הרמטכ"ל החליט: יוקמו צוותי בדיקה לתחקור המחדל ב-7 באוקטובר

רא"ל הלוי החל להקים צוותי חקירה שיבדקו את מחדל 7 באוקטובר, בראשות שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר שאול מופז, ראש אמ"ן לשעבר אלוף במיל' אהרון זאבי פרקש, מפקד פיקוד הדרום לשעבר אלוף סמי תורג'מן ואלוף במיל' יואב הר אבן - לשעבר ראש אגף המבצעים בצה"ל וכיום מנכ"ל רפאל. צה"ל: "התהליך טרם החל. כשהדברים יסוכמו - הם יפורסמו"

זמן צפייה: 04:12

ביום ה-90 למלחמה, הודיע היום (חמישי) הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי כי החל להקים צוותי חקירה בצה"ל שיבדקו את מחדל 7 באוקטובר. בין ראשי צוותי החקירה: שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר שאול מופז, ראש אמ"ן לשעבר אלוף במיל' אהרון זאבי פרקש, מפקד פיקוד הדרום לשעבר, אלוף סמי תורג'מן, ואלוף במיל' יואב הר אבן - לשעבר ראש אגף המבצעים בצה"ל וכיום מנכ"ל רפאל.

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל טרם התחיל בתהליך התחקור. במטה הכללי מגבשים את תכנון תהליך התחקירים, ובתוך כך את בחירת ראשי צוותי התחקור. לכשהדברים יסוכמו, הם יפורסמו לציבור".

שאול מופז
שאול מופז | צילום: אבשום ששוני, פלאש 90
אלוף במיל' סמי תורג'מן
אלוף במיל' סמי תורג'מן | צילום: פלאש 90

בהצהרה שנשא הרמטכ"ל הלוי ביום ה-53 למלחמה, הוא אמר: "בימים האחרונים ישנו שיח אודות ההתנהלות בצה"ל ובאגף המודיעין לפני אירועי השבעה באוקטובר. נוכח התוצאות הקשות, העניין בכך מובן מאליו - אנחנו ניתן דין וחשבון. נקשיב רוב קשב לכל אחת ואחד מפקודינו ונלמד גם מה חשבו וגם מה אמרו. צה"ל ובתוכו גם אגף המודיעין, כשל באירועי 7 באוקטובר. יהיו תחקירים נוקבים ועמוקים, אבל כעת עלינו להתמקד בלחימה".

במסיבת עיתונאים משותפת שערך עם שר הביטחון גלנט והשר בני גנץ ביום ה-22 למלחמה, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "היה פה מחדל נורא שייבדק עד תום. אני לא חוזר ממילה אחת שאמרתי. כולם יצטרכו לתת תשובות - גם אני".

הרמטכ"ל הרצי הלוי
הרמטכ"ל הרצי הלוי | צילום: דובר צה"ל

ביום ה-11 למלחמה פרסם רא"ל הלוי "דף קרבי" לחיילי צה"ל, שבו כתב: "חיילי צה"ל, ספגנו מכה ואנחנו אחראים, אך כעת היוזמה בידינו. לכל אחד ואחת מכם תפקיד באתגרים העומדים בפנינו. המלחמה תהיה קשה וארוכה וצה"ל ינצח בה. צה"ל ינצח בזכות הדבקות במשימה, עוז הרוח והרעות. צה"ל ינצח כי מלחמתנו צודקת. צה"ל ינצח בזכות חוסנו של העם שממנו הוא בא. הוא ינצח בזכות יכולותיו וכי למשימה הזו התאמנו אנחנו ננצח, ובכל מעשינו נפעל על פי רוח צה"ל וערכיו".

"חיילי צה"ל ומפקדיו, מדינת ישראל במלחמה ומדינת ישראל תנצח", הוא הוסיף. "בבוקר שבת, כ"ב בתשרי התשפ"ד, 7 באוקטובר 2023, פתח ארגון הטרור חמאס במתקפת פתע רצחנית נגד מדינת ישראל. במעשים אכזריים ונפשעים הוא ביקש לערער על ריבונות ישראל בארצו. בשעה גורלית זו, אנו מקיימים את שבועתנו להגן על המולדת ועל חירות ישראל ומשיבים מלחמה".

עוד כתב הרמטכ"ל: "נזכור את רעינו, חיילים, מפקדים ואנשי כוחות הביטחון ואת כיתות הכוננות והאזרחים שהסתערו באומץ, לחמו בגבורה והצילו חיים רבים. הם לחמו ושילמו בחייהם, אך דמם לא נספג באדמת הארץ לשווא; הם מורשתנו, ואנחנו נשלים את משימתם. עם ישראל עמד בעבר בפני מבחנים קשים", כתב הלוי לסיום. "צה"ל היה ועודנו מגן העם, ואנחנו דור לוחמים, הניצב כחוליה נוספת בשרשרת דורות מגיני המדינה. כוחנו, נחישותנו ואחדותנו ינצחו גם בפרק הזה בתולדות ישראל. אזרחי ישראל סומכים עליכם. אני סומך עליכם. חזקו ואמצו".