המדינה לבג"ץ: "אין שליטה אפקטיבית ברצועה, חמאס מתפקד"

פרסום ראשון: במסגרת עתירה שהגישו ארגוני זכויות אדם בדרישה שישראל תסייע לאוכלוסייה האזרחית בעזה, המדינה מסרה תשובה החושפת תמונת מצב עגומה בנוגע להתקדמות הלחימה ברצועה - שייתכן שהצמרת המדינית והצבאית הייתה מעדיפה להותיר מאחורי הקלעים. בין היתר נכתב: "חמאס טרם איבד את יכולותיו הצבאיות והשלטוניות במלואן, והוא ממשיך לתפקד ולהפעיל את סמכויותיו השלטוניות בשטח"

פעילות צה"ל בציר מרכז הרצועה
כוחות צה"ל בעזה | צילום: דובר צה"ל

פרסום ראשון: בתשובה שהמדינה מסרה הערב (חמישי) לבג"ץ, במסגרת עתירה שהגישו ארגוני זכויות אדם, נחשפו פרטים חדשים על מצב המלחמה ברצועת עזה, שייתכן והצמרת המדינית והצבאית הייתה מעדיפה להשאיר מאחורי הקלעים.

"יכולותיו הצבאיות של חמאס טרם נשללו וההתקלויות האלימות ממשיכות", נכתב בתשובת המדינה, "זאת בפרט נוכח חזרתו של חמאס לפעולה באזורים מהם צה"ל נסוג ובניית יכולותיו במרחב מחדש. גם כיום לחמאס יש יכולת להפעיל סמכויות שלטוניות ברצועה והוא ממשיך לחתור למימוש סמכויותיו תוך השקעת מאמצים ומשאבים רבים".

בנוגע לסמכויות השלטוניות שחמאס מפעיל, פורט בתשובה: "מאמץ זה מתבטא במספר רבדים כאשר העיקריים שהם - התווית מדיניות, הפעלת מנגנוני בטחון והקמת גופי בטחון חדשים לטיפול בסדר הציבורי שייעודם השתלטות על סיוע וייעודו לצרכי התנועה, הזרמת כספים לרצועה, חלוקת משכורות וחלוקת סיוע".

ראשית עזה יום צה"ל פעילות כוחות אוגדה 162 ברפיח
פעילות כוחות אוגדה 162 ברפיח | צילום: דובר צה"ל

עוד נכתב: "ישראל אינה מקיימת "שליטה אפקטיבית בשטח על אף הפגיעה המשמעותית בחמאס, הארגון טרם איבד את יכולותיו הצבאיות והשלטוניות במלואן, וממשיך לתפקד ולהפעיל את סמכויותיו השלטוניות בשטח".

תגובתה הדרמטית של המדינה הוגשה כאמור במסגרת עתירה של ארגוני זכויות אדם, בהם ארגון גישה, שדרשו שהמדינה תעמוד במחויבותה לסיוע הומניטרי לאוכלוסייה האזרחית בעזה, לדבריהם.