פיגוע ירי בשומרון, סוהרת נדקרה: כוננות גבוהה במערכת הביטחון

היום החל עם ירי לעבר כלי רכב ישראליים בשומרון - נהג מונית נפצע באורח קל; ולאחר מכן נדקרה סוהרת על-ידי מבקרת בכלא רמון. בערב נורה חייל בהפגנת תושבים במחאה על המצב הביטחוני ופונה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה כשמצבו קל

זמן צפייה: 04:12

שורה של תקריות ביטחוניות היום (ראשון) מצדיקות את הכוננות הגבוהה שמוחזקת במערכת הביטחון, ערב יום הכיפורים. גם השנה זהו יום מתוח וטעון, וכבכל שנה יוטל סגר מלא על שטחי יהודה ושומרון בעת יום הכיפורים. הדריכות גבוהה לקראת יום שלישי, עם עשרות התרעות לפיגועים ברחבי הארץ.

כבר בשעות הבוקר התרחש ירי לעבר אוטובוס ומונית בין אלון מורה לבית פוריק. נהג האוטובוס דיווח על פגיעה בשמשה, ובנוסף נהג המונית דיווח על ירי. הפצוע הגיע לכניסה לחטמ"ר שומרון וקיבל טיפול רפואי. אנשי אגף הבטחון של המועצה האזורית שומרון הוקפצו למקום.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ביקר בזירת הפיגוע ואמר: "השבועות האחרונים מאופיינים בהסלמה ביטחונית מסוכנת מאוד, התגברות של טרור בכל המתארים, ירי, דקירות דריסות, אבנים, בקבוקי תבערה, החיים של אזרחי ישראל, תושבי יו"ש חזרו להיות הפקר. אנחנו בעיצומה של אינתיפאדה שלישית ושר הביטחון הכושל הזה וראש הממשלה שבויים בקונספציית אוסלו".

הרכב שנפגע מירי בשומרון
הרכב שנפגע מירי בשומרון | צילום: מועצה אזורית שומרון

התפרעויות ביהודה ושומרון, דיון על סגר בסוכות
התפרעויות ביהודה ושומרון | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90

מאוחר יותר בבוקר, המשטרה ושב"כ סיכלו התארגנות של "המדינה האיסלאמית" בתוך שטחי ישראל, לאחר שחשפו כי שישה תושבי נצרת נפגשו בחשאי ותכננו לבצע פיגועים במתווים שונים, בהשראת ארגון הטרור דאעש. היעד המרכזי לפיגוע היה בית ספר תיכון מוסלמי בנצרת, וכמו כן החוליה תכננה פיגועים נגד מטה משטרה בנצרת, תחנות אוטובוס ומטיילים בצפון.

החשודים הם מחמד איהאב סלימאן, בן 25, המוכר לכוחות הביטחון מפעילותו בעבר הקשורה לדאעש, עא ע'פאר סלימאן בן ה-21, מואמן ניג'ם בן ה-20, אחמד בלאל סלימאן בן ה-18, ג'האד בכר בן ה-20. כמו כן, נעצר קטין נוסף שפרטיו אסורים בפרסום.

החשודים בהתארגנות דאעש בנצרת
החשודים בהתארגנות דאעש בנצרת | צילום: תקשורת שב''כ

בהמשך, בצהריים, צעירה תושבת שכם תקפה סוהרת בכלא רמון (נפחא) באמצעות מספריים, הסוהרת נפצעה באורח קל וטופלה במקום. אסיל א-טיטי, בת 23, הגיעה לבקר את אחיה סבע א-טיטי, שנמצא במעצר מנהלי בכלא וצפוי להשתחרר במהלך הימים הקרובים, כך על פי במשרד ההסברה של האסירים הפועל מטעם הרשות הפלסטינית.

התקרית החמורה ביותר אירעה בשעות הערב, כאשר חייל צה"ל נפגע ברגלו מפיגוע ירי ופונה על-ידי כוח של צה"ל לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. סריקות מתבצעות על מנת לתפוס את החולייה שחשודה בביצוע הירי, ומשפחת החייל עודכנה בפרטים.

החייל היה חלק מכוח שאיבטח הפגנת מתיישבים בכניסה לשכם מכיוון איתמר, הפגנה שהייתה חלק ממספר מחאות שהתנהלו אחר הצהריים בכניסות שונות לעיר כמחאה על המצב הביטחוני. חלק מההפגנות היו אלימות, וכללו ידויי אבנים על כלי רכב פלסטיניים.

חיילי צה''ל פועלים ביהודה ושומרון
חיילי צה''ל פועלים ביהודה ושומרון | צילום: רויטרס

החולייה שלקחה אחריות על הפיגוע נקראת "גוב האריות", אנשים פרטיים שלא מטעם ארגון מסויים אולם מזדהים פוליטית עם מפלגת השלטון ברשות הפלסטינית - פת"ח. זהו אירוע ירי שני היום ש"גוב האריות" לוקחים אחריות על ביצועו, דבר שמסמן רעות למערכת הביטחון, כיוון שאמנם הרשות הפלסטינית פועלת בתוך שכם נגד אותה חבורה אולם מהצד השני אלו אנשים שמזוהים עם הרשות.

אף על פי שבשבועות האחרונים ג'נין עלתה לכותרות בעקבות מספר תקריות ביטחוניות, במערכת הביטחון מבינים שהבעיה האמיתית היא שכם. ג'נין היא עיר מבודדת יחסית שאין סביבה יישובים ישראלים, ואילו שכם היא בירת השומרון. מנגנוני הביטחון הפלסטינים פועלים יחד עם צה"ל ביממות האחרונות כדי לבלום את התקפות הצעירים הפלסטינים על ישראלים, כאשר הרשות פועלת בתוך שכם ואם המפגעים יוצאים מהעיר צה"ל מנסה לעצור אותם.

לצד זאת יש לציין שאתמול שני בכירי הרשות ביקרו בסוכת האבלים של עבד אל-רחמאן חאזם, אחיו של המחבל מדיזינגוף, שאביהם גם הוא עובד במערכת הביטחון הפלסטינית.

שומרון, אילוסטרציה
שומרון, אילוסטרציה | צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

בתוך כך, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התריע היום מפני בעיות לוגיסטיות חמורות שמהן סובלים חיילים בסדיר ובמילואים ביהודה ושומרון. המבקר פרסם דו"ח בעקבות ביקורת פתע שביצע הוא וצוותו בבסיס האימונים החטיבתי של חטיבת כפיר בבקעת הירדן ובמוצב יקיר בשומרון, כחלק מדו"ח רחב יותר על תנאי מחיה ותשתיות לחיילים בשירות חובה ובמילואים, הצפוי להתפרסם במלואו בחודשים הקרובים.

בסיור עלו ליקויים, בעיקר בתאי השירותים, במקלחות ובמטבח וכן בעיות רבות הנוגעות לתנאי מחיה ותשתיות בדגש על מחסור במתחמים מוצללים ותקלות במזגנים במגורים. דו"ח הבזק מתריע כי צה"ל לא ערוך לוגיסטית להימשכות לחימה ביהודה ושומרון. "נקודת ההנחה צריכה להיות למבצע מתגלגל שעשוי להימשך זמן רב", כותב המבקר בדו"ח. "הממצאים דורשים טיפול ותיקון מיידי ועל צה"ל לטייב את המעטפת הלוגיסטית ללוחמים בסדיר ובמילואים באיו"ש".