צה"ל מסרב לשתף פעולה: עיכוב בדו"ח המבקר על מסיבת הנובה

פרסום ראשון: מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כמעט סיים את עבודתו על דו"ח חמור שעוסק במתן האישורים לקיום המסיבה ברעים ב-7 באוקטובר, במהלכה נרצחו 364 אזרחים ע"י מחבלי חמאס, ונחטפו 44 נוספים. עם זאת, לפני פרסום הממצאים עליו לשוחח עם מספר קצינים ולקבל כמה מסמכים מצה"ל - שמסרב משתף פעולה

זמן צפייה: 02:00

פרסום ראשון: לאחר שבג"ץ חייב את צה"ל ואת מבקר המדינה להגיע להבנות ועל המשך בדיקת אירועי 7 באוקטובר, הערב (חמישי) פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כבר מחזיק בטיוטת דו"ח חמור על מסיבת הנובה, במהלכה נרצחו 364 אזרחים, ונחטפו 44 נוספים.

מדובר על דו"ח שעוסק באישורים שניתנו על ידי גופי הביטחון וגופים נוספים לקיום הפסטיבל ברעים. הטיוטה בר כמעט מוכנה לחלוטין, ועל מנת לפרסם את הדו"ח המלא לציבור, המבקר עדיין צריך לדבר עם שלושה קצינים באוגדת עזה שעליהם למסור תגובה למסמכים שהגיעו אליו בנושא. עוד הוא ביקש לקבל את ממצאי התחקיר שביצע צה"ל בנושא, אך כרגע הצבא לא משתף פעולה ואינו יכול לשתף פעולה כל עוד לא התקבל הכרעה, למרות ששיתוף הפעולה הדרוש הוא מאוד נקודתי.

מדובר צה"ל נמסר: "הטענה שצה"ל לא משתף פעולה עם נציגי המבקר נטולת יסוד. לאור המציאות הביטחונית המורכבת והצרכים המבצעיים ולאחר ששמע את נציגי צה"ל בדיון חסוי, קבע בית המשפט העליון כי ההחלטה לפיה לא תחל ביקורת בצה"ל תמשיך לעמוד בתוקפה על להחלטה אחרת".

Whatsapp Image 2023 05 01 At 1
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול קבע בג"ץ כי עד לסוף אוקטובר, מבקר המדינה לא יערוך ביקורת על אירועי 7 באוקטובר והמלחמה - זאת במסגרת העתירה שהוגשה על-ידי התנועה לאיכות השלטון בשיתוף בכירים במערכת הביטחון, המבקשת למנוע מהמבקר לערוך ביקורת על גופי הביטחון בעת הזו ובמהלך הלחימה, כל עוד לא הוקמה ועדת חקירה ממלכתית.

עוד קבעו שופטי בג"ץ כי נציגי מבקר המדינה, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, צה"ל ושב"כ יגיעו להסכמות ביניהם באשר לעריכת ביקורת בנוגע לשלב א' של בדיקת המבקר אנגלמן, שאינה מתייחסת ישירות ללחימה.