הסלמה בדרום ובצפון: הקבינט מתכנס; מתיחות שיא בצה"ל

הישיבה נערכת בצל האירועים בעזה, בסוריה ובלבנון - ולאחר הפצצת חיה"א ברצועה וצמצום בהעברת הדלקים אליה. דובר "החזית העממית" ברקע הדיווח על תקיפת מטרות הארגון: מדיניות נתניהו - התאבדות

זמן צפייה: 01:01

הקבינט המדיני ביטחוני מתכנס הבוקר (שני) בבונקר הממשלה בהרי ירושלים כדי לדון בהסלמה בגבול הצפוני והדרומי. זאת, ברקע תקיפת חיל האוויר יעדי טרור של חמאס בצפון הרצועה בעקבות ירי שלוש הרקטות אמש לעבר שדרות, האירועים האחרונים בצפון ואיומי איראן וחזבאללה על ישראל.

בתוך כך, איראן איימה הבוקר על ישראל ומסרה כי "למתקפות האחרונות באזור יהיו השלכות. לעיראק, סוריה ולבנון ישנה הזכות להגן על עצמן".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

קטנים, זולים – וקשים לאיתור: האתגר של צה"ל עם איום הרחפנים

נתניהו בגולן: "מדינה שתאפשר התקפות נגדנו משטחה תישא בתוצאות"

הפרמדיק שטיפל בפצועי הפיגוע לאב המשפחה: "שמרתי הבכי לבית"

חאסם יוסוף זאביב ויאסר אחמד צאהר, חלק מהמיליציות השיעיות שהופעלו ע''י כוח קודס כדי לבצע את פיגוע רחפני הנפץ
חאסם יוסוף זאביב ויאסר אחמד צאהר, חלק מהמיליציות השיעיות שהופעלו ע''י כוח קודס כדי לבצע את פיגוע רחפני הנפץ

בד בבד, דובר צה"ל בערבית כתב היום הודעה נגד איראן, וטענה כי אינה פועלת בשם האסלאם. "הפעילים במיליציות השיעיות של כוח קודס שנהרגו אתמול בסוריה הוכשרו באיראן לצד פעילי מיליציות נוספות שפועלים נגד סעודיה, תימן ואזורים נוספים במזרח התיכון".

הלילה, כזכור, דווח כי ישראל תקפה מוצבים של החזית העממית לשחרור פלסטין בגבול של לבנון וסוריה. נוסף לכך, נמשך המצוד אחר המחבלים שביצעו את הפיגוע במעיין בדולב, שבו נרצחה רינה שנרב.

אנוואר רג'א, דובר מפקדת החזית העממית, האשים את ישראל בתקיפה ואמר כי "מדובר בתגובה על נאומו של נסראללה". עוד אמר רג'א לרשת אל-מיאדין, המזוהה עם חזבאללה, כי נתניהו "מנהל מדיניות של התאבדות".

הלווייה לכאטם עלי מחסן
הלווייה לכאטם עלי מחסן | צילום: החדשות 13

בתוך כך, הלילה הותרו לפרסום פרטים על פעילי המליציות השיעיות הלבנונים אשר פעלו בשירות כוח "קודס" האיראני, במסגרת ניסיון הפיגוע שהוביל קאסם סולימאני מתוך שטח סוריה. ההרוג הראשון הוא חאסם יוסוף זאביב, יליד 1996 מנבטייה, והשני הוא יאסר אחמד צאהר, יליד 1997 מהכפר בליידה. השניים ביקרו באיראן מספר רב של פעמים בשנים האחרונות, ובמסגרת השהייה שלהם שם הם עברו אימונים ייעודיים בכוח קודס להפעלת כלי טייס בלתי מאוישים ורחפני נפץ.

פעילי המליציה השיעית "אל-חשד א-שעבי" ערכו הלווייה לכאטם עלי מחסן, מפקד גדוד במיליציה, שנהרג בתקיפה בעיר קאאם שבעיראק אתמול, שבה מאשימה המיליציה את ישראל.

הלווייה לכאטם עלי מחסן
הלווייה לכאטם עלי מחסן | צילום: החדשות 13

כאמור, חיל האוויר תקף במהלך הלילה מספר יעדי טרור במתחם צבאי של חמאס בצפון רצועת עזה, ביניהם משרד מפקד גדוד של הארגון. לפי דיווחים פלסטיניים, התקיפה הייתה בבית לאהיא. זאת בתגובה לירי שלוש הרקטות אמש לעבר שדרות, כאשר שתיים מהן יורטו על ידי כיפת ברזל. רקטה אחת נפלה בשטח פתוח בכביש 34 שבאזור, ובניין שאינו מאוכלס בעיר נפגע מרסיסי כיפת ברזל.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע הבוקר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט על הורדת חצי מכמות העברת הדלקים לתחנת הכוח ברצועת עזה דרך מעבר כרם שלום - החל משעות הבוקר ועד להודעה חדשה. הדבר יצמצם באופן משמעותי את אספקת החשמל ברצועה.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190825-2120' autoplay='0' credit='' desc='הירי לדרום: מאות תפסו מחסה בזמן פסטיבל בשדרות' kid='1_8f8vq7pv' duration='9'']

דובר חמאס בעזה, חאזם קאסם, הכחיש כי הארגון או הפלגים הפלסטיניים ברצועה עומדים מאחורי ירי הרקטות לישראל. לטענתו, הפלגים מודיעים על פעילותיהם, וישראל טוענת ששוגרו טילים מהרצועה כדי "להצדיק את תוקפנותה המתמשכת ותקיפותיה בעזה".

כאמור, כלי תקשורת לבנוניים דיווחו הלילה כי ישראל תקפה בגבול בין לבנון וסוריה מתקנים צבאיים של החזית העממית לשחרור פלסטין, בהם המפקה המאוחדת שבראשותו של אחמד ג'בריל - מייסד הארגון. אחד הבכירים במתקן שהופצץ, המכונה "אבו אחמד", אמר לעיתון "א-נאהר" כי כלי טיס תקפו את אחד המתקנים בשלושה טילים קטנים וכי בוצע ירי מהקרקע לעבר כלי הטיס ונגרם נזק, אך לא היו נפגעים בנפש. לדבריו, האזור נסגר מחשש לטילים שנמצאים על הקרקע ולא התפוצצו. עדי ראיה סיפרו על להבות אש גדולות וקולות פיצוצים.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו שוחח אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והביע תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני משמרות המהפכה האיראניים.

Lebahc
תקיפה בגבול לבנון סוריה המיוחסת לישראל

מפקד כוח קודם של משמרות המהפכה, קאסם סולימאני, התייחס אתמול בערב לתקיפות האחרונות בסוריה ובלבנון ואיים על ישראל: "הפעולות הצבאיות האחרונות הן משוגעות, והולכות להיות ללא כל ספק ההרפתקאות האחרונות של המשטר הציוני".

מוקדם יותר אתמול, מזכ"ל חזבאללה נשא נאום מהבונקר שלו והתייחס לאירועים האחרונים בגבול הצפון. "מה שהתרחש בסוריה ובלבנון מסוכן מאוד". על אירוע הפלת המל"טים בלבנון אמר: "זוהי פעולה תוקפנית ראשונה מאז מלחמת לבנון השנייה. אנחנו בחזבאללה לא נסכים להישנות תרחיש כזה בלבנון, יהא המחיר אשר יהא. עבר הזמן שבו מטוסים ישראליים יפציצו אתרים בלבנון ואילו בישראל יישארו בטוחים ומוגנים".

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני | צילום: חדשות 13

נסראללה התייחס לסיכול חיל האוויר פיגוע רחפנים מסוריה ואמר ש"זהו שקר, צה"ל הפציץ מוצבים של חזבאללה בסוריה ויש שם שני הרוגים. נתניהו אתה יודע כי איננו צוחקים. אני אומר לחיילי צה"ל שעל הגדר: חכו לנו, יום-יומיים ואנחנו נגיע רחוב מהגבול". כמו כן, על המתקפות בעיראק אשר מיוחסות לישראל אמר כי "קורה דבר חריג. יש שם טביעות אצבע של ישראל ונתניהו. אנחנו לא נסכים שיקרה דבר כזה בלבנון".

ההערכה בישראל היא שהמל"טים שהופלו אתמול בלילה בדאחייה שבביירות - שייכים לאיראן. זאת לאחר שנטען כי המל"טים ישראליים. כלי הטיס נפלו בסמוך למבנה השייך לחזבאללה וגרמו לפציעתו של אדם אחד באורח קל ולנזק רב. בכלי התקשורת בלבנון דיווחו כי נציגת המדינה באו"ם תגיש תלונה נגד ישראל במועצת האו"ם.

חברי החוליה האיראנית אוחזים ברחפן
חברי החוליה האיראנית אוחזים ברחפן | צילום: דובר צה''ל

התקרית אירעה לאחר שביום שבת ישראל תקפה כמה יעדי טרור בכפר עקרבה שבדרום מזרח דמשק באמצעות מטוסי קרב. התקיפה בוצעה נגד פעילי "כוח קודס" האיראני ומיליציות שיעיות שעסקו בימים האחרונים בקידום פיגוע נגד מטרות ישראליות משטח סוריה. מדובר צה"ל נמסר כי מתווה הפיגוע.

אתמול פרסם צה"ל תיעוד מיום חמישי מעמדת תצפית שבו ניתן לראות את חברי החולייה השיעית שנשאו רחפן לקראת מתקפה על ישראל בטרם שובשה על ידי צה"ל. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, הסביר מדוע באופן חריג ישראל לקחה אחריות על התקיפה שיוחסה לה: "במערכה שבין המלחמות, זה מתווה אחר. כאן סיכלנו פיגוע. האיראנים תכננו להרוג אזרחים וחיילים ישראלים בשטח ישראל. זה לא מתחת לסף הרעש. מדיניות סיכולי פיגועים היא עשייה גלויה".