הרמטכ"ל: "תחקיר - צורך מבצעי"; על חיזבאללה: "איש לא חסין"

זמן קצר לפני הצהרת נתניהו בקריה, אמר רא"ל הלוי: "הזמן דוחק להשבת החטופים, לכל דקה יש משמעות קריטית". הוא התייחס לביקורת על החלטתו להקים צוותי חקירה לבדיקת מחדל 7 באוקטובר: "מכבדים את הדרג המדיני, אך זה צורך מבצעי". על חיזבאללה: "אף בכיר לא חסין"

זמן צפייה: 02:58

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי פרסם הערב (שבת) הצהרה מיוחדת - ואמר: "אישרנו היום תוכניות לפיקוד הדרום להמשך הלחימה ולהגברת הלחץ הצבאי על חמאס - שיביא לפירוקו ולהשבת החטופים. הלחץ הזה, ורק הוא – הצליח להביא עד כה להשבתם של חטופות וחטופים רבים. מחר נציין 100 ימים מתחילת המלחמה. 100 ימים שבהם החטופים עדיין מוחזקים בעזה על ידי מחבלי חמאס האכזריים. אנחנו פועלים בכל האמצעים, ברובם חשאיים, על מנת להשיבם וכך נוסיף לעשות עד שנחזיר את כולם. המשימה הזו טרם הושלמה. אני יודע שלכל דקה יש משמעות קריטית ואנחנו לא אדישים לכך. הזמן דוחק להשבת החטופים ואנחנו לא שוכחים לרגע ולא זונחים את המטרה הנעלה הזאת".

זמן קצר לאחר מכן נשא דברים ראש הממשלה בנימין נתניהו בקריה - ולא גינה את אמירות חברי הקואליציה שהגיעו להאג: "התבטאויות חסרות משמעות, מדיניות הממשלה קובעת". על שאלת חדשות 13 בנוגע לזימון השר אמסלם לקבינט השיב: "הוא משקיף קבוע, לא הוזמן במיוחד. הוא שואל שאלות ענייניות".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-1301241934' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='הצהרת הרמטכ"ל' poster='' kid='1_5u42xd1x' duration='980']

לדברי הרמטכ"ל, "כדי להביא לתוצאות ממשיות עלינו להמשיך ולפעול בשטח האויב, לא לאפשר נסיונות סחיטה להפסקת אש שכפי הנראה לא יביאו לתוצאות ממשיות. עלינו להמשיך וללחוץ וזה בדיוק מה שאנחנו עושים. הנהגת החמאס תולה תקוות בהפסקת הלחימה, והיא משוכנעת שהרגע הזה קרב. בשם מטרות כל כך צודקות אנחנו נחושים ומתמידים. המטרות הללו מורכבות להשגה וייקחו זמן רב – אמרנו את זה מהרגע הראשון. לשם פירוק חמאס דרוש וגם הכרחי שיהיה לנו אורך רוח".

"בעזה פועלות היום ארבע אוגדות לוחמות. הכוחות מתקדמים בשטח על פי התוכנית, ומתאימים את שיטות הפעולה למשימות, לשטח ולאויב. השלמנו את פירוק המסגרות הצבאיות של החמאס בצפון הרצועה, וכעת הכוחות יוצאים למשימות להעמקת ההישג ולשימורו במרחב הזה. יש שם עדיין מחבלים, יש מעט תשתיות, אנחנו נמשיך לפגוע, לרדוף ולהשמיד. את ריכוז המאמץ העברנו למרכז ולדרום הרצועה, שם חשפנו, כולל היום, מפעלי ייצור אמצעי לחימה מעל ומתחת לאדמה, בהם טילים שיועדו לעורף ישראל, תעשייה צבאית של ממש. ההשמדה הזו חשובה מאוד לשם מניעת ההתעצמות העתידית, וחשוב להבין, ללא התמרון בשטח, לא ניתן היה לעשות זאת. הכוחות משמידים תשתיות אלו באופן יסודי מאוד, באופן שיטתי, ובמקביל הכוחות ממשיכים לחסל מחבלים מהאוויר, מהים ובקרבות אמיצים פנים אל פנים גם ביבשה בתוך אזור מורכב מאוד".

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: יריב כץ / פול

"כחלק מהתקדמות הלחימה, שחררנו חלק מכוחות המילואים, שהתגייסותם ראויה לכל שבח של המדינה כולה. אתם אנשי המילואים היקרים, קבוצות מופת בחברה הישראלית. אנחנו נזדקק לכם כמובן גם בשנת 24'. נעשה את זה תוך זמן הערכות מספק, לצד הוקרה ותגמול ראויים – לכם ולא פחות חשוב מכך למשפחותיכם, ששמרו לאורך כל התקופה הזו על הבית. אנחנו מנהלים לחימה במספר זירות במקביל, בעצימות משתנה. פועלים בכל מקום. לא תהיה חסינות למבקשים להרגנו: לא בעזה, לא ביהודה ושומרון וגם לא בזירות האחרות ברחבי המזרח התיכון".

"חיזבאללה בחר לשמש כ'מגן חמאס' בשליחות איראן, ואנחנו גובים ממנו על כך מחיר הולך וגדל. מי שמתנה הפסקת החיכוך בצפון בהפסקת הלחימה ברצועת עזה, ישלם מחירים הולכים וגוברים. כך היה, כך יהיה גם קדימה. המציאות הביטחונית בצפון מתעצבת כבר בימים אלו. אנחנו מרחיקים את מחבלי רד'ואן מהגבול ופוגעים ביכולות חיזבאללה אותן בנה במשך שנים. פועלים בחופש פעולה במרחב האווירי של לבנון ותוקפים כל איום שאנחנו מזהים. אזור דרום לבנון הוא אזור לחימה, והוא יישאר כזה, כל עוד חיזבאללה פועל ממנו. חיזבאללה עלול להפוך את כל מדינת לבנון לאזור לחימה, יהיה לכך מחיר כבד".

"אנחנו ערוכים למלחמה גם היום, ומשפרים יכולותינו כל העת. אנחנו מחויבים לשינוי המצב הביטחוני, באופן כזה שיאפשר חזרה של התושבים בביטחון מוחלט לבתיהם – בצפון ובדרום. ביהודה ושומרון, אנחנו פועלים מסביב לשעון ביישובים ובצירים. במהלך המלחמה ביצענו מספר חסר תקדים של פעילויות התקפיות, ועצרנו מחבלים בין היתר בדרכם לפיגוע. יחד עם ההתיישבות אנחנו מתחקרים כל אירוע ומחזקים את ההגנה. גם אתמול בלילה, ביישוב אדורה, היה ניסיון פיגוע, שילוב של כוחות היישוב, עם כוחות הצבא, ערנות, פעולות נחושות, הביאו לתוצאה בה נהרגו שלושת המחבלים מבלי שהגיעו לאזרחים, וחשוב מכך מבלי שנפגעו אזרחים, ונאחל החלמה ללוחם אחד שנפצע".

הוא התייחס להקמת צוותי הבדיקה למחדל 7 באוקטובר: "תחקיר אמת הוא נשמת אפו של צבא. אנחנו מתחקרים כל הזמן. ככה זה בצה"ל, זו הדרך שלנו ללמוד ולהשתפר. צה"ל אחראי לביטחון המדינה ומחויב להשתפר ולהתאים עצמו ללחימה בשטח. תחקיר מבצעי כמובן לא מחליף בדיקה או חקירה חיצונית. אנחנו מבינים שהמלחמה תימשך עוד זמן רב, ולכן התחלנו לתכנן את מבנה התחקירים. חובה עלינו ללמוד גם תוך כדי המלחמה הזו, כאשר הלחימה תמיד תהיה בעדיפות הראשונה – לא נפגע בה, הרי אנחנו אלה שעושים גם אותה".

"לא קבענו עדיין מתי נתחיל לתחקר, אך קבענו שנתחקר מוקדם ככל שניתן את האירועים שהביאו לפתיחת המלחמה ואת אירועי השבעה באוקטובר. אנחנו חייבים להתחיל ולהבין מה קרה, כדי להגן טוב יותר על תושבי העוטף ועל מנת שנדע להבטיח שהיום הזה לא יחזור על עצמו. על מנת שנדע להחזיר אותם לבתיהם בביטחון רב. צה"ל כמובן כפוף לדרג המדיני ומכבד אותו. צריך ונכון לשאול אותנו שאלות ולבקר אותנו. אנחנו מקשיבים ולומדים מכל אמירה, אך ההחלטה אודות התחקיר היא צורך מבצעי והחלטה פנימית, ואינה החלטה של מדיניות. צה"ל רוצה וצריך להיות טוב יותר. אני משוכנע שכולם מבינים ומזדהים עם הרצון הזה".

"בימים אלה חשוב להזכיר, אנחנו נלחמים מלחמה צודקת מאין כמותה, מלחמה שאויב רצחני פתח בה, כאשר טבח באופן לא אנושי בחפים מפשע. אנחנו לא שוכחים ולא נשכח, ונמשיך להזכיר גם לאלו המנסים להתכחש לכך. אנחנו נלחמים על זכותנו לחיות כאן בביטחון. צה"ל נלחם במקצועיות תוך שהוא פועל על-פי ערכיו ועל-פי עקרונות הדין הבינלאומי. צה"ל, על כל לוחמיו ומפקדיו, ממוקד כולו במטרות המלחמה; נמשיך להילחם עד להשגתן".