אחרי 42 שנה: אסון צור הראשון הוכר כפיגוע שבוצע במכונית תופת

42 שנים לאחר קריסת בניין הממשל בלבנון, שגבתה את חייהם של 76 אנשי כוחות הביטחון ו-15 עצירים לבנונים - ועדת החקירה המשלימה בראשות אלוף במיל' אמיר אבולעפיה קבעה כי האסון לא נגרם עקב פיצוץ בלוני גז - אלא בגלל מכונית תופת שבה נהג מחבל מתאבד, עם מטען שהכיל 50 ק"ג חומר נפץ

פינוי נפגעים והריסות מבניין הממשל בצור שבלבנון
פינוי נפגעים והריסות מבניין הממשל בצור שבלבנון | צילום: ויקיפדיה

"ממסקנות הוועדה עולה כי בסבירות גבוהה, קריסת בניין הממשל בצור ב-11 בנובמבר 1982, אירעה כתוצאה ממכונית תופת הנהוגה בידי מחבל מתאבד. כתוצאה מהקריסה נהרגו 76 אנשי כוחות הביטחון (מג"ב, צה"ל ושב"כ) וכן 15 עצירים לבנונים ששהו במבנה". כ-40 שנים לאחר אסון צור הראשון, פרסמה הערב (רביעי) ועדת החקירה המשלימה בראשות אלוף' במיל' אמיר אבולעפיה - שפעלה במהלך השנה האחרונה בשיתוף עם שב"כ והמשטרה - את מסקנותיה.

מהמסקנות עולה כי האסון, שאירע כחודש לאחר תום מבצע שלום הגליל, בוצע כאמור על-ידי מחבל מתאבד שנהג במכונית תופת - ונשלח על-ידי "גורמים שיעים". המחבל נסע עם רכבו, פז'ו 504, דרך כניסת הבניין, הגיע סמוך לפיר המעלית - ושם פוצץ את המכונית. המטען הכיל 50 ק"ג חומר נפץ וככל הנראה כלל חומרי בעירה נוספים, לרבות מכלי גז.

הריסות בניין הממשל בלבנון, לאחר אסון צור הראשון
הריסות בניין הממשל בלבנון, לאחר אסון צור הראשון | צילום: ויקיפדיה

כתוצאה מהפיצוץ נתלש מנוע מכונית הפז'ו וחלקי המכונית רוסקו ונהדפו. כמו כן, רוסקה גופת המחבל. כתוצאה מהפיצוץ נפגעו לפחות ארבעה עמודים בקומת הקרקע, באופן שהוביל ל"התמוטטות בשרשרת" של המבנה כולו. התמוטטות המבנה גרמה למותם ופציעתם של אנשי כוחות הבטחון ששהו בבניין, וכן למות עצירים לבנוניים שהוחזקו בקומות העליונות.

יש לציין כי חיזבאללה החל את דרכו באותם השנים, ועד היום קיים ויכוח בין המיליציה השיעית אמל לחיזבאללה מי ביצע, אך ידוע כי הפיגוע היה בהכוונה איראנית, ובו היה מעורב המחבל עימאד מורנייה - שנהרג ב-2008. מיד לאחר האירוע, מינה הרמטכ"ל רפאל איתן (רפול) ועדת חקירה, בראשות האלוף במיל' מאיר זורע, ובמסקנותיה נקבע כי האסון התרחש כתוצאה מפיצוץ גז שדלף במבנה ועל רקע חולשה של שלד המבנה. עם זאת, לאורך השנים שחלפו מאז האסון הועלו טענות והשערות על-ידי גורמים שונים, על פיהן האסון נגרם בפעילות חבלנית עוינת, בשונה ממסקנת ועדת זורע.

רפאל איתן (רפול)
רפאל איתן (רפול) | צילום: Getty Images

מצה"ל נמסר כי "40 שנים לאחר אסון, מתוך כבוד לנופלים ולנפגעי האסון וכן חתירה לחקר האמת, הקים ראש השב"כ רונן בר, בתיאום עם הרמטכ"ל אביב כוכבי והמפכ"ל יעקב שבתאי צוות בדיקה בין-ארגוני. בראש הצוות עמדה ראשת אגף בשב"כ, בהשתתפות גורמי מקצוע ומודיעין משב"כ, צה"ל והמשטרה, על מנת לבחון פעם נוספת את המידע הקיים ביחס לאירוע ולקבוע האם המידע שהצטבר מאז התמוטטות המבנה מצדיק צורך לבחון פעם נוספת את המסקנה שגובשה בשעתו על-ידי ועדת זורע, בדבר נסיבות המקרה".

"צוות הבדיקה ביצע איסוף מידע, תחקורים, ראיונות ומודלים, ומצא כי קיים מידע מחדש המצדיק עריכת בחינה נוספת ביחס למסקנות שנקבעו בוועדת זורע למיצוי חקירת נסיבות התמוטטות מבנה הממשל. להמלצה זו הצטרפו ראש השב"כ והמפכ"ל והיא אושרה על ידי הרמטכ"ל".

אלוף במיל' אמיר אבולעפיה, שעמד בראש ועדת החקירה
אלוף במיל' אמיר אבולעפיה, שעמד בראש ועדת החקירה | צילום: ויקיפדיה

"ביוני 2023 הוקמה ועדת החקירה המשלימה שמונתה על ידי הרמטכ"ל ובשיתוף עם ראש השב"כ והמפכ"ל, ובראשה עמד אלוף במיל' אמיר אבולעפיה. ועדת החקירה שמונתה ערכה בחינה מקיפה ויסודית של כלל הממצאים והפרטים הנוגעים לאירוע, ובמסגרתה הוקמו שלושה צוותים מקצועיים בתחום ההנדסה והחבלה, בתחום איתור הנעדרים, הזיהוי והקבורה ובתחום המודיעין".

"הצוותים הסתמכו על נתונים שנאספו בעבר ועל מידע חדש תוך שימוש בכלים מקצועיים, עדכניים ומתקדמים אשר לא עמדו לרשות ועדת זורע ויתר הגורמים שבחנו את נסיבות התמוטטות המבנה לאחר התרחשותה. כחלק מעבודת הוועדה, הורצו אנליזות בתוכנות מתקדמות על תוכניות הבניין, נבדקו העדויות, המידע הנוסף שנאסף על-ידי גורמי מודיעין, המידע הגלוי והחשאי בעניין נטילת האחריות לאירוע, וכן הממצאים בזירה - ומכך נקבעו מסקנות הוועדה הנתמכות, בין היתר, על ידי המכון הלאומי לרפואה משפטית".

Whatsapp Image 2022 11 27 At 1
המכון לרפואה משפטית באבו כביר | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"בימים האחרונים סיימה הוועדה את בדיקתה והציגה את מסקנותיה לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, לראש השב"כ, רונן בר, למפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי ולשר הביטחון, יואב גלנט. מסקנותיה התקבלו במלואן ואושרו".

עם זאת, צה"ל הדגיש כי "אין במסקנות הוועדה בכדי להטיל דופי בבדיקות קודמות שבוצעו". בתוך כך, הוועדה ציינה כי לרשות הועדה הנוכחית עמד מידע חדש רב ומשמעותי שנצבר לאחר תום עבודת ועדת זורע, וכן כלים מקצועיים חדשים שלא עמדו לרשותה. כמו כן, נמסר כי "ועדת זורע נדרשה לפעול בתוך פרק זמן קצר בלבד, ובעת עבודתה, לא הייתה היכרות עם איום 'המחבל המתאבד' - והפלגים השיעים בלבנון לא נתפסו כאיום משמעותי".