עסקה בשווי מאות מיליוני דולרים: צ'כיה תרכוש מישראל 8 מכ"מים

שתי המדינות חתמו על הסכם ביטחוני שבמסגרתו תמכור ירושלים מכ"מי כיפת ברזל, ותעביר טכנולוגיה בנושא לפראג. שר ההגנה הצ'כי: "מצטיידים במערכת מודרנית בעלת ניסיון מבצעי"

זמן צפייה: 04:15

ישראל וצכ'יה חתמו היום (חמישי) על הסכם ביטחוני למכירת שמונה מכ"מי כיפת ברזל שיוצרו על ידי התעשייה האווירית, בהיקף של יותר מ-400 מיליון דולרים. ההסכם כולל העברת טכנולוגיה וידע מישראל לצ'כיה, ושיתוף פעולה תעשייתי שבמסגרתו 30% מרכיבי המכ"מ ייווצרו בצכ'יה בתעשיות ביטחוניות מקומית, בהובלת התעשייה האווירית.

מערכות המכ"ם, כיפת ברזל ושרביט קסמים, יסופקו למשרד ההגנה הצ'כי במהלך השנים 2021-2023. הן מתאימות לסנכרון עם מערכות ההגנה של נאט"ו וישולבו במערכות של המדינות החברות בברית.

שר ההגנה הצכ'י, לובמיר מתנור, התייחס להסכם ואמר: "ההסכם לרכישת כיפת ברזל הוא אחד מפרויקטי המודרניזציה העיקריים של צבא צ'כיה, ובמיוחד של כוחות ההגנה האווירית שלנו. אני שמח מאוד שעם חתימת ההסכם אנו מתחילים בתהליך של סיום התלות במערכות רוסיות מיושנות, ובמקביל מצטיידים במערכת מודרנית בעלת ניסיון מבצעי מוכח, משותפה אסטרטגית לטווח ארוך כמו מדינת ישראל. מברך גם על ההזדמנויות שההסכם פותח בפני חברות הביטחון הצ'כיות".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ארבע רקטות שוגרו מסוריה לעבר ישראל – ויורטו על ידי כיפת ברזל

צה"ל: ייתכן שהג'יהאד יירה שוב לגוש דן; עיבינו את כיפת ברזל

בהלה בעוטף עזה: כיפת ברזל הופעלה בשל זיהוי שגוי

הדמיית המכ''ם שישראל מוכרת לצ'כיה
הדמיית המכ''ם שישראל מוכרת לצ'כיה | צילום: תעשייה אווירית

ראש האגף לייצוא ביטחוני, תא"ל יאיר קולס, אמר ביחס להחלטה: "היום, ישראל וצ'כיה סוגרות מעגל היסטורי. צ'כיה שעמדה לצידנו וסיפקה לנו נשק עם קום המדינה, רוכשת ממדינת ישראל יכולת הגנה אווירית מהמתקדמות בעולם. ההסכם שנחתם יחזק עוד יותר את החברות ואת היחסים הביטחוניים בין ישראל וצ'כיה. הוא מהווה הבעת אמון ביכולותיה של מערכת הביטחון הישראלית, בתעשיות המצוינות שלנו וביכולותיהן הטכנולוגיות לתת מענה לאיומים שמטרידים את העולם כולו. אנו מקווים שהסכם זה יפתח את הדלת לשיתופי פעולה נוספים עם צ'כיה ועם מדינות נוספות בנאט"ו".

המכ''ם שישראל מוכרת לצ'כיה
המכ''ם שישראל מוכרת לצ'כיה | צילום: תעשייה אווירית

יואב תורג'מן, סמנכ"ל התעשייה האווירית, מסר: "חתימת החוזה עם צ'כיה משקפת את הצלחתו של המכ"ם המהווה מרכיב מרכזי במערכות מסוג ברק, שרביט קסמים וכיפת ברזל. עד היום, נמכרו יותר ממאה מערכות בעולם. התעשייה האווירית גאה לספק לצ'כיה את מערכת המכ"ם הטובה ביותר שתקדם את היכולות של חיל האוויר הצ'כי ותאפשר לו להתמודד עם מגוון האיומים האוויריים".