחי החמאס, עד האחרון שבהם".

ממטה המשפחות נמסר: "מטה המשפחות דורש משמונת חברי הקבינט המדיני-בטחוני לחזור בהם מההחלטה המבזה שלקחו ביום חמישי האחרון, המעידה על כך שציר פילדלפי והחזקתו חשובים יותר מחייהם של 101 חטופים וחטופות. רשימת השרים שתמכו בהפקרה: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין, שר החוץ ישראל כ"ץ, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר, שרת התחבורה מירי רגב, שר האנרגיה אלי כהן ושר החקלאות אבי דיכטר".

"לאחר ששישה חטופים נרצחו בסוף השבוע האחרון בדם קר, מטה המשפחות קורא לשמונת השרים שהצביעו בעד ההחלטה, להפוך את הקערה על פיה באופן מידי ולחתום על עסקה שתשיב הביתה את כלל החטופות והחטופים שנותרו בשבי חמאס - החיים לשיקום והחללים ונרצחים לקבורה ראויה בארצם. על כלל חברי הקבינט לקחת בחשבון ולזכור כי מתן משקל לתירוצים חסרי תכלית ומעכבי עסקה מסכן את חייהם של חטופים נוספים ועלול להביא למותם בטווח הזמן המיידי. די להפקרה".

איתור משגרים בציר פילדלפי
איתור משגרים בציר פילדלפי | צילום: דובר צה"ל

בעיתון הסעודי "א-שרק" צוטטו אתמול גורמים בחמאס שאמרו כי השיחות בדוחא כשלו, וכי "לא הושגה כל התקדמות או פריצת דרך" באף אחת מהסוגיות שבמחלוקת עם ישראל. לפי הגורמים, ההצבעה בקבינט על הישארות צה"ל בציר פילדלפי משמעותה סגירת דלת המשא ומתן באופן סופי. "ציר פילדלפי הוא ליבת המחלוקת בינינו לבין ישראל", אמר אחד הגורמים - והפנה אצבע מאשימה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אחראי להשארת הצבא באזור. הוא מעוניין להביא לקריסת השיחות ולהמשך המלחמה".

גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן הגיבו על טענות גורמי חמאס בתקשורת הערבית: "אין חדש בתדרוכים אלה. גורמים בחמאס הגיבו כך פעמים רבות, כולל בנושא אי-סיום המלחמה. הדבר נועד לעודד גורמים ישראליים להמשיך להפעיל לחץ על הממשלה לנטוש עמדות יסוד החשובות לביטחון ישראל. חמאס היה ונותר המכשול לעסקה, שישראל מוכנה ללכת כברת דרך ארוכה להגשימה. זאת במטרה להחזיר את כל חטופינו - החיים והחללים כאחד".

רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שלשום, בתום ישיבה סוערת וברוב של שמונה תומכים מול אחד - השר  גלנט - הצביע הקבינט בעד הישארות צה"ל בציר פילדלפי. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמנע, בטענה כי התנגד לדילול הכוחות שהוצע בציר האסטרטגי. במהלך הדיון נרשמו חילופי דברים קשים בין ראש הממשלה לשר הביטחון. לאחר שנתניהו הציג לחברי הקבינט את המפות של דילול הכוחות האפשרי בפילדלפי - תקף גלנט: "אלו לא המפות שהצבא הציג והמליץ, אלה המפות שהוכנו כי כפית עליהם אותן".

בתגובה, ראש הממשלה דפק על השולחן ודרש: "תביאו מיד את המפות להצבעה, אנחנו נצביע על זה עכשיו בקבינט". בשלב זה הטיח שר הביטחון בנתניהו: "אתה יכול להצביע גם על להרוג את כל החטופים". בעקבות אמירתו החריפה, חלק מהנוכחים תקפו את גלנט.

אורי דנינו, עדן ירושלמי, הרש גולדברג-פולין, כרמל גת, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, כרמל גת

הבוקר הודיע דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בהצהרה מיוחדת על חילוץ גופותיהם של הרש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב וכרמל גת. חמישה מהחטופים שגופותיהם חולצו נחטפו ממסיבת הנובה, מלבד כרמל גת שנחטפה מביתה בקיבוץ בארי. לפי הערכה ראשונית, צה"ל התקרב לחטופים - ואז הם נרצחו על-ידי המחבלים ששמרו עליהם. 101 חטופות וחטופים עדיין בשבי בעזה.