פריצה לבסיס בית ליד אחרי מעצר החיילים; הרמטכ"ל הגיע למקום

מהומות ואובדן שליטה בבסיס בית ליד, שאליו נלקחו החיילים החשודים בהתעללות מינית במחבלים בשדה תימן: מתפרעים פרצו לבניין בתי הדין הצבאיים והתעמתו עם שוטרים. הרמטכ"ל הגיע למקום. גלנט: "לצה"ל יש גיבוי מלא ממני לפעול"

זמן צפייה: 12:23

בזמן שהמתיחות בין ישראל לחיזבאללה מגיעה לשיא לקראת התגובה של צה"ל בלבנון, דווקא החזית הפנימית מתחממת: היום (שני) התרחש אירוע חמור בבסיס צה"ל שבשדה תימן - שמוסיף את חלקו לתחושת ההתפרקות הכללית: ח"כים ומפגינים פרצו לבסיס, זאת במחאה על מעצרם של תשעה לוחמים החשודים בהתעללות במחבל נוח'בה - והערב ההפגנות התפשטו גם לבסיס בית ליד, שם מוחזקים החיילים. שעות לאחר מכן פרצו עשרות מפגינים לבסיס שבשרון - ונכנסו לבניין בתי הדין הצבאיים. זמן קצר לאחר מכן הודיעה המשטרה כי הם פוזרו - אך לפי תיעוד מהמקום הדבר לא קרה. שר הביטחון יואב גלנט פרסם הודעה שבה כינה את האירוע "חמור" וקרא למשטרה "לפעול מיד". הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הגיע למקום. שני גדודי נח"ל הוקפצו מרצועת עזה כדי לאבטח.

נשיא המדינה יצחק הרצוג כתב בחשבון הטווטר שלו: "זו מדינת חוק. אני דורש מכלל חברי הכנסת ובמיוחד מהנושאים באחריות - לממש אותה ולהביא להרגעת הרוחות באופן מיידי. על משטרת ישראל להתערב ולפעול מיידית להשבת החוק והסדר. אני קורא למפגינים: צאו מן המחנה ותנו לצה"ל לעבוד ולנצח. אנחנו באחד השבועות הקשים והמאתגרים ביותר מבחינה ביטחונית. אסור להכביד עוד על לוחמינו ומפקדינו. בואו נחזק את צה"ל ומפקדיו ונגנה מכל וכל קריאות שרק משמחות את האויבים שלנו".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2407292235' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='אחותו של אחד החשודים: "בושה שנעצר, צריך לשחרר אותו עוד הלילה"' poster='' kid='1_tct4tet8' duration='80']

מפגינים בבית ליד
מפגינים בבית ליד | צילום: חן לאופולד, פלאש 90
מהומות והסתה נגד הפצ"רית בבית ליד
מהומות והסתה נגד הפצ"רית בבית ליד | צילום: חן לאופולד, פלאש 90

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407292132' autoplay='0' credit='איציק שאג' desc='ניסיון פריצת מחסום משטרה בבסיס בית ליד' poster='' kid='1_54f8bqew' duration='13']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407292100' autoplay='0' credit='' desc='עימותים בבית ליד' poster='' kid='1_riv4rz8t' duration='24']

גורמים בכירים בפרקליטות הצבאית אמרו כי אנשי המילואים חשודים בהתעללות בנסיבות מחמירות וכי "פצעו את המחבל אנושות". במצ"ח חששו שהלוחמים יתאמו ביניהם עדויות - ולכן עצרו את כולם יחד. בסנגוריה הצבאית, שמייצגת שישה מהעצורים, אמרו כי "מדובר באנשי מילואים - כולם אזרחים נורמטיביים ובעלי משפחות - שביצעו תפקידם המורכב נאמנה תוך סיכון חיים מתמשך. אנו משוכנעים כי יתברר בחקירה עניינית ומקצועית, שאין בסיס לחשדות כלפיהם. הסנגוריה הצבאית מעמידה לרשותם עורכי דין ותיקים ומנוסים, בשירות מילואים וסדיר".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407292049' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='מפגינים פורצים לבסיס בית ליד' poster='' kid='1_itsoqi4j' duration='36']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407292149' autoplay='0' credit='' desc='עימותים בין חיילים למוחים בבית ליד' poster='' kid='1_0vgzqie1' duration='28']

תיעוד: צוות חדשות 13 הותקף מחוץ לבסיס בית ליד: 

[brightcove_iframe video_id='news-part-2407291840' autoplay='0' credit='חדשות 13' desc='מעצר החיילים והמהומות: צוות חדשות 13 הותקף בבית לי' poster='' kid='1_vu0awl6e' duration='21']

המונים מחוץ לבסיס בית ליד
המונים מחוץ לבסיס בית ליד
מהומות והסתה נגד הפצ"רית בבית ליד
מהומות והסתה נגד הפצ"רית בבית ליד | צילום: חן לאופולד, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה שבה אמר כי הוא "מגנה את הפריצה לשדה תימן" וקרא "להרגיע מיידית את הרוחות". מחאות פרצו גם בכניסה לבסיס בית ליד, אליו נלקחו העצורים. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי גינה בחריפות את המחאות בשדה תימן, ואמר כי "הפריצה לבסיס צבאי והפרת הסדר במקום הן התנהגות חמורה שאינה מקובלת בשום אופן. "אני נותן גיבוי מלא לפרקליטות הצבאית ולמשטרה הצבאית החוקרת בחקירת כל אירוע המובא לידיעתן", הוסיף הלוי - והדגיש: "זוהי חובתן, ללא קשר לדרגה או תפקיד. דווקא חקירות אלו הן שמגנות על חיילינו בארץ ובעולם ושומרות על ערכי צה"ל. החקירות האלה מתבצעות תוך שמירה על כבוד חיילינו שאנו מפקדיהם".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את נתניהו על תגובתו לאירועים הקשים: "ראש הממשלה ביקש לפני שעתיים להרגיע את הרוחות. מאז עיתונאים הוכו, שלטי 'הפצ"רית לכלא' הונפו ורעולי פנים לבושי מדים עם נשקים מפגינים מול בסיס צה"ל בבית ליד. זו לא התפרעות, זה ניסיון להפיכה של מיליציה חמושה מול ראש ממשלה חלש שלא מסוגל להשתלט על הממשלה שלו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407291529' autoplay='0' credit='' desc='מוחים פרצו את הגדר בשדה תימן' poster='' kid='1_9w5882ak' duration='10']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407291743' autoplay='0' credit='' desc='מוחים בכניסה לבית ליד' poster='' kid='1_aovh3yv2' duration='6']

עימותים בבית ליד
עימותים בבית ליד | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
עשרות מפגינים פרצו לבסיס בית ליד
עשרות מפגינים פרצו לבסיס בית ליד | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים
המהומות בשדה תימן
המהומות בשדה תימן | צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90
המהומות בשדה תימן
המהומות בשדה תימן | צילום: רויטרס

שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "לוחמי צה"ל בסדיר ובמילואים נלחמים כבר למעלה מתשעה חודשים בחירוף נפש במלחמה הצודקת ביותר שידענו בכל שנות קיומנו. אני מלא הערכה לחיילים המבצעים את המשימה המורכבת והחשובה של כליאת מחבלי חמאס, מחבלים שפלים עמם נבוא חשבון ונמצה את הדין בדרך המחמירה ביותר. צה"ל ימשיך ויפעל בהתאם לחוק. עלינו לאפשר לגורמים המוסמכים לקיים את הבדיקות הנדרשות תוך שמירה על כבוד חיילינו. גם בשעת כעס החוקים מחייבים את כולם - לא מתפרצים לבסיסי צה"ל ולא עוברים על חוקי מדינת ישראל".

השר ניר ברקת גיבה את הלוחמים - ותקף את גלנט: "קורא לשר הביטחון לבלום באופן מיידי את משפט הראווה הבזוי נגדם. מדינה חפצת חיים מחויבת לגבות את הלוחמים האמיצים שלה, שבזכותם היא מתקיימת, ודאי בשעת מלחמה. במקום לאמץ את טענות מחבלי הנוח'בה השפלים, שטבחו בילדים ונשים ב-7 באוקטובר, מוטב שהפרקליטות הצבאית תפעל למצות איתם את הדין על מעשי הזוועות שביצעו ביהודים. מוטיבציית היתר לפעול נגד לוחמי צה״ל מעוררת שאלות קשות. נדמה שגלגלי הצדק של הפרקליטות הצבאית מתגלגלים בכיוון ההפוך".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, גיבתה את הפצ"רית, נגדה נשמעו קריאות הסתה חמורות ברשתות החברתיות: "כשם שיש לאפשר לצה"ל מרחב פעולה מלא ללחימה, יש להקפיד על התנהלות על-פי דין. אני נותנת גיבוי מלא לפרקליטה הצבאית הראשית, ולרשויות אכיפת החוק בצה"ל ובמשטרת ישראל, הפועלים באופן מקצועי והגון לשם קיום החוק. על רשויות אכיפת החוק חלה חובה לברר חשדות לביצוע עבירות ולאכוף את הדין על פי העובדות והדין החל עליהן".

הסתה נגד הפצ"רית ברשתות עקב חקירת הלוחמים החשודים משדה תימן
הסתה נגד הפצ"רית ברשתות עקב חקירת הלוחמים החשודים משדה תימן

השתלשלות האירועים החלה לפני כשלושה שבועות, כשמחבל חמאס שנעצר בעזה על-ידי צה"ל ונלקח לבסיס שדה תימן אושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע במצב קשה, לאחר שהוכה ועבר לפי החשד התעללות מינית במסגרתה הוחדרו חפצים לגופו. הוא עבר ניתוח מציל חיים, ולאחר מכן נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת בהנחיית הפרקליטות הצבאית.

הבוקר הגיעו מספר חוקרי מצ"ח לבסיס שדה תימן, ולקחו לחקירה עשרה משרתי מילואים ששמרו על מחבלי הנוח'בה בבסיס. לפי החשד הם השתתפו בתקרית האלימה כלפי אותו מחבל. הם עיכבו את הלוחמים לחקירה, ולפתע החלו לצלם אותם ולתעד את המעצרים וההתנגדות למעצר מצד אותם חיילי מילואים, שאמרו כי אינם מוכנים ללכת עם חוקרי מצ"ח לשום מקום.

באותם רגעים החל "משא ומתן" בין הצדדים, וחוקרי מצ"ח הבינו כי הם נכנסים לאירוע שהוא מתוקשר ומצולם - והחליטו להיזהר ולעטות על פניהם מסכות קורונה מחשש שיזוהו. הדבר, כאמור, הסלים את המצב ואת הביקורת נגד המהלך בשל העובדה שהיו רעולי פנים. בתוך דקות, סרטוני המעצר והעימותים בין החוקרים לחיילים העצורים בשדה תימן הופצו ברשתות החברתיות - ותפסו תאוצה כמו אש בשדה קוצים בקבוצות וואטסאפ וטלגרם שונות.

מוחים רבים וחברי כנסת ממפלגות ימין, ביניהם כאמור ח"כ צבי סוכות, החלו להגיע לבסיס ולפרוץ לשטחו תוך עימות עם השומרים בכניסה. המפגינים הגיעו עד למתקן המעצר של מחבלי הנוח'בה בבסיס. לפני ההסתערות על שדה תימן, מצ"ח הספיקה לקחת את חיילי המילואים שנעצרו לחקירה ביחידה לחקירות מבצעיות בבסיס בית ליד.

מוקדם יותר חברי כנסת ושרים רבים מכל קצות הקשת הפוליטית הגיבו על המהומות. ח"כ צבי סוכות (עוצמה יהודית), שתועד פורץ לבסיס, אמר: "לא חוקרים את החיילים עד שחוקרים את המחדלים. אנחנו בעיצומה של מלחמה, אלו אנשים שעזבו את הבית, ועזבו את המשפחה כדי להילחם בשבילנו. אסור בתכלית האיסור להתייחס אליהם כמו מחבלים, כמו אויבים, ולבוא רעולי פנים לעצור אותם בבסיס. כשיחקרו את המחדלים - יהיה אפשר לחקור את החיילים".

יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', תקף את הפרקליטה הצבאית הראשית, אלוף יפעת תומר ירושלמי: "חיילי צה"ל ראויים לכבוד. הם לא ייעצרו כאחרוני העבריינים. אני קורא לפצ"רית - תורידי את הידיים שלך מהלוחמים הגיבורים שלנו".

גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר דברים ברוח דומה: "המחזה של שוטרי משטרה צבאית מגיעים לעצור את מיטב גיבורינו בשדה תימן הוא לא פחות ממביש. ממליץ לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולרשויות הצבא לגבות את הלוחמים וללמוד משירות בתי הסוהר - נגמרו הקייטנות והסבלנות נגד המחבלים. לוחמים צריכים לקבל גב על מלא".

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, הודיע כי ייכנס מחר דיון דחוף בנושא מעצר הלוחמים והתנהלות הפצ"רית והמשטרה הצבאית. "אני לא אתן יד למראות כמו שנראו היום בבסיס בשדה תימן. מצב בו שוטרים צבאיים רעולי פנים נכנסים לפשיטה על בסיס צה"לי אינו מקובל עליי ולא אסכים שיקרה שנית. חיילנו אינם פושעים והרדיפה הבזויה הזו אחרי לוחמנו אינה מקובלת עליי", מסר אדלשטיין.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב: "כל עוד אדם לא הורשע הוא חף מפשע, בטח כאשר מדובר בחיילים ששומרים על המחבלים הנתעבים ביותר. יש דרך לברר כל סוגיה, אך הדרך היא בטח לא בהסתערות על בסיס צבאי ומעצר של מילואימניקים כאילו הם פעילי טרור. צריך לזכור שחיילי צה"ל שומרים על מפלצות אדם, ואם יש טענות, הן צריכות להיות מופנות בראש ובראשונה לממשלת ישראל שכבר עשרה חודשים מתמהמהת ולא מקימה מתקני כליאה, ולא מציבה צוות מקצועי שעבר הכשרה מתאימה לנהל את האירוע הנ"ל.

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ גיבה את משרתי המילואים שנעצרו: "מדינת ישראל נמצאת במערכה קשה ומורכבת על ביטחונה. חיילי צה"ל פגעו באלפי מחבלים, והם קיבלו ויקבלו תמיד את הגיבוי הנדרש לפעולתם המורכבת והאמיצה. נמשיך וניתן גיבוי למשרתים כולם, כולל לחיילי המילואים משדה תימן הראויים להכרת תודה על פעולתם החשובה לאורך חודשים".

"‏אין ספק שלעצורי הנוח'בה, רוצחים שפלים, לא מגיעים שום תנאים מיוחדים, ובכל זאת, המעשה הצבאי ייעשה תוך הקפדה על ערכים ועל שלטון חוק. אסור לאפשר אנרכיה. ‏מה שאנחנו רואים לנגד עינינו כרגע הוא לא ניסיון של פוליטיקאים להגן על חיילי צה"ל, אלא ניסיון לעשות סיבוב פוליטי זול, על גבם של חיילינו היקרים. ראש הממשלה, עצור את האירוע. ‏יש לנו אתגרים אדירים מול אויבינו - עלינו לנתב את הקשב והמשאבים להתמודדות מולם, ולא לפילוג פנימי ולשיח רעיל", הוסיף גנץ.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407291631' autoplay='0' credit='' desc='כוחות משטרה מגיעים לשדה תימן' poster='' kid='1_7bt6jmdf' duration='33']

נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב גם הוא לסערה: "המוסריות של צה"ל וחייליו הייתה מאז ומעולם גאוותנו, כלפי עצמנו וכלפי משפחת העמים והדין הבינלאומי. המוסריות הזו עמדה ועומדת למבחן גם מול האכזרים שבאויבים, בהם מחבלי הנוח'בה הארורים שהשנאה כלפיהם בוודאי מובנת ומוצדקת. אל לנו לשכוח שאויבינו מנסים לרדוף אותנו שוב ושוב, גם בזירה המשפטית הבינלאומית - את המפקדים, הלוחמים ונבחרי הציבור. אסור בשום אופן לתת להם עילות נגד צה"ל ונגד מדינת ישראל".

"פריצה של אזרחים לבסיס צבאי, ובוודאי כשהיא נעשית בעידוד ובמעורבות של נבחרי ציבור, היא מעשה חמור, מסוכן, לא חוקי ולא אחראי, שפוגע בראש ובראשונה בנו כעם וכמדינה. אני קורא לכולם ובמיוחד לנבחרי הציבור שלנו לגלות מנהיגות - להירגע ולהרגיע. אני סמוך ובטוח שיתקיימו בירורים וחקירות שיירדו לשורש האמת, עם כל הרגישות הנדרשת ואני סומך על צה״ל שלנו, מפקדיו וחייליו שיפעלו בהתאם. על כולנו לגבות כעת את חיילי ומפקדי צה"ל וכוחות הביטחון שנתונים במערכה קשה וצריכים להתמקד בהתמודדות עם אתגרים עצומים. צה"ל ממלא את תפקידו. אנחנו במלחמה וחשוב לזכור זאת כל העת", הוסיף נשיא המדינה".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "הפריצה לשדה תימן היא עבריינות עלובה ומסוכנת של ח"כים שמחלישים ומפרקים את צה"ל, מחלישים ומפרקים את מדינת ישראל, מכרסמים מבפנים את יסודות כוחנו. הפוליטיקאים שהפקירו את החטופים, הפקירו את הבטחון והרסו את החברה הישראלית, הורסים עכשיו את שרשרת הפיקוד. המדינה בסכנה קיומית אם האנשים האלה לא יעופו מהשלטון ומחיינו".

מוחים בכניסה לבית ליד
מוחים בכניסה לבית ליד

מארגון חוננו המייצג חלק מהעצורים נמסר כי המחבל שנחשד כי הותקף בידי הלוחמים בשדה תימן הוא "דמות בכירה ברצועת עזה ושימש כמ"פ בג'באליה", אך לא צוין לאיזה ארגון טרור הוא משויך. לטענת הארגון, "מדובר באירוע שהתרחש לפני כחודש. המחבל הועבר באותו יום מכלא עופר לשדה תימן, ככל הנראה בעקבות אירוע מרד שהוא היה חלק ממנו בכלא. הלוחמים מצוות 100 עשו עליו חיפוש כחלק מהנוהל, ובמהלכו המחבל התנגד והחל לתקוף ולנשוך את הלוחמים. אחד מהלוחמים אף נפגע מהתקיפה. היום נעצרו 9 מהלוחמים בשדה תימן בחשד לתקיפת המחבל".

עו"ד עדי קידר ועו"ד נתי רום מארגון חוננו המייצגים חלק מהלוחמים הגיעו בשעות אחר הצוהריים לבסיס מצ"ח בבית ליד לייצג את העצורים, לאחר שזומנו בידי החיילים והמשפחות. לדברי עורכי הדין, "מצ"ח והפרקליטות הצבאית מנעו במשך למעלה משעתיים מהלוחמים ייצוג משפטי והפגישה עמם נמנעה. לאחר מעל שעתיים פגשנו 3 מהעצורים".

עו"ד קידר מסר: "בושה, בושה, בושה. אני בדרכי לחיילים שנעצרו, כקצין מילואים עד לאחרונה במשך מעל 25 שנה, אני מתבייש היום, ובכלל בתקופה האחרונה. מידי יום אני מייעץ לטובי חיילנו, שעזבו את משפחתם ויצאו לשרת את המדינה בשעת מלחמה, ומוצאים עצמם בחדרי החקירות, מישהו בפרקליטות הצבאית איבד את זה. אנחנו נדרוש את שחרורם כבר היום".

עו"ד רום הוסיף: "אני בדרכי לסייע ללוחם מילואים, בן למשפחה שכולה, שביצע מאות ימי מילואים במסירות רבה, בתנאים קשים בשדה תימן. שוחחתי עם אשתו כעת, היא מספרת בבכי האירוע, זה מעביר צמרמורת. אסור שהדבר הזה ייעשה, ודאי שלא בצורה בה נעשה. אנו מקווים כי כל הלוחמים ישוחררו לאלתר".

בהכנת הידיעה השתתפו אלון בן דוד, אור הלר, אביעד גליקמן, רביב דרוקר, אלמוג בוקר, יוסי אלי, ישי פורת, ליאור ורוצלבסקי, נעם גולדברג, רוני שצ'וצ'ינסקי ורועי ינובסקי