עשרות מטוסים מול סוללות נ"מ מתקדמות: תיעוד מתרגיל "בלו פלאג"

התרגיל הבינ"ל הגדול שמתקיים כל שנתיים אירח אלף חיילים וקצינים כולל מהודו, ארה"ב, גרמניה וגם את מפקד חה"א של האמירויות. התרגיל מדמה תרחישים שונים, אך לא כלל תרחישי תקיפה באיראן

זמן צפייה: 01:23

התרגיל הבינלאומי בישראל שכולל סוללות נ"מ רוסיות מתקדמות – ואורח בכיר ראשון מהצבא האמירתי: מפקד חיל האוויר של איחוד האמירויות יהיה בימים הקרובים האורח המרכזי, כצופה, בתרגיל ה"בלו פלאג" (דגל כחול) שמארח חיל האוויר הישראלי בשמי הדרום.

לתרגיל, שנערך אחת לשנתיים ונמשך כשבועיים, יגיעו כל מפקדי חילות האוויר או סגניהם שלוקחים חלק בתוכנית ה-F-35 של ארה"ב, כך שמדובר בביטוי משמעותי ראשון וממשי לחלק שתקבל איחוד האמירויות כתמורה אמריקנית להסכמי אברהם שנרמלו את היחסים עם ישראל - טייסות חמקנים מתוצרת לוקהיד מרטין.

בשנה שעברה כבר קיימו טייסים אמירתים וישראלים תרגיל משותף ביוון ובחיל האוויר מעריכים כי לא מן הנמנע שחיל האוויר האמירתי, ואפילו מדינות נוספות באזור, ישתתפו בתרגיל הבא שתארח ישראל בעוד שנתיים, כחלק ממגמת הנורמליזציה במזרח התיכון.

בתרגיל לוקחים חלק יותר מ-100 כלי טיס שונים, רובם מטוסי קרב, ו-1,000 חיילים וקצינים זרים ממדינות כמו הודו, שלראשונה שולחת לתרגיל מטוסי קרב (מיראז'), בריטניה, שלראשונה משתתפת בתרגיל, וכן מחילות האוויר של ארה"ב, גרמניה, איטליה, צרפת ויוון.

תרגיל דגל כחול צה''ל בלו פלאג מטוס קרב
צילום: דובר צה''ל

מבצע ''דגל כחול''
מבצע ''דגל כחול'' | צילום: דובר צה''ל

לבסיס עובדה שבדרום, שמארח את הפריסה הבינלאומית, הגיעו לפני כשבוע כבר מטוסי יורו-פייטר, F-16 ורפאל, וטייסיהם לוקחים חלק בגיחות אימון אורגניות או מעורבות לאורך התרגיל במגוון תרחישים: תקיפות מהעומק לטווחים רחוקים, קרבות אוויר-אוויר, שיתוף פעולה עם כוחות קרקעיים וליווי אווירי לכלי טיס אחרים.

חיל האוויר האמריקני היה אמור להגיע עם מטוסי F-35, אך בשל גיוס של כל מערך מטוסי התובלה בצבא האמריקני למשימות חילוץ ושינוע ציוד צבאי רב ואלפי מקומיים בבסיסים אמריקניים באפגניסטן, לא נותרו מטוסי תובלה לשינוע הציוד לישראל.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2110251643' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='ביקור מפקד חיל האוויר האמירתי' poster='' kid='1_0gz8exs8' duration='44']

מבצע ''דגל כחול''
מבצע ''דגל כחול'' | צילום: דובר צה''ל

עם מטוסי החמקן הישראליים שכן משתתפים בתרגיל הגדול, מוזרמים הנתונים ממטוס הדור 5 המתקדם למטוסי הדור 4, דוגמת F-16, לאורך התרגיל. הכוחות הזרים תרגלו גם לראשונה ב"בלו פלאג" צורות טיסה ופעולות שאינם יכולים לבצע מעל אירופה, שימוש בנורי הטעיה וטיסות בגובה נמוך. החיבור המקדים והעמוק נוצר בעיקר בין טייסי ובכירי חיל האוויר לעמיתיהם מגרמניה, שביקרו בחודש האחרון במוזיאון יד ושם והעניקו למפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין מדליית כבוד מטעם הממשלה הגרמנית.

אחד החידושים בתרגיל נוגע למגוון סוללות הנ"מ המזרחיות בשטח האימון ומדמים את מה שחווים טייסי חיל האוויר הישראלי כמעט בכל שבוע בתקיפות שמיוחסות לישראל בסוריה: מערכות טילי קרקע-אוויר מסוגים שונים, בהם SA-22 וכן SA-2, SA-3, SA-6 ו-SA-8 לצד לצד סוללות הפטריוט שאתגרו את צוותי האוויר. כמות הכוחות "האדומים" בתרגיל הייתה גדולה מבעבר, בהובלת טייסת הקרב האדומה של חיל האוויר, שסנכרנה ביניהם להגיב ולהקשות כמה שיותר על המטוסים ה"כחולים".

עמיקם נורקין מפקד חיל האוויר עם מפקד חיל האוויר של איחוד האמירויות
נורקין ומקבילו האמירתי בתרגיל | צילום: צילום: דובר צה''ל

תרגיל דגל כחול צה''ל בלו פלאג מטוס קרב
צילום: דובר צה''ל

מדינה וירטואלית שדימתה מדינת אויב עם יכולות של מדינה ולא של ארגון טרור היא היעד המרכזי בפעילות האווירית של הכוחות בתרגיל, שמדברים באנגלית ביניהם לכל אורך הגיחות ותכנונן, ובסטנדרטים של נאט"ו.

ראש להק אוויר, תת אלוף אמיר לזר, הבהיר אתמול שלמרות שחיל האוויר משנה בימים אלה את נקודת העבודה שלו באימונים לדגש על האיום ממזרח, כלומר איראן, תרגיל ה"בלו פלאג" לא כולל תרחישים של תקיפה ברפובליקה האיסלאמית. חיל האוויר הציג החודש לרמטכ"ל את משמעויות חידוש תוכנית התקיפה של מתקני הגרעין באיראן, לרבות בסוגיות המודיעין, הרכש, האחזקה ובניין הכוח. בחיל האוויר עוקבים אחר שתי מגמות מדאיגות שהכניסו האיראנים למזרח התיכון: סוללות נ"מ מתוצרת איראן שנפרסו בסוריה ושימוש מוגבר במל"טים.

בתוך כך, בחיל האוויר השלימו את תחקיר נפילת טיל הנ"מ הסורי בים מול גוש דן לפני כמה חודשים, לאחר שחלק משרידיו נפלו בתל אביב. ההחלטה שלא ליירט את הטיל ששוגר לעבר מטוסי חיל האוויר שפעלו באותו לילה בסוריה, לפי פרסומים זרים, נבעה משני שיקולים מרכזיים: מערכות ההגנה האווירית בישראל לא מיועדות להתמודד עם טילי נ"מ ולפי המעקב אחר הטיל הסורי מתוצרת רוסית, מסוג SA-5, היה ברור כי ייפול בים, ומעט משרידיו עפו ברוח לכיוון תל אביב. באירוע כזכור, גם לא הופעלה אזעקה.