מארבים ומסוקים: תוכנית צה"ל לסיכול הברחות בגבול סיני נחשפת

נחשפה תוכנית "מגן הנגב", שכוללת מאבטחי מתקנים ייחודיים, סיירת ירוקה ותגבור הגזרה בפלוגות שיטור. צה"ל מעריך כי הוריד בחצי את כמות הסמים המוברחת. וגם: כמה ק"ג סמים עוברים בכל הברחה?

זמן צפייה: 01:36

צה"ל חשף היום (ראשון) כי במהלך ארבעת השנים האחרונים בוצעו 990 הברחות סמים מגבול מצרים לישראל, 150 הברחות אלימות ו-130 הברחות סוכלו, זאת במסגרת תכנית "מגן הנגב", המשותפת לצה"ל והמשטרה שמטרתה להיאבק נגד הברחות וחדירות בגבולות, פריצות לבסיסים צבאיים, גניבות אמצעי לחימה וגידול חממות סמים בשטחי אש.

בין היתר, במסגרת התוכנית גויסו מאבטחי מתקנים ייעודיים לצורך אבטחת הבסיסים, הוקמה סיירת ירוקה שמטרתה לשרוף ולהשמיד את חממות הסמים בשטחי האש ברחבי הנגב והגזרה תוגברה בפלוגות שיטור וניידות משטרה.

סיכול הברחת סמים בגבול מצרים
סיכול הברחת סמים בגבול מצרים | צילום: דובר צה''ל

המבצע הצבאי לסיכול ההברחות התמקד בשלושה מאמצים מרכזיים - מאמץ הסיכול, מאמץ ההגנה ומאמץ המשילות, תוך הפעלת מאמץ מודיעיני, איסוף והנדסה. במסגרת המבצע, פוזרו צוותים רגליים במרחבי היישובים, הפעלת מסוקים לטובת סיכולים, מיקום כוחות גדוד קרקל במרחבים אסטרטגים שריפת חממות במרחב צאלים. על פי הנתונים, עד כה הושמדו כ-100 חממות, בהם 70 אלף שתילים במשקל כללי של 65 ק"ג של סמים.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-1107210910' autoplay='0' credit='דובר צה"ל ' desc='' poster='' kid='1_hjhke809' duration='81'']

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

לאחר 12 שנים: משפחת נתניהו עזבה את המעון הרשמי בבלפור

לפי נתונים שבידי צה"ל, עלות הברחת סמים לישראל נעמדת ב-150 אלף דולר, כאשר הרווח לשותפים בעסקה נע בין 50 ל-70 אלף דולר. לפי חלוקת הרווחים, ראש רשת הסמים בישראל מרוויח מהעסקה 10 אלפים דולר, התצפיתן או הנהג מרוויח סכום הנע בין 5 ל-10 אלפים דולר ואילו הבלדר הישראלי עושה רווח של בין 15 ל-20 אלף דולר לכל הברחה.

הפעלת רחפן לצורך זיהוי החשודים
הפעלת רחפן לצורך זיהוי החשודים | צילום: דובר צה''ל

מהצד המצרי, עלות ההברחה יורדת דרמטית ל-50 אלף דולר בלבד, כאשר הרווח הסופי נע בין 25 ל-35 אלף דולר. לפי חלוקת הרווחים, ראש רשת הסמים במצרים מרוויח מהעסקה 5 אלפים דולר, התצפיתן או הנהג מרוויח סכום הנע בין 500 ל-1,000 אלף דולר, ואילו הבלדר המצרי עושה רווח של בין 1,500 ל-2,000 דולר לכל הברחה.

מהנתונים הכמותיים שסיפק צה"ל עולה כי בשנת 2019, הבריחו לישראל בבמוצע 11 שקים של סמים בכל הברחה, כאשר ממוצע של כל שק עמד על 18 ק"ג. במהלך השנה המדוברת, בוצעו 350 הברחות, בעוד שכמות השקים הממוצעת להברחה עמדה על 200 ק"ג. כך, כמות הסמים המשוערת שחצתה לישראל הינה 70 טון, והרווח הכללי מההברחות עמד על 4 מיליארד שקלים.

כוח שיטור במהלך מרדף אחר סוחרי סמים
כוח שיטור במהלך מרדף אחר סוחרי סמים | צילום: דובר צה''ל

לעומת זאת, בשנת 2020, הבריחו לישראל בבמוצע 5.8 שקים של סמים בכל הברחה, כאשר משקל ממוצע של כל שק נותר זהה ועמד על 18 ק"ג. עם זאת, במהלך השנה המדוברת, בוצעו 314 הברחות, בעוד שכמות השקים הממוצעת להברחה עמדה על 105 ק"ג. כך, כמות הסמים המשוערת שחצתה לישראל הינה 33 טון, והרווח הכללי מההברחות עמד על 1.86 מיליארד שקלים - כלומר ירידה כללית של 56% ברווחים.

עוד חשף צה"ל כי במסגרת מבצע "סיכול זהב", תצפיות צה"ל זיהו התקרבות חשודה לגדר הגבול, כבמקביל זוהו שני רכבים חשודים בגזרה. לאחר שעלה על דוקרנים, הרכב החשוד ניסה לדרוס את הכוחות ששהו סמוך לגבול, שהגיבו בנוהל מעצר חשוד שכלל ירי לעבר הגלגלים. בהמשך לכך, הרכבים ניסו להמלט מהמקום עד שנעצרו והחלו לברוח רגלית. לאחר שניסו לברוח, כוח מוסק של ימ"ס ביצע מרדף אווירי שהסתיים במעצרם של שני חשודים ותפיסה של כ-60 ק"ג סמים ושני הרכבים.

תצפית של צה''ל בגבול עם מצרים
תצפית של צה''ל בגבול עם מצרים | צילום: דובר צה''ל