הכשרת מקלטים וכלי חילוץ מתקדמים: כך נערכים בצפון למלחמה הבאה

לשני מיליון ישראלים אין מקלט, והם עלולים להיות בסכנה ממשית במקרה שחזבאללה ישתמש ב-130 אלף הטילים והרקטות שברשותו. "זה יהיה עימות שיש בו כוח הרס עצום" • מלחמת לבנון השלישית, פרק 3

זמן צפייה: 12:03

כל הרשויות וגופי ההצלה בישראל, החל מעיריות, דרך מגן דוד אדום ועד בתי החולים – נערכים למקרה של מלחמה עתידית מול חזבאללה. על פי הערכות פיקוד העורף, במלחמה הבאה בצפון ייפלו בשטחי ישראל מדי יום עשרות טילים במשקל 500 קילוגרם. הקושי העיקרי, מתעורר כאשר מבינים שהעורף אינו ערוך דיו. כמעט לחמישית מאזרחי המדינה, כשני מיליון תושבים, אין לאן לברוח בשעת חירום - משום שאין להם מקלט.

אזרחים במקלטים בזמן מלחמת לבנון השנייה
אזרחים במקלטים בזמן מלחמת לבנון השנייה | צילום: רויטרס

בידי חזבאללה כ-130 אלף טילים ורקטות, אלפים מהם לטווח ארוך. רוב האש במלחמה העתידית תכוון לעבר הצפון, ותתמקד ככל הנראה בחיפה. "יש לקחת בחשבון נשק מדויק, מטחים וטילים כבדים יותר ממה שאנחנו מכירים מהמערכה בדרום הארץ" מסביר חיים תומר, לשעבר ראש אגף מודיעין ו"תבל" במוסד.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

מלחמת לבנון השלישית: השינויים שעבר חזבאללה ב-13 שנות רגיעה

האם העורף הישראלי מוכן למלחמה עתידית מול חזבאללה?

כאמור, ליותר משני מיליון ישראלים אין מקלט, ממ"ד או אפילו מרחב מוגן ציבורי קרוב. לאור ההערכות, מצבם של חלק מתושבי חיפה אינו מעודד: עשרה אחוזים מהם אינם ממוגנים כלל. גם מנהרות הכרמל אינן ערוכות: "הן אומנם מתחת לאדמה אך אין בהן מספיק חמצן, סניטציה או מים זורמים. נוסף לכך, אם תהיה נפילה בקצוות – ההדף עשוי להיות מתועל ואנחנו לא רוצים שאנשים יהיו שם", מסביר יאיר זילברמן, ראש אגף הביטחון בעיריית חיפה. גם כשהמקלטים קיימים, רבים מהם מוזנחים ולא שמישים לשהייה ממושכת של ימים או שבועות. "אנחנו מטפלים בלהחזיר כשירות לכ-400 מקלטים ציבוריים, נסיים לטפל בהם עד סוף השנה הבאה", אומר איציק בר, מפקד מחוז צפון בפיקוד העורף.

בית החולים רמב"ם
בית החולים רמב"ם | צילום: חדשות עשר

גם בבית החולים רמב"ם נערכים לגרוע מכול: מתחת לפני האדמה, בקומה 3-, נמצא מערך החירום הממוגן של בית החולים, שבו נמצאת מערכת שליטה בכמות הפצועים שמגיעים. "לא יכול להיות שהמנדט הבסיסי ביותר שלנו לטפל בחולים, לא יתבצע", אומר מנהל בית החולים, ד"ר מיכאל הלברטל. "ניתן לנטר ולהבין מה נדרש באופן קריטי – חדרי ניתוח, מנות דם ומכונות הנשמה". הלבטרל ציין כי המיגון החל להיבנות רק לאחר 2006: "בתי החולים לא היו קודם לכן בטווח האש. זה אירוע חדש למערכת הבריאות והביטחון. מתקן כמו שלנו, עם אלפיים מיטות, אין באף מקום בעולם".

במקרה של נפילת טיל כבד, עשויים לקרוס כמה בניינים. מנכ"ל מד"א אלי בין מסביר כיצד יתמודדו עם אירוע כזה: "רכשנו בשנים האחרונות כלים מיוחדים שיכולים לעבור אל תוך אזורים קשים". המוקד הארצי של מד"א ממוגן כולו. זאת, חרף חוסר ההשקעה הממשלתית במבנה, לדברי בין. "לא מכיר עוד גוף, בארץ או בעולם, שצריך לתת מענה בצורה שוויונית לכל אדם, פצוע ואירוע ולא מקבל על כך שום תקציב", אומר בין.

גבול ישראל-לבנון
גבול ישראל-לבנון | צילום: רויטרס

האתגר העיקרי הוא שמירה על העובדים במוקדים החיוניים, משום שהאינסטינקט שלהם יהיה לנסות ולברוח מהטילים, רק שלא יהיה לאן: כושר קליטה של העיר אילת מוגבל לכ-100 אלף בני אדם, בערבה וביהודה ושומרון ניתן יהיה לקלוט עוד עשרות אלפים. בהיעדר אפשרות לצאת מהארץ, ההערכות מדברות על כמיליון ישראלים בכבישים. "חלק מהם ייעזרו במשפחות שלהם, אך חשוב להבין כי כלל הארץ מאוימת במצב הזה, ואי אפשר לעבור למקום מוגן", מוסיף בין.

"הציבור הישראלי מאוד חזק" אומר לשעבר סגן הרמטכ"ל יאיר גולן, "אני לא חושב שיש לנו בעיה בעורף". ההערכות פיקוד העורף מדברות על כאלף הרוגים, ותא"ל במיל' משה צ'יקו תמיר לשעבר סגן מפקד הגיס הצפוני מזהיר: "זה יהיה עימות שיש בו כוח הרס עצום בשני הצדדים, ואוכלוסייה אזרחית תיפגע בשני הצדדים".