אלפים בהלווייתו של רס"ל דוד יצחק שנפל בג'נין: "היית לוחם ומלאך"

בחלקה הצבאית בבית העלמין בהר הרצל הובא למנוחות לוחם הקומנדו שנהרג עם תום מבצע "בית וגן". מפקד יחידת אגוז ספד לו: "לאורך כל השירות היית חלק מוביל במשימה, וכעת סיכנת חייך לטובת אזרחי ישראל"

זמן צפייה: 04:13

בחלקה הצבאית בבית העלמין בהר הרצל ליוו הערב (רביעי) אלפי אנשים למנוחות את רב-סמל דוד יצחק, לוחם יחידת הקומנדו אגוז שנפל אמש בג'נין בפעילות האחרונה שלו, כשבועיים לפני שהיה אמור להשתחרר משירותו הצבאי. אביו משה בנימין ספד לו: "אני שואל את עצמי איך אפשר להכיל את הנשמה הטהורה שלך. תמיד חזרת הביתה עם אורחים שהכרת, אותם הבאת עם החיוך המתוק שלך".

"רציתי לספר לכולם על החופשות מהצבא שחזרת בלי מדים והסיכות שרכשת בעמל, אבל מיד שמת אותם במגירה כדי שאף אחד לא ירגיש לא נעים", המשיך האב, "אתה ראית את הצרה של כל אחד כאילו היא הצרה שלך ממש. ילד שכולו נשמה, צללת ללבבות של כולם וחתרת לאמת הפשוטה והנעימה".

"אני רואה את הצוות שלחם איתך שהפכו לאחיך ורוצה לספר לך שהיום גם הפכת לבן משפחה אצל כל בית בישראל", הוסיף האב, "סבא הרב עזריאל אמר שצריך לקבל את הדין באהבה, אז תודה הקב"ה שהשאלת לנו את דוד ל-23 שנים. אמא והילדים אוהבים אותך ותמיד תהיה חי בליבנו. סליחה אם פגענו".

קברו של דוד יהודה יצחק שנהרג בג'נין
הלווייתו של רס''ל דוד יהודה יצחק שנהרג בג'נין | צילום: דוברות בית אל
קברו של דוד יהודה יצחק שנהרג בג'נין
הלווייתו של רס''ל דוד יהודה יצחק שנהרג בג'נין | צילום: דוברות בית אל

סא"ל מ', מפקד יחידת אגוז, סיפר כי יצחק היה לוחם חדור מוטיביציה שלקח חלק חשוב בהגנת ישראל: "היית לוחם ומלאך. אדם עם לב זהב, מסור ומלא אמונה שהחזיקה כל הדרך. לאורך כל השירות היית חלק מוביל במשימה, וכעת סיכנת חייך לטובת אזרחי ישראל. לוחם איתן, מקצועי וחד וגם בקרב הזה חתרת להצליח. לכל מקום שאליו הגעת השארת חותם. תמיד חתרת להיות מוסרי על הצד הטוב ביותר כי הערכים שלך מושרשים בך מבית. אתה האגוזיק האידיאלי".

סא"ל מ' ציין בשם היחידה כולה כי "היחידה איבדה אדם ולוחם מדהים. כלל חיילי אגוז והיחידה מבקשים להשתתף בכאב המשפחה. אנו מרכינים ראש ונהיה לצדכם לתמיד. דוד, בשם כולנו אני מצדיע לך על מי שהיית ולנצח תישאר".

מפקד הצוות של דוד יצחק, סגן ש'
מפקד הצוות של דוד יצחק, סגן ש', בהלווייתו | צילום: דוברות בית אל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' השתתף בהלוויה כנציג הממשלה ואמר: "לוחמים יקרים, נשלחתם על ידינו למאבק עיקש בטרור כדי להחזיר את הביטחון לאזרחי ישראל. הצלחתם במשימה כמו שאתם יודעים לעשות על הצד הטוב ביותר. אנחנו אוהבים אתכם ואת מסירות הנפש שלכם לביטחונה של מדינת ישראל. אתם עומדים עם פנים חתומות, שותקים וזקופים וממשיך בגב זקוף להגן על המדינה ותושבי ישראל, יו"ש ובית אל עומדים איתכם ומאחוריכם. אנחנו מרכינים ראש בכאב לזכרו של דוד יהודה ומיד אחר כך מרימים אותו מחדש, ממשיכים הלאה באמונה, בעוז ובעוצמה לפעול עם רבונו של עולם להביא לשכינת ה' בציון".

הלווייתו של רס''ל דוד יהודה יצחק שנהרג בג'נין
הלווייתו של רס''ל דוד יהודה יצחק שנהרג בג'נין | צילום: דוברות בית אל
הלווייתו של רס''ל דוד יהודה יצחק שנהרג בג'נין
הלווייתו של רס''ל דוד יהודה יצחק שנהרג בג'נין | צילום: דוברות בית אל

שי אלון, ראש המועצה המקומית בית אל, היישוב בו התגורר דוד יצחק, הזכיר בהספדו את הדברים המרגשים שנמצאו הבוקר בין חפציו, אותם כתב דוד: "אל תתבייש לעשות מה שצריך כדי להשיג את המטרה, בלי פוזות, בלי צלצולים. אל תפסיק לחשוב על התכלית. דוד, בדיוק כזה היית, מענטש של החיים, קורן, חד, חכם, אמיץ ולוחם גדול, אולם התכונה שאפיינה אותך מכל והפכה אותך לאהוב הבריות הן המידות הנעלות".

"ביהודה, שומרון ובקעת הירדן חיים טובי בניו ובנותיו של עם ישראל", הוסיף אלון, משפחות חלוציות ושורשיות עם די.אן.איי מיוחד של אהבה לעם ישראל ולמורשתו, שמשלמות את המחיר היקר על מזבח האמונה היצוקה בצדקת הדרך, בזכותנו ההיסטורית התנכ"ית על חבלי ארצנו הקדושה שנקנית בייסורים. בהמשך לדרך החלוצית והאמונית של הוריך, לא נתת לאיש להסיט אותך מהדרך בה צעדת בחייך הקצרים שנגדעו באבחה. הייתה בך אהבת הארץ, מזוקקת וטהורה שלעולם אינה תלויה בדבר".

עוד הוסיף אלון: "אירועי הטרור האכזריים שאנו חווים בלמעלה ממאה שנות תקומת עם ישראל בארצו, מבטאת את רצונם של בני בליעל לפגוע בנו ולרשת את ארצנו. אין פניהם לשלום איתנו, אך לצערנו חלק מעמֵנו לא רואה את המציאות לאשורה, מתוך רצונו העז לשלום, ולשקט רגעי ומדומיין, גם אם הדבר מצריך להקריב 90% מחבלי מולדתו של העם היהודי ההיסטורי".

"דוד, בדיוק כרגע, נפתחו שערי שמיים לקראתך. כל הרוגי מלכות עומדים עכשיו בשורה ומקבלים אותך לקרבם בחיבוק ובהצדעה ואומרים: ברוך הבא דוד יהודה. 'מנשרים קלו ומאריות גברו, איך נפלו גיבורים'. שתדע שעשית כל מה שכתבת. עשית! עכשיו אתה יכול לנוח".

ראש מועצה מקומית בית אל, שי אלון
שי אלון, ראש המועצה מקומית בית אל, בהלוויית רס''ל דוד יצחק | צילום: דוברות בית אל

מלאכי מזרחי, חברו הטוב של יצחק, סיפר מוקדם יותר היום: "הייתי איתו מגיל אפס. הוא שכן שלי, חבר שלי. אנחנו ממש לא מעכלים שום דבר. זה בא לנו בבום". מזרחי המשיך: "דוד הוא בנאדם מאוד מיוחד, פשוט אדם טוב. כל הזמן עם חיוך, מחפש לתת ולעזור, אין לו שום פחד. מי שמכיר אותו יודע. הוא התנדב המון שנים בעמותה ביישוב. עשה שירות משמעותי בצבא, ערכי בצורה מטורפת, הולך עם האמת שלו".

"בהתחלה לא חשבתי שזה הגיוני. איך שזה ההרוג היחיד בכל המבצע הזה זה דווקא הוא?", אמר בזעזוע. "הוא היה אמור ממש לגזור חוגר עוד מעט. הוא תכנן לטייל בירדן ובסיני. אני בטוח שהיו לו עוד חלומות גדולים. הוא התנדב המון בחוות, אני מאמין שרצה לעשות משהו שקשור לזה".

פיקל אהרון, שהיה אחד ממוריו של הלוחם המנוח, סיפר גם הוא: "במעט שהכרתי אותו, ראיתי שהוא היה מסוגל לשבור את הטבע. משהו לא נתפס. כתלמיד, הוא נתן את התחושה שהשמיים הם הגבול. הוא עשה מעל ומעבר. אהבת ישראל הייתה אצלו משהו שלא ניתן לתאר במילים. לא בכדי לאביו קוראים יצחק ולאמא אמונה, שהחדירו לו את האמונה הגדולה שהוא מסוגל לעמוד בכל האתגרים. אני בטוח שעשה את זה גם במהלך השירות הצבאי שלו, ללא ספק, נתן את הטוב ביותר".

רב-סמל דוד יהודה יצחק והמחברת שהותיר אחריו
רב-סמל דוד יהודה יצחק והמחברת שהותיר אחריו | צילום: דובר צה''ל, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

דוד יצחק הותיר אחריו מחברת שבה כתב מעיין הנחיות לחיים. בין היתר: "תהיה טוב, פשוט טוב, בלי רעש וצלצולים, בלי לבלבל את המוח, פשוט להיות טוב"; "תזכור שעוד מעט אתה כבר לא פה, אז תאזור אומץ!"; "אל תפסיק לחשוב על התכלית"; "אל תחפש פוזות ושטויות והנאות. תהיה טוב בכל"; אל תהיה סמרטוט, תהיה עם עמוד שדרה, אל תתבייש לעשות מה שצריך כדי להשיג את המטרה, כדי להיות טוב, כדי להיטיב".

פינוי הלוחם שנהרג בג'נין
פינוי הלוחם שנהרג בג'נין
המסוק שפינה את חייל צה''ל מג'נין
פינוי הלוחם שנורה בג'נין

מתחקיר ראשוני בצה"ל עולה כי אמש, מעט לפני 20:00, שהה הלוחם דוד יצחק במארב בבית פלסטיני, כשהכוחות כבר החלו כבר לצאת ממחנה הפליטים. בשלב מסוים, כוח מיחידת אגוז התקדם אל רכבי ה"פנתר" הממוגנים - בה בעת שרב-סמל יצחק נפגע מירי. הוא נפצע קשה, פונה לבית החולים העמק בעופלה - ושם נקבע מותו. לפי שעה, הפרטים טרם הובהרו ונמצאים בתחקיר פיקודי, אך מממצאים ראשוניים עלה כי הירי התרחש במהלך ניתוק המגע ויציאת הכוחות ממחנה הפליטים, בזמן לחימה ובסמטה מורכבת. בצה"ל בודקים את האפשרות שרב-סמל יצחק נפגע.