קן טרור במזרח ירושלים: האתגר של שב"כ

שני הפיגועים הקשים בירושלים במהלך השבת בוצעו על ידי תושבי מזרח העיר: בעלי תעודת זהות כחולה וגישה לשטחי ישראל באין מפריע - אבל חלק מהשכונות הכי קיצוניות, דתיות ושטופות שנאה. תעודת הזהות הישראלית לא הפכה את הפלסטינים המזרח-ירושלמים לישראלים, היא רק מקלה על המחבלים להיכנס לכל מקום שיחליטו לפגע. "האתגר בפיגועים שראינו עכשיו הוא כפול ומכופל"

זמן צפייה: 02:36

רכב ישראלי לכל דבר עם לוחית רישוי צהובה, ורישיון נהיגה ישראלי של המחבל הרוצח – הם הסיפור כולו. יממת הטרור בירושלים, במהלכה נרצחו שבעה אנשים ונפצעו חמישה נוספים בשני פיגועים שונים, אמש בשכונת נווה יעקב והיום בעיר דוד, מאופיינת במחבלים ממזרח העיר, מחבלים עם תעודת זהות ישראלית, מחבלים עם נגישות לכל מקום בירושלים ובישראל, נגישות שמקלה על כל מי שמחליט לבחור בטרור.

המחבלים המזרח-ירושלמים מציבים אתגר יוצא דופן לשירות הביטחון הכללי. הם תושבי ישראל באופן מלא, בחסות סיפוח מאות אלפי פלסטיניים לאחר כיבוש מזרח ירושלים. מדובר על יותר מ-350 אלף פלסטינים בשכונות כמו א-טור, השכונה ממנה הגיע המחבל אמש בפיגוע בנווה יעקב או מחנה הפליטים שועפאט שהוציא אינספור מחבלים, כמו זה שהרג את לוחמת המשטרה הצבאית סמלת נועה לזר.

הסיפור של מזרח ירושלים הוא כזה של עוני, דת וספרי לימוד שמטפחים שנאה. לכאורה מדובר בשטח מוניציפלי של ירושלים, אך למעשה זהו שטח שלא היה ולא יהיה אף פעם ישראלי. באינתיפאדה השנייה גדר הביטחון הפרידה בין מזרח ירושלים לבין השטחים, ויצרה מרחב לא ישראלי ולא פלסטיני. באמצע גדל דור צעיר פלסטיני אבוד, שבו המחבל השהאיד הוא "סלב" מתוכנית ראליטי.

עימותים במזרח ירושלים
עימותים במזרח ירושלים | צילום: רויטרס

"האתגר בפיגועים שראינו עכשיו הוא כפול ומכופל", אומר ליאור אקרמן מהמכון למדיניות ואסטרטגיה של אוניברסיטת רייכמן, "ראשית מדובר במפגעים בודדים שזאת תמיד בעיה אין מודיעין. הבעיה הנוספת היא שהם פלסטינים בעצם לכל דבר ועניין, תושבי מזרח ירושלים, נושאי תעודת זהות כחולה. הנגישות שלהם גם לשטחי איו"ש ואמצעי לחימה וגם לתוך שטחי ישראל – היא נגישות מלאה לא צריך לעבור מחסומים ולא בדיקות ולא שום דבר".

גם חמאס ברצועת עזה מנסה בשנים האחרונות לשלוח ידיו למזרח ירושלים, בהכירו את הקושי של שב"כ להפעיל כלים מודיעיניים באזור. תעודת הזהות הישראלית לא באמת הפכה את הפלסטינים המזרח-ירושלמים לישראלים, היא רק מקלה על המחבלים להיכנס לכל מקום שיחליטו לפגע בנו.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2801232103' autoplay='0' credit='' desc='האתגר של שב"כ: סיכול פיגועי בודדים ממזרח ירושלים' poster='' kid='1_lh4g1722' duration='']

אז כיצד שירות הביטחון הכללי מנסה להתמודד עם האתגר? אנחנו רגילים לכך שאחרי פיגוע שב"כ, משטרה וצה"ל עוצרים את אב המחבל, את האמא ואת האחים. הפעם, לאחר הפיגוע הרצחני בנווה יעקב, הגיעו גורמי הביטחון הישראלים לא-טור ועצרו במהלך הלילה 42 בני אדם שקשורים למחבל. זה צעד שלא נעשה בעבר, צעד חדש ויוצא דופן כמובן נוכח הפיגוע הקשה ונוכח המאמץ לגדוע ולקטוע את רצף הפיגועים.

לאחר הערכת מצב שהתקיימה הערב בראשות שר הביטחון, יואב גלנט, ובהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר, התקבלה החלטה לתגבר את המשטרה בכוחות חיילי צה"ל בבירה, גם זה צעד חריג כשלעצמו. הצעדים הללו נובעים מתוך ההמלצות של מערכת הביטחון בקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס הערב, לפיהן ישראל צריכה לעשות הכל כדי לא להגיע למצב של שומר חומות 2.

מפגינים מיידים אבנים במזרח ירושלים ביום הנכבה
מפגינים מיידים אבנים במזרח ירושלים ביום הנכבה | צילום: רויטרס

החשש המרכזי כרגע הוא שרצף פיגועים בירושלים ובשטחים ידליקו את רצועת עזה, וניכנס למערכה מיותרת וחסרת תוחלת חדשה ברצועה. זו ההמלצה המקצועית של גורמי הביטחון - לעשות בידול בין הגזרות - וזאת כמובן בניגוד למה שרוצה חמאס ויחיא סינוואר - ליצור חיבור בין הגזרות, כפי שעשה בשומר חומות. סינוואר ממשיך להציג את העצמו כמשחרר ירושלים, שמנהיג גם את ערביי ישראל וגם את הפלסטינים במזרח ירושלים, בשטחים ובעזה.

בינתיים, צה"ל מזהיר מפעולות נקם כאשר היום מתנחלים זרקו אבנים על אמבולנס פלסטיני. קצין בכיר בצה"ל מזהיר הערב לא לקחת את החוק לידיים ולא לנקום, בדומה למה שאמר ראש הממשלה נתניהו אמש בזירת הפיגוע.