סמוטריץ' ואלקין נגד כחלון: עימות בקבינט על כספי המסים לרשות

פרסום ראשון: שר התחבורה והשר להגנת הסביבה הביעו הסתייגות מהמהלך, אך שר האוצר, שניהל את המגעים עם הפלסטינים וקיבל חיזוק מראש השב"כ - תמך בו. "זה כסף פלסטיני, תתמקדו בדברים הרציניים"

זמן צפייה: 01:17

במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה אתמול (ראשון) התרחש עימות בין כמה מהשרים לראשי מערכת הביטחון ולשר האוצר משה כחלון בנושא חידוש העברת כספי המסים מישראל לרשות הפלסטינים, כך לפי שני שרים שהשתתפו בישיבה. השרים בצלאל סמוטריץ' וזאב אלקין הביעו הסתייגות מהעברת הכספים, ומולם ראש השב"כ נדב ארגמן וכחלון, שניהל שניהל את המגעים עם הפלסטינים על סיום משבר כספי המסים, הביעו תמיכה במהלך.

ישיבת הקבינט ארכה למעלה מחמש שעות, וחלק ממנה עסק גם במצב ברשות הפלסטינית. ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין בצה"ל תת-אלוף דרור שלום אמר לשרים כי המהלך האחרון של סיום משבר המיסים מול הפלסטינים היה חשוב לשיפור המצב הכלכלי ברשות ותרם ליציבות.

כאמור, סמוטריץ' הביע הסתייגות, ושאל מדוע הועברו הכספים ומה ישראל תקבל בתמורה. אלקין הצטרף להסתייגות ושאל מדוע ישראל עוד לא יישמה באופן מלא את החוק ולא קיזזה מכספי המסים שהיא גובה עבור הפלסטינים את כל הסכומים שהרשות מעבירה כקצבאות לאסירים ולמשפחותיהם.

לכתבות נוספות בנושא >> 

תם משבר המסים: ישראל תעביר לרשות הפלסטינית 1.8 מיליארד שקל

כחלון ייפגש עם בכירים פלסטינים במטרה לסייע במשבר בגדה

כיום, ישראל מקזזת כ-40 מיליון שקלים בחודש – הסכום שלפי ההערכה מעבירה הרשות לאסירים ומשפחותיהם. אולם, לפי החוק יש לקזז סכום נוסף – קטן בצורה משמעותית - שהינו קצבאות שהרשות מעבירה למשפחות של מחבלים שנהרגו.

כחלון, שניהל את המגעים עם הפלסטינים על סיום משבר כספי המסים, אמר לסמוטריץ' ואלקין: "זה כסף פלסטיני. הם בסך הכל מסכימים עכשיו לקחת את הכסף בחזרה. תתמקדו בדברים הרציניים". ראש השב"כ נדב ארגמן הצטרף גם הוא לדברים והביע תמיכה בכחלון. "צריך לעזור לרשות הפלסטינית. חשוב שנחזק אותם", אמר ארגמן.

בתגובה לדברי אלקין עודכנו השרים כי בקרוב יציג להם משרד הביטחון נתונים לגבי הסכומים הנותרים שיש לקזז כחלק מיישום החוק. ראש הממשלה נתניהו אמר בדיון כי יתקיים בנושא דיון נפרד.

אבו מאזן בעצרת האו''ם
אבו מאזן בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

כזכור, ביום שישי הסתיים משבר המיסים עם הרשות הפלסטינית. פקיד ישראלי בכיר ציין כי על רקע המשבר הכלכלי, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן החליט לחזור ולקבל את כספי המיסים שישראל גובה עבור הרשות. בימים הקרובים תעביר ישראל לרשות 1.8 מיליארד שקל מכספי המיסים שהצטברו בחודשים האחרונים.

פקיד ישראלי בכיר ציין כי המשבר הסתיים בפגישה שהתקיימה יום לפי כן בלשכתו של שר האוצר משה כחלון. מהצד הפלסטיני הגיע לפגישה השר לעניינים אזרחיים חוסיין א-שייח. הפקיד הבכיר ציין כי א-שייח הגיע בהנחיית אבו מאזן והבהיר כי הנשיא הפלסטיני ביקש לפתור את הנושא מול שר האוצר כחלון.

במהלך הפגישה סיכמו כחלון וא-שייח' כי ישראל והרשות הפלסטינית "מסכימות שלא להסכים" על סוגיית העברת הקצבאות לאסירים פלסטינים בבתי הכלא בישראל ולמשפחות מחבלים. ישראל תמשיך ליישם את החוק ולקזז חלק קטן מכספי המיסים כמחאה על העברת הקצבאות לאסירים ובמקביל הפלסטינים יחזרו לקבל את כספי המיסים שישראל גובה עבורם מדי חודש. בנוסף ישראל תבחן ביצוע הקלות כלכליות נוספות עבור הפלסטינים.