פיצוץ המטען בת"א: בשב"כ חוקרים מה היה היעד - ומה תוכנן לקרות

לאחר מעצר החשודים בפיצוץ המטען בפארק הירקון, ההערכות הן שהפיצוץ אירע באופן לא מתוכנן - וכי ככל הנראה מישהו היה אמור לאסוף את המטען ולהשתמש בו במהלך ערב החג במקום המוני. שני החשודים נשאו תעודות זהות כחולות ואחד מהם קשר עצמו לאירוע

זמן צפייה: 05:25

המתיחות הביטחונית לקראת חגי תשרי הגיעה לשיא היום (שישי) כאשר שב"כ וימ"מ עצרו בכביש 431 שני פלסטינים בחשד למעורבות בפיצוץ המטען בפארק הירקון. לפי הערכות, המטען היה מיועד לאיסוף על-ידי גורם אחר - אך התפוצץ באופן לא מתוכנן. שני חשודים נעצרו, ואחד מהם אף קשר את עצמו למקרה והודה שהטמין את המטען. השניים, תושבי אל-עיזריה, עיירה פלסטינית במזרח ירושלים, בעלי תעודת זהות כחולה.

חלק מהחשדות הן שהמטען לא היה אמור להתפוצץ שם בבוקר, במקום ובשעה בהם אין אנשים - ואכן אף אדם לא נפגע. על-פי חלק מההערכות, המטען הוטמן כדי שאדם שלישי יאסוף אותו ויניח אותו בערב החג במקום שיביא להרוגים רבים.

זירת מעצר הרכב החשוד בכביש 431
זירת מעצר הרכב החשוד בכביש 431 | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90
Screenshot 2023 09 15 211734
זירת הפיצוץ בפארק הירקון

במהלך הבוקר כביש 431 נחסם לתנועה מראשון לציון לרמלה בשני הכיוונים, בעקבות טיפול של חבלן ברכב החשוד. צוות ימ"מ איתר את הרכב החשוד ועצר את שני חשודים. המעצר הדרמטי התבצע באמצע הכביש ההומה, וכוחות משטרה גדולים הגיעו למקום. תחילה היה חשד כי יש מטעני חבלה ברכב, אך לאחר סריקות שבוצעו לא נמצאו מטענים. במסגרת מעצר החשודים בוצעה גם פשיטה על בית בגבול יפו-בת ים, שם נעצר שוהה בלתי חוקי פלסטיני.

במקביל, סגר מוחלט הוטל על השטחים למשך החג - עד יום ראשון בערב, עוד בהחלטת קבינט מראש. העיניים נשואות בימים אלו גם לעזה, שם מאות עזתים הגיעו לגדר והתעמתו עם כוחות צה"ל שאף הגיבו בתקיפה של עמדת חמאס על ידי כלי טיס.

זירת הפיצוץ בפארק הירקון
זירת הפיצוץ בפארק הירקון
Whatsapp Image 2023 09 15 At 2
הפרות הסדר ברצועת עזה, השבוע | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

למעלה מ-200 התרעות הצטברו בשירות הביטחון הכללי על כוונות לבצע פיגועים במהלך ראש השנה, ומתוכן יש עשרות התרעות ממוקדות. הרבה מההתארגנויות ביהודה ושומרון מכוונות לחטיפה של ישראלים בכבישי יהודה ושומרון, וזה בהחלט מדיר שינה מעיני כוחות הביטחון. מוקד משמעותי נוסף של מתיחות יהיה הר הבית, למרות שרוב החגים נופלים על סוף השבוע, אך בסוכות ככל הנראה יתרכז רוב המתח, שכן אז יעלו יהודים רבים להר הבית.

במשטרה החליטו להציב הרבה מאוד שוטרים בסמוך לבתי כנסת במהלך תפילות החגים, לא רק בראש השנה אלא גם ביום כיפור ובסוכות. במשטרה לא לוקחים סיכונים, ואלפי שוטרים יגיעו גם לאזור הכפרים במזרח ירושלים, בנוסף לשוטרים המוצבים במערב העיר, כדי לתת את המעטפת הנדרשת מול האיום הביטחוני בתקופת החגים.