בישראל חוששים מכישלון המו"מ - ונערכים להרחבת הלחימה בעזה

המגעים לעסקת חטופים לא מניבים פרי, ואחרי ההתמקדות בח'אן יונס בשלושת החודשים האחרונים - צה"ל נערך להרחבת הפעולה, לאזור מרכז הרצועה ורפיח. בתוך כך, בחמאס מנהלים ויכוחים פנימיים בעניין העסקה, ומסרבים להקל ברשימת הדרישות

זמן צפייה: 02:15

המגעים לעסקת חטופים עדיין לא הניבו פרי, ובצל החשש מכישלון במשא ומתן, בצה"ל נערכים להרחיב את הלחימה ברצועת עזה לאזורים נוספים. בינתיים ישראל מתמקדת בח'אן יונס במרדף אחר מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר, וברצון להביא תמונת ניצחון. אפשר להבין את ברצון הזה - וזו מטרה ראויה. עם זאת, אבל בשלושת החודשים האחרונים כוח צה"ל נלחם בעיקר באותו האזור, כף שהגיע הזמן להרחיב את הפעולה.

בשלב הזה יש לחמאס עדיין כוח צבאי שלא נפגע. שני גדודים במרכז הרצועה, וארבעה ברפיח. בצה"ל טוענים שככל הנראה יום ראשון הקרוב, תחילת חודש רמדאן, יהיה המבחן. במידה ובשבוע הזה לא נראה התקדמות לקראת עסקה, ישראל נערכת להרחיב את הפעולה הצבאית. ככל הנראה מדובר תחילה על במחנות המרכז, ולאחר מכן ברפיח. התוכניות הללו עדיין לא קיבלו אישור רשמי ומוחלט לביצוע.

תקיפת חיל האוויר ברפיח
תקיפת חיל האוויר ברפיח | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

בתוך כך, בחמאס עדיין מנהלים ויכוחים פנימיים בנושא עסקת החטופים. במצרים נטען כי המשא ומתן יחודש בשבוע הבא בקהיר, כאשר משלחת חמאס צפויה להגיע שוב לעיר לדיונים, כשבפעם האחרונה הם העלו את הדרישות שלהם מישראל, הכוללות הפסקת הלחימה, חזרת תושבי צפון הרצועה לביתם ושחרור מחבלים (כולל שחרור של ערביי ישראל וערבים ממזרח ירושלים). אבל בחמאס טוענים - אין הפסקה במו"מ, ויש התייעצויות בקטר.

במהלך הזה ארגון הטרור עושה בעצם שני דברים: קודם כל, מעלה את רף הדרישות כדי שהמצרים יורידו אותו קצת, והוא יקבל יותר ממש שרצה. בנוסף, הוא מצפה לראות האם ראמדן יגביר את הפיגועים נגד ישראל מאזורים נוספים. אם זה לא יהיה - אז ככל הנראה תהיה התקדמות לכיוון עסקה.

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

ביום חמישי פורסם ב"וושינגטון פוסט" כי ממשל ביידן שוקל דרכים למנוע מישראל להשתמש בנשק אמריקני בתקיפה עתידית ברפיח. הממשל האמריקני הביע דאגה ממשבר הומניטרי קריטי בעיר הדרומית ברצועה כאשר ישראל תצא למתקפה בה, בשל העובדה שנמצאים בה יותר ממיליון עזתים שנסו דרומה בעקבות המלחמה.

לפי הדיווח, "ביידן ויועציו טרם קיבלו החלטה לגבי הצבת תנאים לשימוש בנשק אמריקני", אך שיח על הצבת תנאים מסוג זה כעת מצביעים על דאגה גוברת בקרב הממשל האמריקני ממשבר שכזה ברצועה, ברקע חוסר ההסכמות בין ירושלים לוושינגטון באשר לפעולה ברפיח בהיעדר תוכנית סדורה לפינוי האוכלוסייה מהמקום בבטחה.