דיווח: ישראל ביטלה שתי תקיפות נגד איראן; לא צפויה להגיב עד פסח

בכיר אמריקני אמר ל-ABC כי ישראל ביטלה השבוע פעמיים פעולה נגד איראן - והיא לא צפויה לפעול נגדה עד פסח, "אם כי זה תמיד יכול להשנות". דיווחים: "פוטין הציע לתווך לרגיעה בין ישראל לאיראן, ראיסי לא התנגד"; משמרות המהפכה פינו בסיסים בסוריה

זמן צפייה: 00:49

נמשכת הדאגה בעולם סביב הסלמה אפשרית מפני תקיפה של ישראל נגד איראן: בכיר אמריקני אמר הלילה (בין רביעי לחמישי) לרשת ABC  "לא סביר שישראל לתקוף את איראן לפני פסח". הוא הוסיף, עם זאת, כי "זה תמיד יכול להשתנות".

בנוסף, ב"אל-ג'רידה" הכוויתי דווח כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציע בשיחתו עם מקבילו האיראני איברהים ראיסי שלשום כי מוסקבה תתווך במגעים לרגיעה בין ירושלים לטהרן. לפי מקור בלשכתו של ראיסי, האחרון "לא התנגד" - אך הציב כמה תנאים, כגון בלימת התגובה הישראלית נגד איראן, וכי טהרן תקבל מרוסיה חלקי חילוף ורכיבים אלקטרוניים הדרושים למטוסי "סוחוי-35". ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטרי דווח כי ארה"ב הסכימה לפעולה ברפיח, בתמורה לתגובה ישראלית מוגבלת נגד איראן.

בינתיים, אמש פורסם בוול סטריט ג'ורנל כי משמרות המהפכה של איראן נמצאות בכוננות גבוהה, ופינו בסיסים בסוריה. כמו כן, טהרן הזהירה את חיזבאללה מפני תגובה אפשרית של צה"ל.

חוגגים את המתקפה האיראנית על ישראל בטהרן
חוגגים את המתקפה האיראנית על ישראל בטהרן | צילום: רויטרס

עוד דווח ב-ABC מפי שלושה מקורות ישראליים כי ישראל נערכה לפעולת תגמול נגד איראן בשני לילות בשבוע האחרון - ולאחר מכן ביטלה אותן. הם הוסיפו כי לקבינט המלחמה הוצגה שורת אפשרויות תגובה, בהן תקיפת שלוחיה של איראן באזור - אך לא על אדמת איראן - ועד מתקפת סייבר. בתוך כך, אתמול אמר נתניהו כי הוא "ישראל תקבל את החלטותיה בעצמה ותעשה כל שנדרש כדי להגן על עצמה".

כמו כן, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פרסם אתמול בוול סטריט ג'ורנל מאמר תחת הכותרת "זמן האמת של אוקראינה וישראל", שבו התייחס למלחמות בשתי המדינות. הוא קרא לקונגרס להעביר את חבילות סיוע החוץ לשתיהן - והזהיר כי :ארה"ב עלולה תיגרר לעימות נגד איראן אם תגרום להסלמה משמעותית".

הנשיא ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

"לאחר שנים בהן תמכה בחיזבאללה, בחמאס ובשליחים אחרים שביצעו תקיפות נגד ישראל, איראן תקפה ישירות בתקווה לחדור את ההגנה האווירית הישראלית הכוללת את קלע דוד וכיפת ברזל", כתב הנשיא ביידן, "גם אוקראינה וגם ישראל ניצבות בפני אויבים המבקשים להשמידם. המשטר האיראני רוצה להשמיד את ישראל ולמחוק את המדינה היהודית היחידה מהמפה. אמריקה לעולם לא יכולה לקבל את זה".

"אם איראן תצליח לגרום להסלמה במתקפותיה נגד ישראל, ארצות הברית עלולה להיגרר פנימה", הבהיר הנשיא, ששב והדגיש כי ישראל היא השותפה החזקה ביותר של וושינגטון במזרח התיכון. "לא יעלה על הדעת שנעמוד מנגד במידה ומערכות ההגנה הישראליות יחלשו ואיראן תוכל לזרוע את ההרס שהיא מבקשת. אנחנו יכולים למנוע זאת באמצעות חימוש מחדש של ההגנה הישראלית והעברת סיוע צבאי עכשיו - כדי שהיא תוכל להמשיך להגן על עצמה במלוא העוצמה".