המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים: חשש מהרחבת המהומות בירושלים

בשיאו של חול המועד סוכות החל גל של פרעות ומהומות במזרח הבירה, וכוחות המשטרה עצרו הערב מספר חשודים, בהם קטינים שיידו אבנים והתעמתו עם כוחות הביטחון. שניים נפצעו מיידוי אבנים, בהם נער בן 17 שנפגע באורח בינוני

זמן צפייה: 08:16

בשיאו של חול המועד סוכות החל גל של פרעות ומהומות במזרח ירושלים, שלא זכורות מאז מבצע שומר החומות, ומעסיקות הערב (חמישי) את כל מערכת הביטחון. כוחות רבים של מג"ב לא לוקחים סיכונים, והביאו את כל הפלוגות של ירושלים לאזור עיסאוויה, סילואן ואזורים נוספים.

בשעה זו הכוחות פועלים לטיפול בחיכוך, הפרות סדר וידוי אבנים בשייח ג'ראח, שבעקבותיו דווח על שני פצועים שפונו לקבלת טיפול רפואי, אחד במצב קל - ונער בן 17 שנפגע באורח בינוני. לוחמי מג"ב שפעלו במקום עצרו הערב חמישה חשודים בגין יידוי אבנים, כשחלקם נתפסו בשעת מעשה. בנוסף נתפסו שלושה חשודים בני 13, 12 ו-10 בלבד, שירו זיקוקין והתכוונו ליידות אבנים באזור בית חנינא.

הפרות סדר החלו לפני זמן קצר גם באזור הר הזיתים וסילואן, אך המשטרה שולטת באירוע הזה. מוקדם יותר הערב החלה הפרת סדר אלימה בשכונת ראס אל עמוד בירושלים, שכללה יידוי אבנים, ירי זיקוקין והשלכת בקת"ב לעבר כוחות המשטרה שפועלים במקום. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. כוחות המשטרה ומג"ב פעלו תוך שימוש באמצעים לפיזור הפרות הסדר ועצרו קטין החשוד במעורבות בהפרות הסדר במקום.

אמש היו הפרות סדר קשות בעיסאוויה, סילואן וצור באהר, וגם בבית חנינא שלא היו בה הפרות סדר בזמן האחרון. כרגע יש ניסיון עז של חמאס וגורמים קיצוניים אחרים ברשות הפלסטינית ובמזרח ירושלים ליצור מצב של בערה ועימותים מול כוחות הביטחון, גם בגדה וגם במזרח ירושלים.

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בשועפאט
פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בשועפאט | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

גם כנופיית הטרור שקוראת לעצמה "גוב האריות", אשר פועלת בשכם, קוראת לצעירים במזרח ירושלים לבצע פיגועים, במטרה לאחד בין הגזרות. המטרה שלהם היא לייצר סוג של אינתיפאדה של צעירים פלסטינים שמתעמתים עם כוחות הביטחון גם בגדה, גם בקו התפר וגם במזרח ירושלים. בשב"כ עושים מאמץ להביא מודיעין מתוך הבנה שצריך לפרק את החבורה הזאת, להגיע אליהם אחד אחד ולחסל אותם.

גם הלילה הזה יהיה מתוח מאוד, אבל גם אם הוא יעבור בשקט, כך אומרים במזרח ירושלים, הלילות הבאים בסוף השבוע ולקראת שמחת תורה יהיו מתוחים מאוד - וייתכן שגם בהם תגיע אלימות והפרות סדר שייצאו משליטה.

לקראת סוף השבוע הקרוב נקבע כי בימים שישי ושבת רק מוסלמים יורשו לעלות להר הבית, וביום שני תותר עליית יהודים. שר הביטחון בני גנץ אמר הערב בריאיון לחדשות 13 כי הוא נערך למצב שבו יצטרך לשלוח גדודים של פיקוד העורף לערים המעורבות עם המהומות יתפשטו.

מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן בזירת הפיגוע
מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן | צילום: דוברות המשטרה

המשטרה ספגה היום הרבה מאוד ביקורת בעקבות התנהלותה אמש במהלך הפרות הסדר והעימותים במזרח ירושלים, ועיקרה מופנית כלפי מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן. הביקורת היא גם פנימית ומגיעה מתוך המשטרה, על כך שלא היה תיחום בזמן של המחסומים, ויש הטוענים כי אולי היה עדיף לרווח את המחסומים ולתת לאנשים לצאת, כדי לקבל מודיעין על אותם חיפושים אחר המחבל שביצע את הפיגוע במחסום שועפאט.

ניצב תורג'מן אמר הערב בסיום הערכת מצב שקיים עם פיקוד המחוז ומפקדי הכוחות: "אנחנו פרוסים בכל הגזרות במחוז בכוחות מתוגברים לשמירת הביטחון והסדר, באזור מזרח ירושלים ובכל רחבי העיר, ופועלים במספר מאמצים במקביל. לצד המשך הפעילות לאבטחת המבקרים הרבים המגיעים למוקדי הבילוי והקניות, והמתפללים המגיעים בהמוניהם למקומות הקדושים, אנחנו נדרשים לקשב משמעותי גם לנעשה במזרח ירושלים לטיפול נחוש ובלתי מתפשר בהפרות סדר ואלימות מכל סוג שהיא".

"ההיערכות המבצעית המוגברת בסופ״ש הקרוב תימשך", הוסיף תורג'מן, "ועלינו לפעול בכל הכלים והאמצעים שברשותנו בכדי לטפל באופן נחוש וממוקד בכל מי שינסה להפר את שגרת החיים בעיר ולהפר את הסדר בימי חג הסוכות. לצד המאמץ המבצעי בשטח, נרכז מאמץ מודיעני וחקירתי גם לסגירות מעגל ומעצרים נוספים של חשודים בהפרות הסדר. הדגש בפעילות צריך להמשיך ולהיות התקפיות יוזמה ונחישות".