טעות בזיהוי הובילה למות הפעוט הפלסטיני: תחקיר צה"ל

מממצאי התחקיר עולה כי לוחם שסבר כי מדובר במחבלים שנמלטים - וירה באישור מפקדו לעבר הרכב שבו נסעו הפעוט מוחמד תמימי בן השנתיים ואביו - שנפצע קשה. בעקבות התחקיר, נזיפה פיקודית לקצין בגין ירי לאוויר בניגוד לפקודות

מוחמד תמימי, הפעוט הפלסטיני שנהרג מאש צה"ל בבנימין

צה"ל פרסם היום (רביעי) את תחקיר האירוע שבו מת הפעוט הפלסטיני מוחמד תמימי מאש צה"ל בבנימין בתחילת החודש. בעקבות ממצאי התחקיר, החליט מפקד חטיבת "כפיר", אלוף-משנה שרון אלטיט, על נקיטת הליך של נזיפה פיקודית בעניינו של קצין בפלוגה, בגין ירי לאוויר בניגוד לפקודות.

מהממצאים עולה כי תצפיתנית דיווחה כי היא מזהה שני מחבלים יורים לעבר היישוב והעמדה. הכוח שאבטח בעמדה קיבל את הדיווח ושמע את הירי, אך לא זיהה את מקור האש. קצין בפלוגה הגיע למקום והחל בסריקות במרחב הכפר לאיתור המחבלים. במהלך הסריקה, זיהה רכב חשוד וביצע ירי באוויר בניגוד לפקודות. בזמן זה התצפיות זיהו את בריחתם של המחבלים. בתחקיר התגלו פערים בפיקוד ובשליטת המפקדים באירוע, וכן בדיווחים ובשיח בין הכוחות בשטח אשר הובילו לקבלת החלטות שגויה.

"במקביל", לפי התחקיר, "לוחם שהיה בעמדה סמוכה לכפר, זיהה שתי דמויות נכנסות לרכב. הלוחם חשב כי מדובר במחבלים הבורחים מהמקום, וכי הם יורים לעברו מהרכב. לאחר קבלת אישור ממפקדו, הלוחם ירה מספר כדורים לעבר הרכב. מהתחקיר עלה כי רצף האירועים ושמיעת הירי של הקצין בסריקות בכפר, גרמו לכך שהלוחם סבר כי מדובר בירי של המחבלים הנמלטים. לאחר הירי, הפעוט ואביו הגיעו ברכב לפאתי הכפר וטופלו במהירות על ידי הכוח הלוחם וצוותי רפואה. הפעוט כבן השנתיים פונה במסוק צבאי לבית חולים בישראל ולאחר מספר ימים מת מפצעיו".

פינוי מוסק של הפעוט הפלסטיני שנפצע מירי
פינוי מוסק של הפעוט הפלסטיני שנפצע מירי | צילום: דוברות בנימין

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, אמר: "כוחות צה"ל פועלים בסביבה אזרחית שמתוכה מחבלים מבצעים פיגועים ופעולות טרור. אנו עושים ככל שביכולתנו על מנת שלא לפגוע בבלתי מעורבים. אני מצר על הפגיעה באזרחים ועל מות הפעוט, נמשיך ללמוד ולהשתפר על מנת לפגוע באופן מדויק בטרור". עוד נמסר מצה"ל כי ממצאי התחקיר הועברו לבחינת הפרקליטות הצבאית, לשם קבלת החלטה בדבר פתיחת חקירת מצ"ח לבירור נסיבות המקרה.

פינוי מוסק של הפעוט הפלסטיני שנפצע מירי
פינוי מוסק של הפעוט הפלסטיני שנפצע מירי | צילום: דוברות בנימין

האירוע החל כשמחבלים ירו בשעות הערב לעבר נווה צוף, וכוח צה"ל שאבטח עמדה צבאית בכביש 465 סמוך ליישוב השיב באש. הירי פגע בעוברי אורח פלסטינים שהגיעו לכיכר הסמוכה כדי לקבל טיפול רפואי. הפעוט נפצע באורח אנוש בראשו, ואביו, כבן 40, נפגע באורח קשה מהירי בפלג גופו העליון. הפעוט פונה לבית החולים תל השומר במסוק על ידי מד"א בשיתוף כוח רפואה של צה"ל, ואילו אביו פונה על ידי הסהר האדום לשטחי הרשות הפלסטינית.