שגריר ארה"ב: "יש אינדיקציות שחיסול מוחמד דף הצליח"

בפגישה עם הקהילה היהודית אמר ג'ק לו כי הוא "לא יכול לאשר" אם ראש הזרוע הצבאית של חמאס אכן חוסל בתקיפת צה"ל - אך טען: "יש אינדיקציות לכך שהמטרה הושגה"

מוחמד דף

שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו אמר הערב (שני) בפגישה עם הקהילה היהודית כי הוא "לא יכול לאשר" אם מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של חמאס, אכן חוסל בתקיפת צה"ל בח'אן יונס ביום שבת - אך "יש אינדיקציות לכך שהמטרה הושגה".

ג'ק לו, שגריר ארה"ב בישראל
ג'ק לו, שגריר ארה"ב בישראל | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

צה"ל ניסה לחסל את דף בתקיפה אווירית בח'אן יונס ביום שבת, בה סגנו ויד ימינו, מפקד חטיבת ח'אן יונס של חמאס ראפע סלאמה, חוסל. ההערכה בצה"ל היא כי עשרות מחבלים נפגעו במתחם שהותקף. בצבא אומרים כי מדובר ב"סיכול מתפרץ" שהצבא נערך אליו כבר זמן רב, והתאפשר בזכות מודיעין מדויק של שב"כ, אמ"ן ופיקוד הדרום. המבצע התנהל מחמ"ל מבצעים מיוחד של שב"כ, וקיימת הערכה כי בסביבתם של דף וסגנו נכחו פעילים נוספים, שחוסלו גם הם.

המידע שהגיע מחיל האוויר הוא על תקיפה מדויקת, ובמערכת הביטחון מביעים אופטימיות אך ממתינים לבירור תוצאות התקיפה. ההערכות הן שלכל הפחות דף נפגע קשה מאוד, ובצה"ל אומרים כי "הוודאות המודיעינית ואיכות הביצוע מלמדים על תקיפה איכותית, ונקווה לתוצאות חיוביות". גורם מדיני מסר כי "ישנם סיכויים גבוהים שמוחמד דף אכן חוסל".

אזור התקיפה בניסיון החיסול של מוחמד דף
אזור התקיפה בניסיון החיסול של מוחמד דף | צילום: דובר צה"ל
עזה צה"ל לפני ואחרי: הזירה בה הותקפו מוחמד דף וסגנו ראפע סלאמה
לפני ואחרי: הזירה בה הותקפו מוחמד דף וסגנו ראפע סלאמה | צילום: דובר צה"ל

התקיפה יצאה לפועל לאור עבודה מאומצת של אמ"ן ושב"כ במעקב אחר בכירי חמאס, ונמסר כי "בתוך שב"כ הוקמה יחידה יעודית של אמ"ן שמביאה את כלל היכולות של האגף סייבר - איסוף, מיפוי ,שפה, מקורות ועוד, ובשיתוף פעולה עם השב"כ מצליחים להביא לניסיונות מסוג זה".

בכירים ישראלים אמרו כי "ניסינו לחסל את דף מעל הקרקע. ההזדמנות התגבשה במהלך הלילה האחרון, וההערכה היא שלא היו לידו חטופים". גורם ביטחוני אמר לחדשות 13 כי "ייתכן ודף החליט לעלות מעל הקרקע לאור המו"מ המתקדם לעסקה. אף אחד לא חסין".

עזה צה"ל התקיפה בח'אן יונס
התקיפה בח'אן יונס
ראפע סלאמה, מפקד חטיבת ח'אן יונס
ראפע סלאמה, מפקד חטיבת ח'אן יונס

מוקדם יותר היום פורסם ב"ניו יורק טיימס" כי במשך השבועות שקדמו לפעולה, ישראל עקבה אחרי וילה מוקפת בעצי דקל באזור ח'אן יונס השייכת למשפחתו של סלאמה, אליה חיכו שיגיע. עם זאת, בישראל ידעו כי דף מקורב לסלאמה, סגנו, והאמינו בסבירות גבוהה כי יכול להיות שגם דף בעצמו יגיע אליה, וחיכו להזדמנות.

לדברי הגורמים, ישראל השתמשה לפחות בחמש פצצות מונחות מדויקות, מתוצרת ארצות הברית, במהלך התקיפה, באזור המוואסי שאותו הגדירה ישראל כהומניטרי המשמש מחסה לפלסטינים שפונו מבתיהם במהלך הלחימה. סלאמה היה עולה ויורד לרשת המנהרות לסירוגין, ובעת האחרונה היה נמצא יותר ויותר בווילה, זאת לאור ההשתלטות הנרחבת של צה"ל על אזורים רבים בח'אן יונס.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407131427' autoplay='0' credit='' desc='זירת ניסיון החיסול' poster='' kid='1_981omim5' duration='22']

סלאמה היה יעד בכיר לחיסול עבור ישראל, אך אפילו לאחר שהמודיעין הישראל הצליח לעלות על עקבותיו של מפקד חטיבת ח'אן יונס ולראות מתי הוא מגיע לווילה, בישראל עיכבו את הפעולה לחיסולו, כדי לבדוק האם דף ייצטרף אליו. בישראל האמינו שלאור האמון המוחלט שנתן דף בסלאמה, יגיע הרגע שבו יעלה מהמנהרות וייצטרף אליו בווילה. ביום שבת, קצת אחרי השעה 10:00, קיבלה ישראל את ידיעת הזהב שדף נצפה עם סלאמה באזור הווילה, ובמערכת הביטחון לא המתינו, והזניקו את מטוסי חיל האוויר לתקיפה.