גינויים על תקיפת הצנחנים בחווארה: "לא מרימים יד על חיילי צה"ל"

גורמים מכל הקשת הפוליטית הוציאו הודעות לפיהן הם מגנים את תקיפת הלוחמים על ידי מתנחלים בשומרון. ראש הממשלה: "מתפרעים יהודים - עבריינים מסוכנים שיש להוקיע"; יו"ר האופוזיציה: "מגנה בתוקף את האלימות - ומוחה על הניסיון להכתים ציבור מתיישבים בגלל מעשה פסול של בודדים". נעצר חשוד למעורבות במעשה: חייל תושב השומרון

זמן צפייה: 01:20

גורמים מכל קצוות הקשת הפוליטית גינו הבוקר (חמישי) את תקיפת חיילים הצנחנים הלילה על ידי מתנחלים באזור חווארה, במסגרתה נפגע מג"ד 202 של החטיבה ושלושה לוחמים נוספים. דובר צה"ל מסר: "אלימות כנגד כוחות הביטחון היא התנהגות עבריינית, הדורשת מיצוי דין". המשטרה עצרה חשוד במעורבות באירוע, חייל תושב השומרון בשנות ה-20 לחייו, וצפויים מעצרים נוספים.

לפי הודעת דובר צה"ל, "הלילה התקיימה הפרת סדר אלימה של עשרות מתיישבים במרחב חווארה, במסגרתה יידו אבנים לעבר רכבים פלסטינים. כוח צה״ל בפיקוד מפקד גדוד צפע (202), פעל בנקודה על מנת לפזר את הפרת הסדר והותקף באלימות שכללה ריסוס גז על ידי מספר מתיישבים לעברו ולעבר הלוחמים. כתוצאה מכך, נפגעו מפקד הגדוד ולוחם נוסף. המתיישבים ריססו בגז שני לוחמים נוספים, מאוחר יותר, בצומת תפוח".

[brightcove_iframe video_id='news-2210200932' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד תקיפת החיילים הלילה בחווארה' poster='' kid='1_usa1v9ml' duration='']

מהמשטרה נמסר כי "בשעות הלילה התקבל דיווח אודות אירועי הפרות סדר בין יהודים לפלסטינים בכפר חווארה שבשומרון. כוחות צבא שהוזעקו למקום החלו לטפל באירוע, ובמהלך ניסיון לעצור חשוד הותקפו החיילים על ידי מספר חשודים שהתעמתו עימם והתיזו לעברם גז פלפל. החשודים עלו לכלי הרכב עימם הגיעו למקום והחלו בנסיעה תוך נסיון להימלט מהכוחות. כוחות משטרה וצבא החלו בסריקות במהלכם עצרו חשוד שישב ברכב שנמלט. החשוד בשנות ה-20 לחייו נעצר לחקירה וצפויים מעצרים נוספים".

ראש הממשלה יאיר לפיד גינה את האירוע: "המתפרעים היהודים שתקפו הלילה באלימות את לוחמי צה"ל בחווארה הם עבריינים מסוכנים שיש להוקיע אותם ולמצות איתם הדין ללא היסוס ובמלוא החומרה. הם מסכנים את חיי הלוחמים שלנו והם פוגעים במדינת ישראל. אני מחזק את הכוחות הלוחמים בשטח ואת מג"ד הצנחנים וחייליו שנמצאים שם כדי להגן על עם ישראל".

שר הביטחון בני גנץ התייחס לתקיפה גם הוא וכתב: "‏אני מגנה את האלימות כלפי לוחמי צה״ל אתמול בשומרון. נפעל למיצוי הדין עם העבריינים שאינם מייצגים את ההתיישבות ופוגעים ביכולת לספק ביטחון לאזרחי ישראל ולתושבי האזור. לחיילי צה"ל יש גיבוי מלא ורוח גבית להמשיך לפעול ולבצע את משימתם המבצעית".

פעילות כוחות צה''ל ביו''ש
פעילות כוחות צה''ל ביו''ש | צילום: דובר צה''ל

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו כתב גם הוא בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מגנה בתוקף את האלימות נגד לוחמי צה"ל וקורא לכוחות הביטחון למצות את הדין עם הפורעים". נתניהו הוסיף כי הוא "גם מוחה על הניסיון להכתים ציבור גדול של מתיישבים בגלל מעשה פסול של בודדים. הרוב המוחלט של המתיישבים מכבדים את החוק, משרתים בצה"ל ומוקירים תודה עמוקה ללוחמינו שמגנים על כולנו".

גם מטעם הציונות הדתית גינו את האירוע, כאשר יו"ר הרשימה בצלאל סמוטריץ' צייץ בטוויטר: "לא מרימים יד על חיילי צה"ל. נקודה". כמו כן, ח"כ איתמר בן גביר הגיב ואמר: "בראש ובראשונה חשוב לומר - אלימות נגד חיילי צה"ל היא פסולה תמיד, ואין לה מקום בשום מצב, אף פעם - ואני מגנה אותה בתוקף". עם זאת, הוסיף בן גביר כי "העובדה שדובר צה"ל בחר להוציא הודעה מבלי לציין שקודם לכן אבנים יודו לעבר יהודים בידי "פלסטינים" במקום, כאשר הוא מציג תמונה חד צדדית באופן שקרי - היא חמורה מאוד".

בן גביר הוסיף: "זוהי עוד עדות לפוליטיזציה שמנסה להכניס בני גנץ לצה"ל. גנץ מפקיר את חיי המתיישבים הגיבורים ביהודה ושומרון, מפקיר את חיילי צה"ל וכובל את ידיהם במאבק בטרור, ומפקיר את בטחונה של מדינת ישראל. האחריות רובצת על כתפיו".

פעילות צה''ל באיו''ש הלילה
פעילות צה''ל באיו''ש הלילה | צילום: דובר צה''ל

שרת הפנים איילת שקד הגיבה גם היא בחשבון הטוויטר שלה וכתבה: "תקיפת חיילי צה"ל הלילה על ידי יהודים הינה אירוע מביש ואני מגנה אותו בכל תוקף. אותם אנשים אינם מייצגים את המתיישבים ביו״ש. אני מחזקת את הלוחמים ששומרים על כולנו. אלימות כלפי כוחות הביטחון חייבת להיענות במיצוי הדין במהרה עם המתפרעים".

בנוסף, גם הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי גינה את האירוע ואמר: "מדובר באירוע חמור ביותר, המגלם התנהגות עבריינית מבישה ומחפירה, הדורשת מיצוי דין מהיר ומחמיר. אני מגבה את פעילותם החשובה של לוחמי צה"ל, הפועלים מסביב לשעון להגנת תושבי מדינת ישראל. לא מתקבל על הדעת שלוחמי צה״ל אשר מגנים בחריצות ובמסירות יותקפו באלימות ע"י מתיישבים".

פעילות כוחות צה''ל באיו''ש
פעילות כוחות צה''ל באיו''ש | צילום: דובר צה''ל

כמו כן גם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן גינה את המקרה וביקש להדגיש: "בזים למי שתוקף חיילי צה"ל! כולם יודעים שהקומץ הזה לא מייצג את ההתיישבות וחלקם הגדול לא מכאן. ההתיישבות מחבקת באהבה את צה"ל". עוד הוסיף דגן ואמר "אין שום הצדקה בשום סיטואציה לדבר כזה ואין לכך מקום במחוזותינו".

גם ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן ביקש לגנות ולהוקיע את אלו שלטענתו הם: "קומץ לא מייצג שבמעשיהם הבזוי שומטים את הקרקע של כל מהות ישיבתנו בארץ ופוגעים בעצם היסודות של הבית הלאומי. כל המרים יד על אחיו אינו חלק מאיתנו". עוד הוסיף נאמן: "אחינו חיילי צה"ל ומפקדיו עושים מלאכת קודש יומם וליל כדי להבטיח את המשך החיים בהתיישבות בפרט ובארץ בכלל. אנו נמשיך את המסורת של אחוות לוחמים בין ההתיישבות לצה"ל וכלל גורמי הביטחון".