"פרחים למשפחות חטופים" וצילום בתים: הפעילות האיראנית ברשת

בטלגרם, בטוויטר, באינסטגרם: שב"כ חשף פלטפורמות שעל-פי החשד מופעלות על-ידי איראן לאיסוף מידע על ישראלים. השיטה: ניצול של המחאה למען החטופים, גיוס אזרחים לצילום כתובות של אנשי מערכת הביטחון - ועמודים פיקטיביים למילוי "סקרים"

עמוד האינסטגרם "דמעות מלחמה"
עמוד האינסטגרם "דמעות מלחמה" | צילום: תקשורת שב״כ

שב"כ חשף היום (שני) מספר פלטפורמות ברשת שעל-פי החשד מופעלות על-ידי גורמי ביטחון באיראן. לפי שב"כ, "בהמשך לפרסום הקודם שבו נחשפה רשת גיוס והפעלת אזרחים ישראלים על-ידי גורמי ביטחון איראנים לטובת ביצוע משימות בישראל - כעת ניתן לפרסם כי מדובר במשימות לצילום כתובות מגורים של אנשי מערכת הביטחון ושל גורמים המופיעים בתדירות בתקשורת, המתבטאים נגד איראן במסגרת פרסומים גלויים". בשב"כ אמרו עוד כי "כידוע, בתקופה האחרונה גופי הביטחון האיראנים עושים שימוש ציני ומניפולטיבי בפלטפורמות ברשת ומקדמים פעילות מול משפחות חטופים, כגון התקהלויות יזומות ליד בתי המשפחות ושליחת זרי פרחים ומסרים לבתיהם - בסיוע פלטפורמות פיקטיביות ברשת".

"במסגרת המחאות למען החזרת החטופים", נאמר, "מקדמים בפלטפורמות הללו גורמי הביטחון האיראנים ביצוע פעילות אקטיבית של תליית שלטים שנוסחו על-ידי האיראנים, צילום מפגינים, מילוי 'סקרים' ועוד. לטובת מילוי ה'סקרים', מופנים האנשים לקישורים למילוי טפסי פרטים אישיים ופירוט כישוריהם, הכול לטובת איסוף מידע רב על אודות אזרחים ישראלים והפעלתם בשיטוי לטובת ביצוע משימות ביטחוניות". הפלטפורמות הפיקטיביות נחשפו במסגרת הפעלת כלים ויכולות מתקדמות של שב"כ בניטור ברשת, והודות לעירנותם המוגברת של אזרחי ישראל לאתרי "פייק" ולפלטפורמות עוינות.

שב"כ עמוד האינסטגרם של "אין קול". מיקום - איראן
עמוד האינסטגרם של "אין קול". מיקום - איראן | צילום: תקשורת שב״כ
"דמעות מלחמה". עמוד פיקטיבי למילוי פרטים אישיים
"דמעות מלחמה". עמוד פיקטיבי למילוי פרטים אישיים | צילום: תקשורת שב״כ
"אין קול". "עמוד פיקטיבי למילוי פרטים אישיים
"אין קול". "עמוד פיקטיבי למילוי פרטים אישיים | צילום: תקשורת שב״כ
עמוד פיקטיבי למילוי פרטים אישיים
עמוד פיקטיבי למילוי פרטים אישיים | צילום: תקשורת שב״כ

הפלטפורמות שאיתר שב"כ בהן, על-פי החשד, פועלים גורמי הביטחון האיראנים:

•  "דמעות המלחמה" - שמקדמת תכני ליבוי והקצנה ופועלת לגיוס ישראלים בשיטוי לביצוע משימות סביב נושא החטופים, תוך פרסום "הצעות עבודה" מטעמה גם באתרי וקבוצות חיפוש עבודות מזדמנות. בין הפרופילים הפיקטיביים הפונים לישראלים מטעם פלטפורמה זו יצוינו "דבורה", "נועה" ו"תמיר", פרופילים פיקטייבים שהוחשדו זה מכבר על-ידי אזרחים ישראלים ערניים ברשת ואף פורסמו אזהרות לגביהם.

•  ערוץ טלגרם בשם "BringHomeNow"- המטמיע עצמו בפעילות אותנטית ברשת תחת שמות והאשטגים דומים ומטרתו העיקרית איסוף פרטי ישראלים באמצעות הפנייה לטופס "התנדבות" ומילוי פרטים אישיים.

"כאן +" - פלטפורמה המתחזה לעוסקת במחקר וסקרים, תוך שימוש כמעט זהה במאפיינים הגרפיים של "כאן 11" ומטרתה לבצע למעשה "פישינג" של פרטי הישראלים הפונים ומשיבים לסקרים אלו.

•  "אגרוף", "חסרות אונים" hasrotonim - אף מופיעות ברשת בגלוי כחשבונות שבסיסם באיראן לצד "ישראל השניה" ו"הנוקמים" - פלטפורמות נוספות שדווחו כמזוייפות ועוינות והחשודות כאיראניות. ארבעתן מתחזות לתנועות מצדדים פוליטיים שונים במטרה ללבות את השיח הפוליטי ולהעמיק את השסע בישראל.

"שירות הביטחון הכללי, בשיתוף פעולה עם גופי הביטחון הנוספים, מבצע מהלכים אקטיביים לניטור וסיכול כל פעילות המסכנת את ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה על מנת להביא לחשיפה ופגיעה במאמצי האיראנים לממש פעילות טרור בתחומי ישראל", נמסר עוד.

ארגון "פייק ריפורטר", שמטרתו היאבקות בפעילות זדונית ברשת, הגיב על חשיפת שב"כ: "אנחנו מברכים את השב"כ על חשיפת רשת ההשפעה האיראנית. אנו שבים ומתריעים כבר תקופה ארוכה מהגבולות הפרוצים ברשת. הפרסומים האחרונים מוכיחים כי ברשת כבר מזמן נפרצו הגדרות וכי האויבים התמקמו בינינו. אנחנו מברכים על סיכול הפעילות של הסוכנים האיראנים, אך למרות מאמצי שב"כ - המדינה לא עושה מספיק כדי להגן על הציבור בגבולות הווירטואליים. מלבד הסרת הרשתות, הגיע הזמן לקדם תכנית לאומית למאבק בתופעה, שתכלול גם חינוך לאוריינות מידע ודיגיטל, ואסדרה של פעילות הרשתות החברתיות בישראל. לאזרחי ישראל צריכה להיות כתובת כאשר הם מותקפים ברשת - בדיוק כמו שהם מותקפים במרחב הפיזי".

רצח ב-70 אלף אירו: המזימה האיראנית לגיוס ישראלים לטרור

לפני כחודש חשף שב"כ חלק נוסף במזימה האיראנית, שבמסגרתו ניסו גורמי ביטחון מטהרן לגייס אזרחים ישראלים לבצע פיגועים במסווה של רצח פלילי, כמו גם פעולות ריגול שונות דרך הרשת. השיטה: שימוש בפרופילים פיקטיביים, בעיקר של נשים, בפלטפורמות כגון טלגרם, וואטסאפ, אינסטגרם, טוויטר ופייסבוק. לפי שב"כ, האיראנים פנו לישראלים שאותם ניסו לגייס בזהות בדויה. בחלק מהמקרים הם העמידו פנים שהם מתווכי נדל"ן, אנשי שיווק ומנהלי רשתות שליחויות. בין היתר, הם פנו גם לחוקרים פרטיים.

מתקפת סייבר איראן
ההתכתבויות בין הגורמים האיראנים לאזרחי ישראל | צילום: דוברות שב"כ
אחת ההתכתבויות של גורמים איראניים עם ישראלים
אחת ההתכתבויות של גורמים איראניים עם ישראלים | צילום: דוברות שב"כ

הישראלים התבקשו לבצע כאמור "משימות" שונות עבור תשלום. כך למשל, התעריף לביצוע פיגוע במסווה של רצח עמד על כ-כ-70 אלף אירו. עבור צילומי בתים ואתרים שונים הוצע למגויסים הפוטנציאליים כ-100 דולר. חלק מהישראלים שקיבלו פניות חשודות נמנעו מלהיענות להן, ואף התריעו עליהן בפני גורמי הביטחון.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2312211454' autoplay='0' credit='דוברות שב"כ' desc='התכתבות של סוכנים איראנים עם ישראלים ' poster='' kid='1_khjt5y1v' duration='78']

מדובר בשיטת פעולה מוכרת של גופי הביטחון האיראנים כפלטפורמה לגיוס בשיטוי של אזרחים ישראלים, לטובת ביצוע משימות תמימות לכאורה, להן מוטיב מודיעיני שעל בסיסו יוכלו לפעול לקידום מתווי פגיעה באזרחים.