ועדת השרים אישרה את חוק עונש מוות למחבלים: "מוסרי והוגן"

למרות התנגדות היועמ"שית, ועדת השרים לחקיקה אישרה את החוק שהגישה מפלגת עוצמה יהודית, לפיו ניתן יהיה להטיל עונש מוות על מי שעבר עבירת רצח על רקע לאומני נגד אזרחי ישראל. רה"מ נתניהו: "התשובה שלנו לטרור היא להלום בטרור בעוצמה"

זמן צפייה: 01:05

למרות התנגדות היועצת המשפטית לממשלה, ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את חוק "עונש מוות למחבלים" שהגישה מפלגת עוצמה יהודית. לפי החוק, בית המשפט יוכל להטיל עונש מוות על מי שעבר עבירת רצח על רקע לאומני נגד אזרחי ישראל. הועדה החליטה שלאחר הצבעה טרומית על החוק יתקיים דיון בקבינט המדיני-ביטחוני שידון בנוסח החוק.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "ביום קשה זה שבו נרצחו שני אזרחים ישראלים בפיגוע טרור פלסטיני, אין יותר סמלי מהעברת חוק עונש מוות למחבלים. זהו חוק מוסרי, הוגן שקיים גם בדמוקרטיה הגדולה בעולם ובוודאי במדינה שבה גל טרור פוקד את אזרחי המדינה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "נמשיך לפעול בכל האמצעים, בביטחון, בפעילות מבצעית ובחקיקה, כדי להרתיע את המחבלים ולשמור על ביטחון ישראל. התשובה שלנו לטרור היא להלום בטרור בעוצמה ולהעמיק את שורשינו בארצנו".

זירת פיגוע הירי בחווארה
זירת פיגוע הירי בחווארה | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

במהלך הדיון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד אלוף במיל' שרון אפק, מי שכיהן בעבר כפרקליט הצבאי הראשי, טען כי לפני שתעלה הצעת החוק לאישור בקריאה ראשונה, יש לקיים בנושא, דיון מעמיק בקבינט המדיני-ביטחוני, שכן לדבריו, עמדת גורמי הביטחון חשובה וצריכה להישמע בטרם יתקבלו ההחלטות.

באופן מסורתי, בכירי מערכת הביטחון נוטים להתנגד להצעות חוק מהסוג הזה. טענתם היא שאין הוכחה לכך שעונש מוות אכן מרתיע מחבלים מלבצע פיגוע, וגם הערכתם היא שעונש מוות עשוי להוביל לניסיונות חטיפה של חיילים ואזרחים בידי מחבלים, שינסו "להתמקח" על הנידונים למוות. יצוין כי על פי הדין הצבאי החל בשטחי יהודה ושומרון, עונש מוות מתאפשר, אם כי בגלל מדיניות ממשלה הוא אינו אפשרי ליישום.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

החלטת ועדת השרים מגיעה זמן קצר לאחר ששני צעירים בשנות ה-20 לחייהם נורו למוות בפיגוע ירי לעבר רכבם בחווארה שבשומרון. כוחות הצלה ביצעו פעולות החייאה ופינו את השניים לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, אך מותם נקבע זמן קצר לאחר מכן. כוחות הביטחון סורקים אחר צעיר הלובש חולצה אדומה שביצע ירי מנשק M16.

החולייה שביצעה את הירי זייפה תאונת דרכים, ואז מחבל או מספר מחבלים יצאו מהרכב וירו מטווח אפס על הצעירים. החולייה הצליחה להימלט אל שכם וככל הנראה גם החוצה ממנה, ולמעשה המאמץ עובר למישור המודיעיני על מנת לתפוס את החולייה, עניין שיכול לקחת כמה ימים.