אחרי רצף התקיפות - סוריה מאיימת: "ישראל דוחפת להסלמה כוללת"

אחרי ארבע תקיפות תוך ימים ספורים שיוחסו לישראל - בדמשק מפנים אצבע מאשימה כלפי ירושלים, משרד החוץ הסורי: "אלה מעשי תוקפנות המפרים באופן בוטה את החוק הבינלאומי. אנו מזהירים שוב מהסיכונים הכרוכים במדיניות זו". אחרי התקיפה האחרונה בלילה דווח על שני הרוגים ונזק רב למבנים

זמן צפייה: 03:52

משרד החוץ של סוריה הגיב אחר הצהריים (שלישי) על רצף התקיפות החריג במדינה שיוחס לישראל. בהודעה מטעמו נאמר: "במהלך ארבעת הימים האחרונים כוחות הכיבוש הישראלי ביצעו התקפות שכללו אזורים בדמשק וסביבתה וחומס ופרבריה, מה שהביא למותם של אזרחים, פציעתם של אחרים ונזקים ברכוש. ממשלת ישראל מתנהגת כמו נותני החסות שלה בוושינגטון ובבירות מערביות אחרות, בדרך של ייצוא משברים ובריחה מהבעיות הפנימיות לעבר מעשי תוקפנות המפרים באופן בוטה את החוק הבינלאומי. סוריה מזהירה את ישראל ונותני החסות שלה פעם נוספת מסיכוני המדיניות התוקפנית הזו שדוחפת את האזור להסלמה כוללת".

לפנות בוקר דיווחה סוכנות הידיעות הסורית הרשמית כי חיל האוויר הישראלי תקף שוב במדינה, באזור דמשק. שני בני אדם נהרגו בתקיפה, שהיא הרביעית בימים האחרונים המיוחסת לישראל. טילי קרקע-אוויר נורו לעבר המטוסים, ששיגרו חימושים וטילים מדויקים לעבר מטרות איראניות בדרום הבירה. לפי סוריה, התקיפה התרחשה מעט אחרי חצות, אז שיגרו מטוסים טילים מדויקים לעבר מספר יעדים איראניים בדרום דמשק. התקבלו דיווחים על שני הרוגים כתוצאה מהתקיפה ועוד נאמר כי נזק נגרם למבנים.

המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם בסוריה, שמקום מושבו בבריטניה, דיווח כי התקיפה בוצעה נגד מספר אזורים שבהם נוכחות מיליציות איראניות וכן נגד מרכז ההגנה האווירית של צבא סוריה.

פיצוץ בנמל התעופה חלב שבסוריה
תקיפה בסוריה, ארכיון | צילום: טוויטר

האירוע הוא חלק מעליית מדרגה בהתכתשות בין איראן לישראל בשבועות האחרונים, שהחלה עם חדירת המחבל שביצע את הפיגוע בצומת מגידו והמשיכה ביירוט הכטב"מ האיראני שהגיע מכיוון סוריה.

בתוך כך, אתמול הותר לפרסום כי בצה"ל מעריכים שהכטב"מ שהגיע מסוריה והופל, שייך ככל הנראה לאיראן. שעות ספורות לפני כן הותר לפרסום כי המל"ט שחדר אתמול מסוריה הופל באמצעות לוחמה אלקטרונית, באמצעים "רכים" המכונים "סופט קיל", ולא באמצעות הפלה בטיל.

כטב''מ איראני, איראן, כלי טיס
כטב''מ איראני | צילום: רויטרס

מסוקי ומטוסי קרב של צה"ל הוזנקו ביום ראשון בעקבות כלי טיס בלתי מזוהה שחדר מגבול הצפון, והיה במעקב של יחידת הבקרה של חיל האוויר. הכלי הופל בשטח פתוח ולא היווה סכנה בשום שלב. לא הופעלה התרעה על פי המדיניות. בין היתר נבחן אם מדובר במל"ט של חיזבאללה שחדר לישראל כתגובה לתקיפות האחרונות המיוחסות לישראל בסוריה.

ביום ראשון ביקר שר הביטחון יואב גלט בחטמ"ר עציון, שם אמר כי "אנחנו נמצאים במתח בכל הגזרות. האיראנים שולחים את זרועותיהם ליהודה ושומרון ולעזה, ומנסים להתבסס בסוריה ובגבול הלבנון. אנחנו לא נאפשר לאיראנים ולחיזבאללה לפגוע בנו", אמר שר הביטחון. "לא אפשרנו את זה בעבר, אנחנו לא מאפשרים את זה בהווה ולא נאפשר את זה בעתיד. אנחנו נדחק אותם מסוריה למקום בו הם צריכים להיות, וזה באיראן".