במערכת הביטחון נערכים: פינוי רפיח יחל לאחר פסח

ברקע הקושי בגיבוש עסקת חטופים, ואחרי סיום סבב התקיפות מול איראן, בצה"ל נערכים להתחיל בקרוב את פינוי תושבי רפיח לח'אן יונס לקראת תחילת התמרון. הפעולה צפויה לצאת לדרך בשבועות הקרובים, ולאחר חיסול הגדודים בעיר, חמאס צפוי להתפרק כמעט מכל כוחו. בנוסף - זו אולי התחנה האחרונה בניסיון לחסל את סינוואר

זמן צפייה: 02:47

בזמן שהמגעים לעסקת חטופים אינם נושאים פרי, ולאחר סגירת סבב המהלומות עם איראן, במערכת הביטחון מתכננים להאיץ את ההכנות לפעולה צבאית ברפיח לאחר פסח, אז צפויים להתחיל מאמצי פינוי משמעותיים של העזתים מהעיר הדרומית לכיוון צפון.

לפי הערכות בצה"ל, עד כה כבר עזבו את רפיח כ-300 אלף תושבים, לאזור ח'אן יונס, אחרי שאוגדה 98 של צה"ל יצאה משם. בצילומי לוויין שפרסמה היום (שלישי) סוכנות הידיעות AP, ניתן לראות עיר אוהלים ענקית שמוקמת בח'אן יונס, לשם מתכננת ישראל לפנות כמיליון עזתים, טרם תחילת התמרון הצבאי. את חלק מהאוהלים משרד הביטחון רכש, ויש מי שמדבר על זמן פינוי של יותר מחודש - חמישה וגם שישה שבועות. מבצע שכזה הוא פעולה מורכבת, שעשויה להימשך גם במהלך הקיץ.

צילום לוויין של עיר אוהלים בח'אן יונס, לשמה צפויים להתפנות תושבי רפיח
צילום לוויין של עיר אוהלים בח'אן יונס, אליה צפויים להתפנות תושבי רפיח | צילום: סוכנות הידיעות AP

נקודת מבט נוספת לקראת הפעולה ברפיח, מתמקדת בניסיון לחסל את מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, דבר שלא צלח במנהרות בח'אן יונס. צה"ל מעריך כי רפיח היא התחנה הכנראה אחרונה לשם כך. בנוסף, אחרי שהגדודים בעיר הדרומית, הכוללים כ-4000 מחבלים, יפורקו – כמעט כל הכוח של חמאס יפורק.

לאחר מכן יגיע ניסיון לעצב הסדר ביטחוני שונה ברצועת עזה, עם שימור חופש פעולה ביטחוני ישראלי. בשלב מאוחר יותר, אין מנוס מלדון על אודות זהות הגוף שישלוט ברצועת עזה, ובדרג המדיני הנוכחי ישנה הבנה כי שליט פלסטיני הוא זה שיחזיק ברצועה, ולא מדינה זרה כזו או אחרת.

ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן
ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן | צילום: רויטרס

ביום שבת פורסם במהדורת השבת כי שבועות לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי אושרו תוכניות לפעולה קרקעית ברפיח ופינוי האוכלוסייה מהעיר, ישראל הציגה לארצות הברית את התוכנית לפינוי התושבים.

ביום חמישי בשבוע שעבר התקיימה שיחת וידאו מאובטחת בין גורמים ישראלים בכירים, בהם השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי, לבין נציגים אמריקניים בכירים, בהם היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן. במהלך אותה שיחה, ישראל הציגה את התוכנית שלה לפינוי של האוכלוסייה החוסה ברפיח - תוכנית שהטרידה מאוד גורמים בממשל ביידן, שתהו איך ישראל מתכוונת לפנות מאות אלפי עזתים מהעיר.

על-פי התוכנית, מדובר על פינוי של מאות אלפים צפונה מרפיח, שיאוכלסו באוהלים ובמחסות. ראש המל"ל הנגבי והשר דרמר הציגו את הדברים, והיועץ לביטחון לאומי סאליבן אמר: "אנו מתרשמים שישראל עושה צעדים רבים בהיבט ההומניטרי לקראת פעולה ברפיח, מדובר מבחינתנו בהתקדמות משמעותית. עם זאת, אנו ממתינים לתמונה מלאה, ונותרו לא מעט שאלות בהיבט המבצעי".