שר בקבינט: "הלחימה עלולה להימשך אל תוך אירועי האירוויזיון"

השר הבכיר אמר כי הייתה תמימות דעים על כך שיום העצמאות ותחרות השירה לא יהוו שיקול בנוגע לקבלת החלטות להמשך • הנייה: "החזרה לרגיעה תלויה בהתחייבות ישראל לעצירת האש"

זמן צפייה: 01:11

אש בדרום: שר בקבינט המדיני-ביטחוני אמר הערב (ראשון) בתום ישיבת הקבינט כי "סבב ההסלמה עלול להימשך אל תוך אירועי יום העצמאות והאירוויזיון, וכי במערכת הביטחון עדיין לא יודעים להעריך לאן סבב הלחימה הולך". עוד אמר השר כי הייתה תמימות דעים ששני האירועים לא יכולים להוות שיקול בנוגע לקבלת ההחלטות להמשך הלחימה.

שר נוסף שהשתתף בישיבה אמר כי "הישיבה הייתה דומה לכל ישיבות הקבינט הקודמות בזמן הסלמות בעזה - אותו ריטואל. נתניהו לא שינה את עמדתו ואינו מעוניין במבצע רחב בעזה. אם זה היה תלוי בו, הוא היה הולך להפסקת אש. הבעיה היא שחמאס ממשיך להשתולל אז הלחימה בינתיים נמשכת".

בהמשך לדיונים בקבינט, הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, על הפסקת הכנסת הדלקים לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום. בד בבד, משרד הבריאות העזתי עדכן כי נכון לעכשיו ישנם 18 הרוגים בצד העזתי ו-146 פצועים.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

חמאס פרסם תיעוד: ירי הטיל לרכב אזרח ישראלי - שהוביל למותו

צה"ל: סוכלה מתקפת סייבר של חמאס נגד ישראל

חמאס במסר לישראל: מעוניינים בהפסקת אש; הירי לעוטף נמשך

ישיבת הקבינט בצפון (ארכיון)
ישיבת הקבינט בצפון (ארכיון) | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, אמר בתום הישיבה: "סיימנו את הדיון בקבינט עם החלטה ברורה - כללי המשחק השתנו. אנו נערכים למערכה מול החמאס והג'יהאד ולגביית מחיר מהם -שלא הכירו עד היום. ראשי הנחש בעזה כבר משלמים מחיר ועוד ישלמו מחיר כבד על ההתגרות המיותרת והפגיעה באזרחינו. אני שולח את תנחומיי למשפחות ההרוגים ומחזק את כוחות הביטחון ואת תושבי הדרום היקרים".

מאוחר יותר התבטא ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, בנוגע לעימות עם ישראל: "החזרה לרגיעה היא דבר אפשרי והשמירה עליה תלויה בהתחייבות הכיבוש לעצירת האש באופן מלא ובמיוחד נגד המשתתפים בהפגנות העממיות השקטות, יחד עם התחלה מיידית בביצוע ההבנות הקשורות לחייהם המכובדים של תושבינו בעזה".

דובר הג'יהאד האסלאמי, מוסעב אל-ברים, אמר לערוץ "אלמיאדין" כי "בתגובה לתוקפנות של ישראל, הפלגים הפלסטיניים עשויים לפגוע בחיילי צה"ל וביישובים הישראליים. הפלגים הם אלה ששולטים במשוואת הלחימה מול ישראל".

מוקדם יותר, בסיום הישיבה שארכה כחמש שעות, פורסמה הודעה מלשכת ראש הממשלה שבה נמסר כי "הקבינט הנחה את צה"ל להמשיך בתקיפות ולהיערך להמשך. השיקול העליון הוא ביטחון המדינה ותושביה". שרת התרבות מירי רגב נכחה אף היא בישיבה, למרות שאינה חלק  מהקבינט. שרים שלקחו חלק בישיבה סיפרו כי לא עודכנו על כך ולא קיבלו הסבר לדבר. השר נפתלי בנט בחר שלא להופיע לישיבה, על אף שהוא עדיין חלק מהקבינט, ושרת המשפטים איילת שקד נכחה בדיון, אך לא הייתה משתתפת פעילה - כך על פי גורמים בפגישה.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190505-2007' autoplay='0' credit='תמר חלפון' desc='תיעוד המטחים באשדוד' kid='1_w3ihovq0' duration='28'']

פגיעה ישירה ברכב באשדוד
פגיעה ישירה ברכב באשדוד | צילום: החדשות 13

במקביל, נקבע מותו של צעיר בן 22, שנפצע אנוש מרסיסים בחזה, כתוצאה מרקטה שפגעה ברכב ברחוב יהודה המכבי באשדוד. הוא פונה לבית החולים אסותא ושם בהמשך נקבע מותו. ככל הנראה, ההרוג שהה ברכבו בעת שנשמעה האזעקה ויצא ממנו על מנת להגיע למרחב המוגן, אך לא הספיק להגיע בזמן ונפגע מהרסיסים. שלושה בני אדם נפצעו קל מרסיסים, בהם שני גברים כבני 60 וגבר בן 41. בנוסף, טופלו ופונו לבית החולים ארבעה נפגעי חרדה. כמו כן, נגרם נזק לרכבים. בנקודה אחרת בעיר נפלה רקטה נוספת בסמוך לבניין מגורים, ללא נפגעים.

גם בשעה זו נמשך ירי בלתי פוסק לעבר יישובי הדרום, ואזעקות נשמעו בין היתר בגדרה, נתיבות, אשדוד, מזכרת בתיה, גן יבנה ומרכז הנגב. 30 רקטות נורו במטח האחרון לעבר אשדוד. רקטה נוספת פגעה בבניין בשדרות, ללא נפגעים, ונוספות אותרו בנתיבות וביישוב במועצה האזורית אשכול. שמונה שיגורים יורטו מעל קרית מלאכי ויירוטים נוספים נצפו מעל רחובות.

כמו כן, בשעה זו מתקיימת ישיבה של ראשי רשויות בשפלה עם גורמים בפיקוד העורף. ראשי הרשויות הודיעו לנציגי הצבא כי אם המצב המתוח יימשך גם מחר, הם שוקלים לבטל את אירועי יום העצמאות.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190505-1931' autoplay='0' credit='' desc='פגיעת רקטה ברכב באשדוד' kid='1_gr72y7b8' duration='10'']

בתוך כך, כלי טיס של צה"ל תקף לפני זמן קצר פעיל טרור נוסף בצפון רצועת עזה. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על הפצצה של חיל האוויר על מבנה רב קומות נוסף ברצועת עזה, ולפי הדיווחים ישנם שלושה הרוגים במקום.

חמ"ל הפלגים הפלסטיניים המשותף הודיע כי שוגר מטח כבד של רקטות לעבר אשדוד, וזאת בתגובה לתוקפנות של ישראל המתבטאת בסיכולים הממוקדים ובהפצצת המבנים האזרחיים ברצועת עזה. בתוך כך, כלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו על סיכול ממוקד שביצע חיל האוויר לפני זמן קצר בחאן יונס. עוד דווח כי הותקף ביתו של מפקד מנגנון ביטחון הפנים של חמאס בעזה.

דובר צה"ל מסר כי בפעילות משותפת של שב"כ וצה"ל סוכל בסוף השבוע האחרון ניסיון של חמאס לשימוש במימד הסייבר לצרכי פגיעה ביעדים ישראלים. זאת, בפעם הראשונה תוך כדי סבב לחימה. כלל הפעולות והניסיונות התגלו וסוכלו מבעוד מועד, והתשתית לא הצליחה לממש את תוכניותיה, לרבות ניסיון כושל בימים האחרונים. בהמשך לפעילות הסיכול הטכנולוגי, מטוסי קרב של צה"ל תקפו הלילה מבנה ממנו פעל מערך הסייבר של חמאס.

הנזקים ברצועת עזה מהתקיפות של חיל האוויר
הנזקים ברצועת עזה מהתקיפות של חיל האוויר | צילום: חדשות 13

על פי ראש חטיבת הסייבר בצה"ל, התשתית שנחשפה הייתה בעלת יכולות בסיסיות ופשוטות. עוד הדגיש כי "הם נכשלו והסרנו את האיומים. שלטנו ביריב לאורך כל הדרך". דובר צה"ל הוסיף כי בעקבות התקיפה, חמאס איבד את יכולות הסייבר. ״יכולות הסיכול והגנת הסייבר של ישראל מביאות לכך שניסיונות ארגון הטרור חמאס להוציא לפועל פעולות במימד הסייבר נכשלות פעם אחר פעם״, אמר גורם בכיר בשירות הביטחון הכללי.

גורמים ישראליים דיווחו כי חמאס העביר מסר לישראל באמצעות המתווך המצרי, לפיו הם מעוניינים לשוב לרגיעה ולהגיע להפסקת אש. זאת, חרף איומים שהושמעו מוקדם יותר היום, כאשר ארגון הטרור הצהיר כי בכוונתו להמשיך בירי כל עוד ישראל ממשיכה לתקוף. מטחי הרקטות נמשכים לעבר יישובי עוטף עזה.

יירוט בשמי אשקלון.
יירוט בשמי אשקלון. | צילום: מאיר שלם

מוקדם יותר, מטוסי קרב של צה"ל תקפו את מבנה מנגנון ביטחון הפנים של חמאס בשכונת רימאל. על פי דיווחים פלסטיניים, הבניין הושמד לחלוטין. כמו כן, כלי טיס צה"לי תקף פעילי טרור בדרום רצועת עזה. משרד הבריאות בעזה דיווח על שני הרוגים נוספים מתקיפת צהל באזור אל-בורייג' שבמרכז רצועת עזה, והזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, פלוגות "אל-קודס", הודיעה כי השניים שנהרגו הם פעילים בשורותיה. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על פגיעה של טיל קורנט בג'יפ של צה"ל באותו אזור.

על פי דיווח פלסטיני, הפלגים הפלסטיניים מסרו למנגנון המודיעין המצרי שאם ישראל לא תפסיק את הסיכולים הממוקדים ואת הפצצת הבניינים, הם יפציצו את תל אביב. בד בבד, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התייחס להסלמה והצהיר כי "מה שקורה כעת בעזה הוא דבר מצער ומזעזע. הרשות קוראת לעולם לעצור את התוקפנות הישראלית נגד בני העם הפלסטיני".