הרמטכ"ל: אנו לא במסע הרג או רצח עם; תחקיר - הכרח ולא פריווילגיה

רב-אלוף הרצי הלוי פרסם "דף קרבי" למפקדים - וכתב כי בקרוב יחלו התחקירים הפנימיים בצה"ל על 7 באוקטובר: "סומך את ידי על יכולתו של צה"ל לערוך תחקיר אמיתי נוקב". עוד הוסיף: "בניגוד לאויבנו, אנו שומרים על צלם אנוש. באנו לנצח ולהכריע אויב אכזר, הראוי להפסד מר. לא נשגה ונאפשר לו הישג בזירה הבינלאומית"

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי
הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי | צילום: דובר צה"ל

צה"ל הודיע היום (שלישי) כי בקרוב יחלו התחקירים הפנימיים של מחדל 7 באוקטובר והלחימה שבאה בעקבותיו. במסגרתם התחקירים, שיחלו עד סוף החודש, כל מפקד יבדוק את יחידתו. ממצאי התחקירים יוצגו לאחר מכן לציבור ויעברו השלמות של בכירים מחוץ לצה"ל. בחיל האוויר, ציינו בצבא, התחקירים יחלו עוד השבוע.

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי פרסם "דף קרבי" למפקדים, והתייחס לתחקירים הצפויים: "בקרוב נתחיל בתהליך תחקור אירועי 7 באוקטובר ומה שהוביל אליהם, למרות היותנו עדיין במלחמה. בשם הלמידה מוטלת עלינו החובה לתחקר. זהו הכרח ולא פריווילגיה. רק כך נוכל להבין באיזה אופן יכולנו לפעול ובאיזה אופן נפעל בעתיד כדי להגן טוב יותר על אזרחי ישראל. כל יחידה וכל כוח יתחקרו את הקרבות ואת האירועים בהם השתתפו ובמעלה שרשרת הפיקוד נתחקר קומה מעל קומה".

"צה"לית, נתחקר בשלב זה את אירועי הפתיחה - אך יחידה שנמצאת בפסק זמן מהלחימה מחויבת לתחקר גם את האירועים שלאחריהם, בשם הלמידה ומניעת אובדן הידע", הוסיף הרמטכ"ל, "אני סומך את-ידי על יכולתו של צה"ל לערוך תחקיר אמיתי ונוקב. פעלו ראשית לבניית בסיס עובדתי משותף לתחקיר, ולאחר מכן עברו לחשוב ולנסח את המסקנות ואת הלקחים. את התחקירים נבצע לאור חמישה ערכים מובילים: אמת, ענייניות, שקיפות, אחריות ורעות".

לכל העדכונים מהיום ה-137 למלחמה

המטכ"ל הרצי הלוי בגבול רצועת עזה
המטכ"ל הרצי הלוי בגבול רצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

עוד הוסיף הרמטכ"ל: "אנחנו נלחמים זה ארבעה חודשים, ודרך ארוכה עוד לפנינו. המלחמה משנה את פניה. מהתחלה קשה וכואבת להתאוששות מהירה ונחושה, שהובילה להתקפה אשר תוצאותיה ניכרות – בפגיעה באויב ובהשבת חלק מהחטופים. פעולותינו משתנות ומותאמות לשלבי המלחמה השונים ולמשך המערכה. אתכם המפקדים אני פוגש בשטח: נחושים ומשימתיים, חדורי רוח ניצחון ומובילים מלפנים. אתם מובילים את התמרון בתנאים קשים ובסיכון גבוה, מבצעים בצורה איכותית ולאורך זמן. כל אלה מביאים לתוצאות מרשימות, על אלה הנכם ראויים לכל שבח. נמשיך לפרק את חמאס ולעשות הכל כדי להחזיר את החטופים מעזה ואת תושבי הדרום והצפון לבתיהם בביטחון. אני כותב לכם את שהייתי כותב לעצמי בפנקס לו הייתי כעת מג"ד או מח"ט, כדגשים לעשייה:

"מלחמה ארוכה וצודקת – כל מהלך הוא חשוב מאוד, כל הישג מקומי הוא חלק ממימוש מטרות המלחמה – עשו זאת בנחישות ובמקצועיות. דרך ארוכה מחייבת התבוננות רחבה, מעבר לכוונת ולתצ"א. בכל מהלך עלינו לברר היטב מהן המטרות וכיצד נממשן באופן המיטבי, עלינו לחשוב כיצד לנהוג כדי לשמר את המסגרת חזקה לאורך זמן – לקחת אוויר לריצה למרחקים ארוכים, לא לספרינט. התחלנו לפעול בצורת קרב פשיטה, כדי להגביר את האפקטיביות ביחס לשטח ומול האילוצים. בקרב מסוג זה טמונות הזדמנויות רבות – התחבולה, ההפתעה והמיקוד ביתרונות היחסיים. כל אלה יתעצמו, אם תקיימו תהליכי נוהל קרב יסודיים, תכנון מדויק ומוכנות רחבה למקרים ותגובות. מעל לכל אלה – פיקוד איכותי בשטח. יתרונו של הפיקוד מלפנים הוא יתרון מוחשי במערכה הנוכחית".

"בפרשת קדושים מופיעה המצווה 'לֹא תְּקַלֵּל חֶרֶשׁ'. תמוה מדוע לא לקלל, אם החירש אינו שומע. התשובה פשוטה – כשאתה מקלל אתה מקלקל את עצמך. אנו נוהגים כבני אדם ושומרים, בניגוד לאויבנו, על צלם אנוש. עלינו להקפיד שלא להפעיל כוח היכן שלא נדרש, להבחין בין מחבל לשאינו, לא לקחת דבר שאינו שלנו – מזכרת או פריט אמל"ח ולא לצלם סרטוני נקמה. איננו במסע הרג, נקמה או רצח עם. באנו לנצח ולהכריע אויב אכזר, הראוי להפסד מר. לא נשגה ונאפשר לו הישג בזירה הבין-לאומית. לוחם אמיתי הוא זה שערכיו אינם מתגמשים אל מול מציאות מאתגרת, הוא זה שערכיו איתנים ואינם משתנים לפי כיוון הרוח.

לסיום כתב הרמטכ"ל: "נכונו לנו אתגרים משמעותיים ולחימה ממושכת – בצפון, במרכז ובדרום. זו מלחמה על הבית. הנחישות והמקצועיות שלנו בכל גזרה ומול כל אויב הם שיבהירו למבקשי רעתנו את המחיר הכרוך בהתקפה על מדינת ישראל. מלחמה ארוכה מחייבת טיפול באנשים, ביכולות ובמשמעת המבצעית. המשיכו להשקיע ברוח המלחימה בקרב אנשיכם, תוך עידוד הלמידה והטמעת המקצוע".

צה"ל על הדיווח הסעודי: "אין מידע שסינוואר נמלט למצרים"

במקביל, בצה"ל התייחסו הבוקר לדיווח בעיתון הסעודי "אילאף", שבו צוטט גורם ביטחוני שאמר כי בישראל מעריכים שמנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר נמלט למצרים במנהרות - והודיעו כי בניגוד לדברים בידי הצבא אין מידע שכזה. לפי הדיווח, גורם ביטחוני טען כי במערכת הביטחון הישראלית מעריכים שהנהגת חמאס, בראשה מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר ואחיו מוחמד, הצליחו לברוח באחרונה לשטח מצרים דרך מנהרות שחצו מרפיח. הגורם הביע חשש כי הנהגת חמאס לקחה עמה חטופים חיים לחצי האי סיני. לדיווח אין אישור מכל מקור אחר, ודובר צה"ל מסר בהתייחסות אליו: "אין בידנו מידע לפיו סינוואר עזב את הרצועה למצרים". יודגש כי הנחת העבודה הישראלית הקבועה היא כי הנהגת חמאס נמצאת בדרום הרצועה - בדגש על מנהרות ח'אן יונס.

יחיא סנוואר מנהיג חמאס
יחיא סינוואר | צילום: רויטרס

הדיווח הנוכחי על אודות סינוואר מגיע כשבוע לאחר שדובר צה"ל פרסם תיעוד של מנהיג חמאס בעזה במנהרה בח'אן יונס ב-10 באוקטובר - שלושה ימים לאחר פרוץ המלחמה. סינוואר נראה בתיעוד כשהוא אוחז בתיק יחד עם אשתו וילדיו, כאשר אחיו איברהים סינוואר מוביל אותם בתוואי המנהרות. תת-אלוף דניאל הגרי אמר: "המצוד אחריו לא ייפסק, עד שנלכוד אותו חי או מת - אנחנו נחושים לעשות כן". הסרטון הגיע לידי צה"ל כשכוחותיו חקרו את המנהרה האסטרטגית, ומצאו בה מצלמת אבטחה - בה תועד סינוואר מתהלך עם משפחתו, כשלרגליו כפכפים, בנו מאיר להם את הדרך בעזרת הפנס בטלפונו הסלולרי, ואינם נראים פצועים. אחיו נדרש להדריכם ברחבי המנהרות כיוון שארגון הטרור הקפיד שלא למפות את המנהרות.

סינוואר ומשפחתו עזבו את המקום לאחר שהבין שמיקומו נחשף - וכוחות צה"ל בעקבותיו. בתיעוד לא נצפו חטופים ישראלים יחד עם מנהיג חמאס ברצועה. בישראל מעריכים כי סינוואר נע במנהרה במהלך מנוסתו מאזור העיר עזה שבצפון הרצועה עד דרום עזה. כמו כן, ישנה הערכה כי מנהיג חמאס בעזה צעד כ-20 ק"מ במערך התת-קרקעי של חמאס, כשבמעבריו בין מנהרות - יצא לפני הקרקע כדי להיכנס לפיר הבא. דובר צה"ל עדכן בהצהרתו כי בתחילת החודש נעצרו קרובי משפחה רבים של בכירי חמאס, ביניהם קרובי משפחתו של סינוואר, בגין חשד למעורבות בפעילות טרור, והועברו לחקירת שב"כ. כמו כן, נעצרו גם אביו של מח"ט ח'אן יונס ובנו של חוסני חמדאן.

בתחילת החודש העריכו גורמים מדיניים כי סינוואר "מנותק קשר" מהנהגת חמאס, ולא היה מעורב בניסוח תשובת ארגון הטרור בנוגע למתווה לעסקת חטופים. לפי ההערכות, בארגון הטרור קיבלו בשבועות האחרונים החלטות מבלי שסינוואר מעודכן בהן, ותשובות מטעמו בנוגע לעסקה אפשרית עם ישראלית לא מגיעות למתווכת הקטרית. הדיווח הנוכחי על אודות סינוואר מגיע כשבוע לאחר שדובר צה"ל פרסם תיעוד של מנהיג חמאס בעזה במנהרה בח'אן יונס ב-10 באוקטובר - שלושה ימים לאחר פרוץ המלחמה.