משפחתו של מוטי שנרצח בפיגוע: "האוויר של הארץ החייה אותו"

גיסתו של מוטי אשכנזי, אחד משלושת הנרצחים בפיגוע באזור התעשייה באריאל, סיפרה על אדם "אופטימי ונעים הליכות", שלא פחד לעבוד באזור: "הוא איש כזה, טוב ואופטימי, עם משקפיים אולי ורודות מדי". מוטי יובא למנוחות ב-13:30 בבית העלמין ביבנה

מוטי אשכנזי, שנרצח בפיגוע באריאל, ברקע זירת הפיגוע
מוטי אשכנזי, שנרצח בפיגוע באריאל, ברקע זירת הפיגוע | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90 / באדיבות המשפחה

יום לאחר הפיגוע המשולב באריאל בו נרצחו מיכאל לדיגין, תמיר אביחי ומוטי אשכנזי, ונפצעו שלושה נוספים, אתי, גיסתו של מוטי מספרת היום (רביעי) על "אדם אופטימי, תמיד רגוע, אוהב לעזור, נעים הליכות ושקט, שהמשפחה הייתה ערך עליון עבורו". מוטי, אב לשלושה וסב לשני נכדים, הובא היום למנוחות בשעה 13:30 בבית העלמין ביבנה.

"הוא היה יוצא לעבודה בשמחה, הוא היה איש של עבודה. הוא אהב נסיעות ארוכות, אהב לנשום את האוויר הפתוח של הארץ על הבוקר, זה החייה אותו", הוסיפה גיסתו של מוטי.

אתי מספרת כי המשפחה התבשרה על המקרה הטרגי דרך אמצעי התקשורת: "שיר, הבת שלו, שמעה שיש פיגוע והתקשרה לטלפון של חבר שלו, שענה ואמר שמוטי נפגע, שמייצבים את מצבו ומעלים אותו על אמבולנס".

אתי ממשיכה וטוענת שמוטי, נהג בחברת "אמישראגז", לא פחד לעבוד באזור אריאל: "הייתי אומרת לו לפעמים, 'אמאל'ה, מוטי איך אתה מסוגל ללכת לשם? תזהר'. הוא היה אומר שיהיה בסדר, הייתה לו אופטימיות. הוא איש כזה, טוב ואופטימי, משקפיים אולי ורודות מדי". "בן אדם יוצא לעבודה ולא יודע אם יחזור. כשאני יוצאת מגבולות יבנה למקומות אחרים אני כבר מרגישה חוסר ביטחון", אמרה.

זירת הפיגוע באזור התעשייה אריאל
זירת הפיגוע באזור התעשייה אריאל | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

אמש משפחתו של אשכנזי סיפרה: "מוטי היה אדם אוהב מלא שמחת חיים, בעל למופת ואיש משפחה עם נשמה ענקית שתמיד אהב לעזור לכולם. הוא אהב את החיים וניצל כל רגע לעטוף את המשפחה בחום ואהבה. זו אבידה גדולה לכולנו ולכל מי שהכיר אותו".

מעיריית יבנה נמסר כי "בצער רב התבשרנו היום על מותו של תושב העיר, מוטי (מרדכי) אשכנזי ז"ל שנרצח בדם קר על-ידי מחבל נתעב בפיגוע באזור התעשייה באריאל. אנו משתתפים בצער המשפחה ועומדים לצידה בכל אשר יידרש. בשם תושבי העיר כולנו מחזקים אותם בשעה קשה זו".

בתגובה לאירוע הקשה, כוחות הביטחון מיפו את בית המחבל שביצע את הפיגוע. לוחמי צה״ל, שב״כ ומג״ב, בהובלת החטיבה המרחבית אפרים, פעלו במהלך הלילה בכפר חארס שבגזרת החטיבה, למיפוי ביתו של הבית, שהתבצע לצורך בחינת האפשרות להריסת הבית, בהתאם להחלטות שיתקבלו.

בנוסף, הכוחות פעלו בעיר שכם שבמרחב החטיבה המרחבית שומרון ועצרו שני מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור. במהלך הפעילות הושלכו בקבוקי תבערה לעבר הכוחות, שהגיבו בירי. כמו כן, נשמעו קולות ירי במרחב.

מיפוי בית המחבל מהפיגוע באריאל
מיפוי בית המחבל מהפיגוע באריאל | צילום: דובר צה''ל

מיפוי בית המחבל מהפיגוע באריאל
מיפוי בית המחבל מהפיגוע באריאל | צילום: דובר צה''ל

בעקבות המצב הביטחוני, מהבית הלבן נמסר הבוקר כי ארצות הברית מודאגת מאוד מההסלמה באלימות בגדה המערבית. "אנו מעבירים תנחומים עמוקים למשפחות וליקיריהן של האזרחים הישראלים והפלסטינים, כולל ילדים, שנהרגו ב-48 השעות האחרונות", נכתב בהודעה.

"אנו מגנים בחריפות את מתקפת הטרור היום, שבה נהרגו שלושה ישראלים ופצעו שלושה נוספים", הוסיפו. "בתקופה האחרונה נרשמה עלייה חדה ומדאיגה במספר ההרוגים והפצועים של פלסטינים וישראלים, כולל ילדים רבים. חיוני שהצדדים ינקטו צעדים דחופים למניעת אובדן חיים נוסף".

במקביל, בית החולים בילינסון עידכן הבוקר במצב של שלושת הפצועים מהפיגוע אתמול, כאשר על פי צוותי הרפואה ישנו פצוע בשנות ה-40 לחייו שמצבו קשה אך יציב, מונשם בטיפול נמרץ כללי. פצוע בשנות ה-30 לחייו, מצבו קשה אך יציב ונמצא בטיפול נמרץ כללי, ופצוע נוסף בשנות ה-30 לחייו, מצבו בינוני עד קשה והוא נמצא בהשגחה.

תמיר אביחי, מיכאל לדיגין ומוטי אשכנזי
תמיר אביחי, מיכאל לדיגין ומוטי אשכנזי. נרצחי הפיגוע באריאל | צילום: באדיבות המשפחה

כזכור, אתמול בשעות הבוקר אירע הפיגוע כאשר מחבל בן 19 בשם מוחמד סוף מהכפר חארס גרם לאובדן כבד: שלושה גברים בנרצחו בפיגוע, ושלושה נוספים מאושפזים בבית החולים בילינסון בפתח תקווה במצב אנוש וקשה, והרופאים נלחמים על חייהם.

המחבל הגיע לשער הכניסה של אזור התעשייה הנמצא סמוך לעיר אריאל, שם דקר את המאבטח ופצע אותו קל. משום שהמקום היה עמוס אנשים, המאבטח ירה כמה יריות לאוויר והמחבל נמלט לתחנת הדלק הסמוכה - שם דקר שלושה אנשים נוספים, ופצע אותם. אז גנב המחבל רכב ואיתו נמלט לכיוון כביש 5, שם התנגש ברכב אחר וגם למותו של גבר כבן 50 במקום.

אזרח ישראלי עצר עם מכוניתו, ואז השתלט המחבל גם על הרכב שלו, גנב אותו ונסע. משהבין שהוא עומד להילכד על ידי כוחות הביטחון, המחבל פנה לכיוון השני ונסע כנגד כיוון התנועה. עד מהרה או התנגש במספר מכוניות נוספות, יצא מהרכב ונוטרל על ידי חיילים ואזרחים שהיו במקום.