הותר לפרסום: אילן גנלס הוא הנרצח בפיגוע בצומת בית הערבה

גנלס בן ה-27, אזרח אמריקני שעלה לישראל לפני כמה שנים, נורה למוות בכביש 90 מצפון לים המלח. פונה כשהוא מחוסר הכרה לבית החולים הדסה הר הצופים - אך שם נקבע מותו. הלווייתו תיערך מחר ב-13:00 בבית העלמין הישן ברעננה

זמן צפייה: 02:40

אילן גנלס בן ה-27 הוא הצעיר שנרצח אמש (שני) בפיגוע הירי בצומת בית הערבה בכביש 90, סמוך לים המלח. גנלס הוא אזרח אמריקני שגדל בווסט הרטפורד, קונטיקט ולמד באוניברסיטת קולומביה, ולפני כמה שנים עלה לישראל ושירת בצה"ל. הלווייתו תיערך מחר בשעה 13:00 בבית העלמין הישן ברחוב קלאוזנר ברעננה. אילן היה אחיהם הבכור של גבריאל, תושב חיפה, וסיימון שמתגורר בקונטיקט.

גנלס נורה אמש ברכבו, ופונה כשהוא מחוסר הכרה לבית החולים הדסה הר הצופים - אך שם נקבע מותו. כוחות הביטחון פתחו בסריקות נרחבות בסיוע מסוק אחר חוליית המחבלים וחסמו את הכניסות ליריחו.

אילן גנלס שנרצח בפיגוע הירי בצומת בית הערבה
אילן גנלס שנרצח בפיגוע הירי בצומת בית הערבה

מתחקיר ראשוני של הפיגועעלה כי רס"מ מ', שוטר סיור, נקלע למקום וירה לעבר המחבלים. הם הצליחו להימלט לכיוון יריחו לאחר שהציתו את מכוניתם ונסעו ברכב אחר. יואל, שניצל מירי המחבלים, שחזר בשיחה עם חדשות 13: "הרכב עקף אותנו וירו עלינו מהחלון, ניצלנו בנס". לדבריו, המחבלים ירו "שלושה או ארבעה כדורים. ברוך השם לא נפגענו. מיד עצרנו במקום ויצאנו. מיד התקשרנו למשטרה. לא היינו חמושים. החלטנו פשוט לקחת את הרכב ולנסוע. פחדנו שהוא יחזור. מישהי מאחורינו עצרה והייתה איתנו עד שראתה שאנחנו לגמרי בסדר".

הרכב הירוי בפיגוע בצומת בית הערבה
הרכב הירוי בפיגוע בצומת בית הערבה | צילום: הצלה ללא גבולות

פיגוע בצומת בית הערבה
פיגוע בצומת בית הערבה | צילום: איחוד הצלה

המפכ"ל קובי שבתאי שוחח אמש עם מ', קצין סיור בתחנת מעלה אדומים, שהיה עם שוטר נוסף מהתחנה כשבוצע הפיגוע: "הגעתי למשמרת ותוך כדי שאני מתארגן קיבלנו הודעה על שמיעת ירי בבית הערבה. יצאנו לשם מיד ותוך כדי אנחנו מבינים שיש שלוש זירות. בשלב מסויים אנחנו מזהים עשן ומתקרבים ומגלים רכב עולה באש עם לוחיות זיהוי צהובות ואנחנו מבינים שזה הרכב של המחבלים. אחד המחבלים כיוון קנה לעברנו ומיד ביצענו ירי לעבר המחבלים. חששנו שמדובר בפיגוע משיכה ותוך כדי שאנחנו דולקים לעברם באזור מאוד צפוף ביצענו לעברם שוב ירי".

המפכ"ל שיבח את השוטרים שחתרו למגע ובכך מנעו מהם להמשיך ולבצע ירי לעבר אזרחים נוספים וכוחות בטחון שנעו באזור. המפכ"ל ציין כי השוטרים הבינו מיד שמדובר בפיגוע מתגלגל רב-זירתי וידעו לזהות את נתיב המילוט של המחבלים.

זירת הפיגוע בצומת בית הערבה
זירת הפיגוע בצומת בית הערבה | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

חובש בכיר במד"א חזי לרזה סיפר: "חלפתי סמוך מאוד למקום עם הרכב הפרטי שלי כשקיבלתי קריאה על פיגוע ירי. הגעתי מיד למקום והבחנתי ברכב שעומד בנתיב הנגדי כשנהג הרכב מחוסר הכרה. הזעקתי כוחות והתחלתי להעניק לו טיפול רפואי מציל חיים. צוות ניידת טיפול נמרץ שלנו שהגיע מהר למקום המשיכו בטיפול רפואי מציל חיים מתקדם ומפנים אותו תוך כדי פעולות החייאה לבית חולים כשמצבו קריטי".

פראמדיקית מד"א עדן כהן שטיפלה בפצוע סיפרה: "כשהגענו הפצוע היה מחוץ לרכב מחוסר הכרה עם פצעי ירי בפלג גופו העליון וצוותי מד"א ביצעו בו פעולות החייאה. העברנו אותו מיד לניידת טיפול נמרץ, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים מתקדם ונלחמנו על חייו במשך כל הדרך לבית החולים תוך כדי ביצוע פעולות החייאה".