ראש המוסד: לאחרונה סיכלנו עשרות פיגועים נגד ישראלים בחו"ל

דוד ברנע נשא דברים בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למדיניות נגד טרור, תקף את המשטר האיראני ואמר כי בכל הסיכולים המפגעים נתפסו עם אמצעי ההרג והסגירו בחקירתם את יעד ניסיון הפיגוע. "התגובה הכואבת נגד פגיעה בישראלים תהיה בתוך איראן"

זמן צפייה: 02:39

ראש המוסד דוד ברנע נשא דברים הבוקר (שני) בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניבריסטת רייכמן בהרצליה, ואמר כי בתקופה האחרונה סוכלו עשרות פיגועים נגד ישראלים בחו"ל. "עמדנו כחוט השערה מפגיעה בבני עמנו", אמר ברנע, "הכוונות כבר היו על הראשים".

"היה זה העשור של הג'יהאד העולמי", אמר ברנע, "עידן שראה את נפילת אל קאעידה וניצני שיקומה, ובישראל עסקנו בטרור הפלסטיני ובחיזבאללה. איראן נפקדה מהשיח על הטרור, כאשר הטרור האיראני נכח כל העת והעסיק ראשי מוסד לפניי ונוכח ביתר שאת במציאות היום. הטרור הוא חלק קבוע מהאיום הקבוע של האיום האיראני".

"הטרור הוא אבן יסוד בתפיסת העולם של משטר האייתולות", הוסיף ראש המוסד, "זהו משטר שביסס את שלטונו על הפחדה ואלימות ודוגל בשימוש באלימות כאמצעי לגיטימי. שלא יהיה ספק, מדובר בטרור מדינתי. הוא נעשה בהוראת המנהיג, באישור המשטר ובמימונו. הוא יוצא לפועל בראש זרועות הביצוע של משמרות המהפכה. אלה לא פעולות אקראיות ולא יוזמות ספונטניות. זה טרור מדינתי מתוכנן, אסטרטגי ושיטתי".

ראש המוסד דוד ברנע בכנס המכון למדיניות נגד טרור
ראש המוסד דוד ברנע בכנס המכון למדיניות נגד טרור

עוד אמר ברנע: "מנהיג איראן חמינאי מנחה על פיתוח טילי קרקע-קרקע, מורה על אי יציבות האזור ומפיץ טרור ברחבי העולם. בהנהגת חמינאי, איראן היא רפובליקה המנצלת טרור לצרכיה. צריך להתייחס אליה כרפובליקת הטרור של איראן".

"הטרור משרת מטרה אחת - לקנות למשטר כוח ושליטה. הטרור משמש את המשטר באיראן להשתקת מתנגדיו מבית ומבחוץ. הוא מפגין עוצמה כדי לחפות על הכשלים השלטוניים ולהבטיח את שרידות המשטר, וכדי למנוע מאזרחים לחולל כל שינוי. בזירה האזורית, הטרור משמש לביצור כוח איראני. הטרור משמש כהפרת מאזן הכוח האזורי להרתעת שכנים, ולהרתעת אלה שמחפשים את קרבתה של ישראל".

"במישור הבינלאומי, הטרור משמש את איראן כחלופה לדיפלומטיה, ומופעל נגד מדינות ואזרחים לצורכי סחטנות מדינית כקלף מיקוח. לטובת מטרות אלה, המשטר האיראני מנצל את עקרונות האיסלאם ומכשיר הרג של חפים מפשע. המשטר נותן חסות לסוחרי סמים וארגוני פשע באיראן כדי לממן פעולות אלימות חרף האיסור על כך באיסלאם".

"המשטר האיראני נותן אכסניה למנהיגי הג'יהאד העולמי. הצורך בהפעלת טרור גובר על מחלוקות דתיות עמוקות. גם בעודה מוחלשת, אותה איראן מובילה בתקופה האחרונה קמפיין חובק עולם לפגיעה בישראלים וביהודים רק בשל היותם ישראלים ויהודים. כל מקום וכל אמצעי כשר בראייתם".

"בתקופה האחרונה סיכלנו עשרות פיגועים בחו"ל. בקפריסין סוכל ניסיון פיגוע באנשי עסקים ישראלים, בטורקיה סוכל ניסיון פיגוע באיש עסקים מקומי ובדיפלומט ישראלי, בקולומביה סוכלה פגיעה באנשי עסקים ישראלים. בכולם המפגעים נתפסו עם אמצעי ההרג ובחקירה הם הסגירו את יעד ניסיון הפיגוע".

"ארגון המודיעין של משמרות המהפכה בראשות חוסיין טאייב הגדיל לעשות בטורקיה עם שיגור שלוש חוליות שונות כדי להרוג כל ישראלי בנמצא. עמדנו כחוט השערה מפגיעה בבני עמנו. הכוונות כבר היו על הראשים. בזכות אנשי המוסד בשיתוף פעולה עם צה"ל, המל"ל, השב"כ ומשרד החוץ יחד עם הטורקים - סיכלנו פיגועים כשהאצבע כבר הייתה על ההדק נגד ישראלים".

ראש המוסד דוד ברנע
ראש המוסד דוד ברנע

"מאז טאייב פוטר לאחר שחשפנו את מזימותיו, אבל נותרנו דרוכים לקראת המטרה הבאה כי האיראנים לא נטשו את דרכם. הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן נדון בימים אלה כשבמקביל איראן מרחיבה את פעילותה הטרוריסטית. שיחות הגרעין אינן גורם מרסן, אלא להפך".

"פעילות הטרור מתרחבת לאדמת ארה"ב ואירופה תוך כדי המו"מ בווינה. בעזות מצח וללא מורא מנסים לפגוע על אדמת ארה"ב בבכירים האמריקנים, בהם היועץ לביטחון לאומי לשעבר בולטון, מזכיר המדינה לשעבר פומפאו ואנשי אופוזיציה איראנים הגולים בארה"ב".

"ההפרדה המלאכותית שמשרתת אותם תמשיך להתקיים כל עוד העולם מאפשר להם לנהוג כך. אם לא באים איתם חשבון באופן הנוקשה ביותר, הם מבחינתם רואים בזה אור ירוק והם מנסים להרוג אמריקנים בו זמנית למו"מ. הפעלה בשלט רחוק דרך הפרוקסי זו מדיניות. זו דרישה עקבית של חמינאי שממלא צורך אסטרטגי לספק לאיראן מרחב הכחשה. המשטר יכול לשחק עם העולם לפי הכללים האיראנים. מרחב ההכחשה מעניק לו חסינות".

"ניתן רק לשער כיצד יפעל כשלא יהיה תחת לחץ מדיני, וכיצד יפעל כשההסכם יהיה חתום ויאבדו כל הרסנים והמנופים. בשבוע שעבר הצגתי בארה"ב את המשמעויות של החתימה על ההסכם באם ייחתם. בעת החתימה, המשטר יזכה ב-6 מיליארד דולר מידיים ויזרים 90 מיליארד דולר בשנה הראשונה ועשרות רבות בכל שנה. תוספת של 25 אחוזים לתמ"ג האיראני מיידית. אין אף מדינה שתתקרב לגידול כל כך משמעותי בתמ"ג שלה".

"איזה חלק מהתוספת העצומה הזו תוקצה לטרור, לחיזבאללה בלבנון, עבור כוח קודס שמנסה להשתלט על חלקים בסוריה, איזה חלק יקבלו המיליציות בעיראק והחות'ים בתימן? לשם הדיון, גם אם מדובר באחוזים בודדים שיופנו לטרור - כלומר מדובר במכפלות שיובילו לבניין מנגנוני הטרור האזורי לרמה חסרת פרופורציה. זו אחת החולשות של ההסכם".

Meeting Of Jcpoa Joint Commission In Vienna
הנציגות האיראנית בשיחות הגרעין בווינה | צילום: רויטרס

"כפי שהזהרתי את האמריקנים, ההסכם יקרב את איראן למימוש חזונה האסטרטגי להשגת נשק גרעיני. ההסכם מועיל רק בטווח הקצר ומסוכן מאוד בטווח הבינוני והארוך. הההסכם מבוסס כיום על שקרים איראנים ומוכח באמצעות חומרי ארכיון שהובאו מאיראן. היא עדיין שואפת לממש את חזונה".

"ההסכם יעשה זאת תחת לגיטימציה בינלאומית. העולם חייב לדרוש את האמת ולא לאפשר את התיקים הפתוחים להיסגר. העולם חייב לדרוש שתוכנית הגרעין לצורכי שלום כפי שהם מכנים אותה תתקיים באופן רציף וללא תאריך תפוגה שלאחריו התוכנית תשנה את ייעודה. זו אחת הסכנות הגדולות של ההסכם".

"אנחנו לא לוקחים חלק במשחק עצימת העיניים הזה. אנחנו מסתמכים על עובדות. מכירים את החזון האיראני ורואים את מימושו בפועל. גם אם ייחתם הסכם גרעין, לא מדובר בחסינות מפעילות המוסד. כראש המוסד אני מבהיר: למשטר האיראני אין ולא יהיה מרחב הכחשה. המוסד ושותפיו חשפו וימשיכו לחשוף את אחראי ניסיונות הפיגוע והציר הראשי - טהרן. למשטר האיראני אין ולא יהיה מרחב חסינות".

"הצמרת האיראנית חייבת להיות ערה לכך שהפעלת כוח נגד ישראל או נגד ישראלים תיענה בתגובה כואבת למול הגורמים האחראים לכך על אדמת איראן. לא נרדוף אחרי השלוחות אלא אחרי מי ששלח את אותן שלוחות. זה יקרה בטהרן או באיספהאן".

"מנהיגי ישראל תמיד ראו באיומי הטרור מבחן לאומי לנחישות ולעמידה איתנה של מדינתנו. זו הפקודה עבורנו. הסיכולים של התקופה האחרונה התאפשרו הודות למודיעין איכותי. מרכיב חשוב בהגנה זו יציאה להתקפה מבחינת הקם להורגך השכם להורגו. זה נכון גם בגרעין. אין ולא יהיה מרחב חסינות לטרוריסטים של רפובליקת הטרור של איראן".

ראש שב''כ רונן בר בכנס המכון למדיניות נגד טרור
ראש שב''כ רונן בר בכנס המכון למדיניות נגד טרור | צילום: גלעד קוולרצ׳יק

אתמול נאם בכנס ראש השב"כ רונן בר, ואמר כי יש עלייה של 30 אחוז בפיגועי ירי לעומת אשתקד וכי הפלסטינים לא עושים מספיק כדי למנוע אותם. "ספגנו השנה למעלה מ-130 אירועי ירי, למול 98 בכל 2021, ו-19 ב-2020", אמר בר, "זהו רק ביטוי אחד להיקף האמל"ח והיעדר משילות והקושי באפקטיביות מנגנוני הביטחון. סיכלנו 312 פיגועים משמעותיים (דקירה, ירי, התאבדות), ביצענו למעלה מ-2000 מעצרים והעלנו בעשרות אחוזים את המעצרים של סוחרי אמל"ח".

בר התייחס בנאומו גם לאיראן, ואמר כי היא תמשיך במגמת ההתפשטות והאיום על ההגמוניה הסונית ועל ישראל. "איראן היא ראשית הצירים לרוב התופעות באיזור", אמר בר, "ויש לה חלק לא מבוטל גם בחוסר היציבות בזירה הפלסטינית".

על המצב הפוליטי אמר בר: "חוסר היציבות הפוליטית, הפילוג הפנימי והשיח המוקצן מהווים זריקת עידוד למדינות ציר הרשע, לארגוני טרור ולמפגעים בודדים. אויבינו חשים כי החוסן הלאומי שלנו מתפוגג וזה אמור להטריד אותנו יותר מכל. על כך שב"כ יכול רק להתריע ולא לטפל. זה בידיים של כל אחד ואחד מאיתנו".

רה''מ יאיר לפיד עם ניצולי שואה בברלין, גרמניה
רה''מ יאיר לפיד עם ניצולי שואה בברלין | צילום: קובי גדעון / לע''מ

במקביל לדבריו של ברנע, ראש הממשלה יאיר לפיד נמצא כעת בביקור מדיני בגרמניה, ביקור שעיקרו הסוגיה האיראנית והמשך קרב הבלימה הישראלי. גורם מדיני בכיר אמר אתמול לכתבים המדיניים כי ההערכה הישראלית שההסכם לא ייחתם עד לאחר בחירות האמצע בארה"ב.

הטון התקיף שהשמיע ראש המוסד באשר לפעילות הישראלית על אדמת איראן מגיע בהמשך להגברת הפעולות הישראליות בנושא במהלך השנה האחרונה, כחלק ממדיניות שהוביל ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט.