אחרי חשיפת חדשות 13: התגובות על אזהרת הרמטכ"ל

יממה אחרי חשיפת חדשות 13 על אודות אזהרת הרמטכ"ל והחשש שהביע מכך שצה"ל ישוב לפעול במקומות שבהם פעל, בשל העובדה שממשלת ישראל לא גיבשה אסטרטגיה מדינית - אמרו בכירים בממשלה כי "נתניהו מתחמק מגיבוש אסטרטגיה בשל עניינים פוליטיים וחשש מבן גביר וסמוטריץ'". הגורמים הוסיפו כי "התנהלותו של ראש הממשלה והיעדר אסטרטגיה אזרחית פוגעת בהישגי המלחמה"

זמן צפייה: 01:33

ביום שאחרי חשיפת חדשות 13 אודות האזהרה הדרמטית של הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, והחשש שהביע מכך שצה"ל לא ישוב לפעול במקומות שבהם פעל - בשל העובדה שממשלת ישראל לא גיבשה אסטרטגיה מדינית - אמרו הערב (שלישי) בכירים בממשלה כי "נתניהו מתחמק מגיבוש אסטרטגיה בשל עניינים פוליטיים וחשש מבן גביר וסמוטריץ'". הם הוסיפו כי "התנהלותו של ראש הממשלה והיעדר אסטרטגיה אזרחית פוגעת בהישגי המלחמה"

אתמול, כאמור, פורסמה במהדורה המרכזית ההתרעה של הרמטכ"ל לצמרת המדינית, שלפיה אמר כי "אנחנו עומדים בפני שחיקה של ההישגים שהשגנו עד עכשיו במלחמה, כי לא נבנתה אסטרטגיה ליום שאחרי". בכמה דיונים בשבועות האחרונים הדגיש רב-אלוף הלוי: "ייתכן שנצטרך לשוב ולפעול באזורים שכבר סיימנו בהם את הלחימה". האזהרה מגיעה ברקע ההתמהמהות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביצירת תוכנית ליום שאחרי המלחמה, בין היתר מסיבות פוליטיות, כמו גם חשש שהדבר לא יעבור מבחינה פוליטית.

גורמי ביטחון בכירים אמרו לחדשות 13 בנוגע להיעדר תוכנית מדינית כי הם "חוששים שתהיה התארגנות מחודשת של חמאס בצפון הרצועה. צריך לקבוע את התצורה שבה אנחנו רוצים לסיים. ההישגים הנוכחיים של המלחמה נשחקים, חייבים השלמה אזרחית".

רה"מ נתניהו לצד השר סמוטריץ' ומזכיר הממשלה יוסי פוקס, הבוקר בישיבת הממשלה
רה"מ נתניהו לצד השר סמוטריץ' ומזכיר הממשלה יוסי פוקס, הבוקר בישיבת הממשלה | צילום: יריב כץ / פול

בתוך כך, בסוף השבוע צפוי להתקיים דיון של הקבינט המדיני-ביטחוני. סדר היום עדיין לא סופי וייתכן שהשרים ידונו על סוגיית "היום שאחרי". כמו כן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן אמר כי ממשל ביידן מעוניין ש"היום שאחרי" יכלול תהליך נורמליזציה עם סעודיה - אותו תהליך שהגיע לשיא לפני 7 באוקטובר - ונגדע. "החייאה" של התהליך כרוכה, בין היתר, במהלכים משמעותיים מול הפלסטינים - וכרגע לא ברור איך צעדים כאלה יכולים לקרות בממשלה הנוכחית.