עוד טרגדיה שהייתה יכולה להימנע: שנה של אסונות בצה"ל

המוות המיותר של רב"ט דניס זינובייב, הלוחם שנהרג מפיצוץ של נפל פצצת מטול רימונים בבא"ח כפיר בבקעה, מצטרף לשורה של אסונות שהתרחשו בשנה האחרונה, שהביאו לעלייה חדה במספר החללים. אם הרמטכ"ל החדש רוצה לשמור על מדד האמון בצבא ולמנוע את התאונות הקטלניות - הוא חייב להכניס יותר משמעת והקפדה על נהלים ופקודות

זמן צפייה: 02:22

המוות המיותר של רב"ט דניס זינובייב בן ה-18 מפתח תקווה, הלוחם שנהרג הלילה (ראשון) מפיצוץ של נפל פצצת מטול רימונים בבסיס האימונים של חטיבת כפיר בבקעת הירדן, מצטרף עם פתיחת השנה החדשה לרצף של אסונות שאירעו בשנה האחרונה בצה"ל

המכנה המשותף בכל האסונות: העדר משמעת, אי שמירה על נהלים, עייפות, וכן, גם הגורם האנושי הארור שגורם לחיילים, לרוב צעירים, לעשות טעויות קשות שמסתיימות באסון. הפעם הטעות של הלוחם, שאסף נפל של פצצה במהלך תרגיל בשטח, הובילו למותו ולפציעה קשה של חברו לחדר, בנוסף לשני חיילים נוספים שנפצעו באורח קל.

רק בשבוע שעבר, פיצוץ בחדר מגורים של חיילים במוצב באזור ג'נין הסתיים במזל  ללא נפגעים. מתחקיר הארוע עלה ששני בקבוקי דיאודורנט שהיו בתיקי הלוחמים קיבלו מכה, פוצצו בלון גז וגרמו להתמוטטות קירות החדר.

בא''ח כפיר
בא''ח כפיר | צילום: אתר המתגייסים של צה''ל

עוד בשבוע שעבר, לוחם גבעתי נפצע בינוני מכדור מקלע נגב בצאלים שירה בו חברו באימון, ולפני פחות משבועיים - בבסיס ענתות נהרג חייל המשטרה הצבאית, רב"ט ברוך כברתה מגדוד ארז, כאשר חברו הטוב שיחק בנשק ופלט לעברו כדור שהרג אותו בתוך חדר המגורים.

הארועים האחרונים האלה מסיימים שנה קשה של תאונות טרגיות בצה"ל, שנה שהחלה באסון ביחידת הקומנדו אגוז, אז נהרגו רב סרן אופק אהרון ורב סרן איתמר אלחרר מאש חברם, שטעה בזיהוי וחשב שהם גנבי נשק בדואים. צה"ל הקים ועדת חקירה. בין היתר נבדקו הוראות הפתיחה באש, והאם בגלל לחץ גדול מדי הכוחות למעשה ירו זה על זה.

רס''ן איתמר אלחרר ורס''ן אופק אהרון
רס''ן איתמר אלחרר ורס''ן אופק אהרון

באוגוסט 2022 עוד טעות בזיהוי קטלנית הובילו למותו של סמל ראשון נתן פיטוסי, אשר נהרג מיריות חברו לעמדה באזור טול כרם, לאחר שהלך להתפלל בלילה לבד וחברו חשב בטעות שהוא מחבל. עמדות שהיו קרובות לעמדה שבה התרחש האירוע שמעו את הירי ודיווחו על כך ולכן חשבו בתחילה שמדובר בפיגוע, דבר שנשלל זמן קצר לאחר מכן.

ולתאונות האלה צריך להוסיף כמובן את תאונות האימונים מול חופי חיפה, אז נהרגו שני טייסי חיל האוויר, סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל, בהתרסקות מסוק העטלף בים. סרן רון בירמן, שישב מאחור, נפצע באורח בינוני. אליהם יש להוסיף גם את סמל איתן פיכמן, לוחם שריון שנמחץ למוות בין הצריח לתובה בטנק במהלך אימון ברמת הגולן.

סגן-אלוף ארז שחייני (ימין) ורב-סרן חן פוגל (שמאל) - שני הטייסם שנהרגו באסון ההתרסקות מול חופי חיפה
סא''לארז שחייני (ימין) ורס''ן חן פוגל (שמאל) ז''ל | צילום: באדיבות המשפחות

כל הארועים הקשים האלה מביאים אותנו לנתון בלתי נסבל: עלייה חדה במספר החללים בצהל 2022: 44 חיילים, לעומת 31 חללים בשנת 2021. וכל זה דווקא כשהיום מתפרסם שמדד האמון בצה"ל עלה מ-78 ל-85 אחוזים, והוא שומר על המקום הראשון עפ המכון הישראלי לדמוקרטיה.

אם הרטמכ"ל החדש הרצי הלוי, שייכנס מחר לתפקידו, רוצה לשמור על מדד האמון ולמנוע את התאונות הקטלניות הוא חייב להכניס יותר משמעת והקפדה על נהלים ופקודות - שיחסכו מוות מיותר לחיילים שלנו.