רמת גן ותל אביב פתחו מקלטים: ההנחיות והעדכונים

אחרי מכת הפתיחה של צה"ל של מבצע "עלות השחר" ברצועת עזה, בצה"ל נערכים לירי רקטות - גם לאזור גוש דן. בתל אביב וברמת גן - כמו בערי הדרום - כבר פתחו מקלטים. בעורף הוגדר מצב מיוחד ופיקוד העורף פרסם הנחיות התקהלות הנוגעות לתושבי עוטף עזה ומעט צפונה מהאזור

פתיחת מקלטים בעיר אשקלון
פתיחת מקלטים בעיר אשקלון | צילום: אלדד עובדיה

היום (שישי), סמוך ל-16:00, פתח צה"ל במבצע "עלות השחר" ותקף יעדים של ארגון הג'יהאד האיסלאמי בעזה בפעולה יזומה, לראשונה מאז מבצע "חגורה שחורה", שבה חוסל תייסיר אל-ג'עברי, מפקד מרחב צפון רצועת עזה בג'יהאד האיסלאמי.

בעקבות זאת, הודיעו רשויות מקומיות שונות ברחבי הארץ, בהן גם במרכז, על פתיחת מקלטים. כך למשל, בתל אביב וברמת גן הודיע על פתיחת מקלטים. בעורף הוגדר מצב מיוחד ופיקוד העורף פרסם הנחיות התקהלות הנוגעות לתושבי עוטף עזה ומעט צפונה מהאזור. בשל כך, הוסטה תנועת המטוסים בנמל התעופה בן גוריון צפונה. כמו כן, המשטרה העלתה כוננות במחוז צפון, כולל הכנת ציוד לפיזור הפגנות.

גם בנתניה, אשקלון, דימונה, יבנה ואשדוד פתחו מקלטים. במודיעין-מכבים-רעות הודיע ראש העיר חיים ביבס בתום הערכת מצב כי "המקלטים הציבוריים ערוכים לקליטת התושבים בעת הצורך וכי "מומלץ לשהות ליד מרחב מוגן. זמן הכניסה למרחב המוגן - תוך 90 שניות מרגע הישמע האזעקה". סוללות כיפת ברזל נפרסום בדרום, במרכז ובאזור ירושלים.

הנחיות מיוחדות בעורף בטווח של 80 ק״מ מרצועת עזה
הנחיות מיוחדות בעורף בטווח של 80 ק״מ מרצועת עזה | צילום: דובר צה''ל

להלן הנחיות פיקוד העורף המעודכנות: 

פיקוד העורף פרסם הנחיות מיוחדות שנכנסו לתוקף ויימשכו לפחות עד השעה 18:00 מחר. לגבי יישובי העוטף, פיקוד העורף הגביל את ההתקהלויות בשטח פתוח לעד 10 אנשים, ובמבנה עד 50 אנשים. מקומות עבודה ניתן לקיים במקומות שממנו ניתן להגיע ללמרחב מוגן תקני בזמן הנדרש. ביישבוי העוטף לא יתקיימו לימודים - מה שיכול ללמד על כך שהמבצע צפוי להימשך לפחות כמה ימים.

מחסומים בעוטף עזה
מחסומים בעוטף עזה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לגבי האזורים המרוחקים יותר: מערב לכיש, מערב הנגב, לכיש ומרכז הנגב עד אזור באר שבע, פיקוד העורף הגביל את ההתקהלויות בשטח פתוח לעד 10 אנשים, ובמבנה לעד 100 אנשים. מקומות עבודה ניתן לקיים כרגיל במקומות שממנו ניתן להגיע ללמרחב מוגן תקני בזמן הנדרש. גם באזורים אלו, לא יתקיימו לימודים. בשאר חלקי הארץ, לפי שעה - ללא הגבלות. אלו הגרים באזורים שבין באר שבע ואשדוד נקראים לשהות בקרבת אזורים מוגנים.

מהמועצה האזורית אשכול נמסר: "בשל המצב הביטחוני ניתן לקיים אירועים בהגבלה של עד 10 אנשים בשטח פתוח ועד 50 אנשים במבנה. יש לסגור בריכות שחייה. מקומות עבודה - ניתן לקיים פעילות במקום שאפשר להגיע ממנו למרחב מוגן תקני בזמן ההתגוננות. מידע לציבור בטלפון 6585*.

כמו כן, רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון הפעילה לראשונה את תוכנית "מרחק בטוח אזרחי", המאפשרת לכל ראש רשות לסייע לתושבי העוטף שחפצים בכך להתפנות מבתיהם למתקני הארחה. עוד נמסר כי "התוכנית גובשה בחודשים האחרונים בעבודת מטה רחבה עם ראשי הרשויות בעוטף עזה ואושרה לאחרונה בידי שר הביטחון, בני גנץ".

מהו מרחב מוגן?

• בבית: ממ"ד או מקלט

• בחוץ: חדר מדרגות בקומה אמצעית בבניין או חניון תת קרקעי

• מרכז מסחרי: ודאו מראש היכן נמצא המרחב המוגן

• ברכב: צאו מהרכב מיד והתרחקו ממנו. שכבו על הקרקע וכסו את הראש עם הידיים.

• יש לשהות במרחב המוגן 10 דקות.

• שימו לב: הצופרים הציבוריים מיועדים בעיקר למי ששוהה מחוץ לבית בשעת האזעקה. לכן חשוב להוריד את האפליקציה של פיקוד העורף באמצעות האפליקציה ניתן לקבל בצורה מיטבית את החיווי של האזעקה.