האזהרה הדרמטית של הרמטכ"ל: "היעדר תוכנית ליום שאחרי תשחק את ההישגים"

בכמה וכמה דיונים בשבועות האחרונים הזהיר רא"ל הלוי את נתניהו וגלנט: "אנחנו עומדים בפני שחיקה של ההישגים שהשגנו עד עכשיו במלחמה. ייתכן שנצטרך לשוב ולפעול באזורים שכבר סיימנו בהם את הלחימה"

זמן צפייה: 01:50

101 ימים לתוך המלחמה, ועד לרגע זה ממשלת ישראל לא גיבשה אסטרטגיה מדינית ליום שאחרי. הערב (שני) פורסמה במהדורה המרכזית האזהרה הדרמטית של הרמטכ"ל הרצי הלוי לצמרת המדינית: "אנחנו עומדים בפני שחיקה של ההישגים שהשגנו עד עכשיו במלחמה, כי לא נבנתה אסטרטגיה ליום שאחרי". בכמה וכמה דיונים בשבועות האחרונים הוסיף הרמטכ"ל: "ייתכן שנצטרך לשוב ולפעול באזורים שכבר סיימנו בהם את הלחימה".

האזהרה הזו מגיעה ברקע ההתמהמהות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ביצירת תוכנית ליום שאחרי המלחמה, בין היתר מסיבות פוליטיות וחשש שהדבר הזה לא יעבור פוליטית בתוך הממשלה. גורמי ביטחון בכירים אמרו לחדשות 13 על היעדר התוכנית המדינית: "אנחנו חוששים שתהיה התארגנות מחודשת של חמאס בצפון הרצועה. צריך לקבוע את התצורה שבה אנחנו רוצים לסיים. ההישגים הנוכחיים של המלחמה נשחקים, חייבים השלמה אזרחית".

נתניהו וגלנט במסיבת העיתונאים
נתניהו וגלנט | צילום: רויטרס

כזכור, בקבינט כבר התקיים דיון אחד בשאלת היום שאחרי, והוא התפוצץ בשל עימות של השרים עם הרמטכ"ל. בשבוע שעבר היה אמור להתקיים דיון נוסף בסוגיה, אך נתניהו החליט לדחות אותו מכיוון שזה היה ערב הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג, והוא חשש ששרים יתבטאו בעד כיבוש עזה או עקירת עזתים מבתיהם, מה שיוביל לסיבוך נוסף של ישראל מבחינה משפטית.

גורם בסביבת ראש הממשלה אמר לחדשות 13: "התקיימו כמה דיונים בקבינט על סוגיית היום שאחרי ויתקיימו עוד דיונים בקרוב. מדובר בבעיה ארוכת שנים שלא יכולה להיפתר בשנייה".

מדובר צה"ל נמסר כי הם לא מתייחסים לנאמר בדיונים סגורים.

בנימין נתניהו והרצי הלוי
הרמטכ"ל הלוי עם רה"מ נתניהו | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

ראש האופוזיציה יאיר לפיד צייץ בחשבון הטוויטר שלו בעקבות הפרסום בחדשות 13: "מעריך את דברי שר הבטחון, אבל לא 'סופה של המערכה הצבאית צריך להיות מעוגן במעשה מדיני', אלא תחילתה. העובדה שיצאנו למערכה בלי אסטרטגיה של היום שאחרי משפיעה לרעה על כל הניהול הצבאי, העובדה שאין עשיה מדינית משפיעה לרעה על המתיחות בצפון מנעה בניית קואליציה לחיסול היכולות הכלכליות של החמאס, יצרה מתח מיותר עם ממשל אמריקאי אוהד וגרמה לכך ששרים קיצונים סיפקו בהבל פיהם עדויות נגדנו בהאג. כמעט מוזר שצריך לציין זאת, אבל תפקיד הדרג המדיני הוא עשיה מדינית, לא רק תחזוקה קואליציונית".

ח"כ מירב כהן (יש עתיד) כתבה בציוץ שפרסמה בחשבון הטוויטר שלו: "ההימנעות של נתניהו מגיבוש אסטרטגיה ל"יום שאחרי", היא פגיעה קשה בצה"ל והישגי הלחימה. כבר שבועות שאנחנו מדברים על זה, אבל נתניהו חושש מבן גביר וסמוטריץ'".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, מסרה בתגובה לפרסום בחדשות 13: "מהיום הראשון אמרנו תכנית מדינית. אבל לנתניהו יש רק תכנית הישרדות פוליטית. אי אפשר להמשיך ככה. החיילים שלנו לא מתים בשביל שהוא ימשוך כאן זמן. החטופים לא יכולים להיות בסכנה כדי שהוא ישרוד. אפשר להחליף אותו בכנסת הנוכחית. אפשר גם בחירות בזק. הכל חייב לקרות עכשיו".