אחרי הביקורת: בישראל חוששים שביידן ימנע תמרון ברפיח

אחרי שנשיא ארה"ב הגדיר פעולה בעיר הדרומית ברצועה כ"קו אדום", בצה"ל מנסים להבין כיצד דבריו ישפיעו על המשך הלחימה. בצד הפלסטיני, התבטאויותיו מחזקות את ההחלטה לבחור ב"רמדאן של ג'יהאד" - במקום עסקת חטופים. בינתיים, בישראל מקימים מעגנה בעזה לקליטת הסיוע ההומניטרי, כשהמחלוקת בין ישראל לארה"ב היא מי יאבטח את משאיות האספקה בדרכן מהחוף - לתוך הרצועה

זמן צפייה: 03:19

אחרי דבריו החריפים של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נגד פעולה ישראלית ברפיח - בצה"ל מנסים להבין כיצד דבריו ישפיעו על המשך פעילות צה"ל ברצועה. ההערכה היא שלישראל יהיה קשה להרחיב את התמרון לרפיח במהלך חודש רמדאן.

בעניין אחד אין ספק - משלוחי הנשק מארה"ב. על אף החשש מפני פגיעה בסיוע האמריקני לישראל במקרה של העמקת המשבר עם ארה"ב - בירושלים מקבלים כל מה שמבקשים מוושינגטון. הגורמים בארה"ב שעומדים בקשר עם ישראל בעניין הזה לא השמיעו בפניהם אזהרה מפני ביטול משלוחים או הנחייה היכן מותר או אסור להשתמש בהם.

ההכנות בקפריסין לשליחת סיוע הומניטרי לעזה דרך הים
ההכנות בקפריסין לשליחת סיוע הומניטרי לעזה דרך הים

בינתיים, בישראל נרתמים למאמץ האמריקני לבניית נמל ימי לקליטת הסיוע ההומניטרי ברצועה - והחלו להקים מעגנה מדרום לעיר עזה. בימים הקרובים יחל פיילוט ראשון, במסגרתו תצא מקפריסין ספינה נושאת ציוד אמירותי. הספינה תגיע למעגנה, שם יפרקו את הציוד נחתות בריטיות - באבטחה ישראלית, לדרישת האמריקנים.

השאלה שנותרה פתוחה, ובה צפויה מחלוקת בין ישראל לארה"ב - היא מי ילווה את המשאיות שיצאו מהעגנה פנימה לרצועה, ויאבטח אותן מפני בזיזה. בארה"ב יצפו שישראל תאבטח, ובצה"ל צפויים להתנגד לכך בחריפות.

חבילות הסיוע של צבא ארה"ב
חבילות הסיוע של צבא ארה"ב | צילום: CENTCOM

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1003242014' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_ihwzsecp' duration='75']

ובצד הפלסטיני, דבריו של ביידן מחזקים את ההחלטה שקיבל סינוואר - לא ללכת לעסקה אלא ל"רדמאן של ג'יהאד", ולחימום של כל הזירות במהלך החודש. במקביל, מודים בארגון שהסיוע האמריקני שמוצנח ברצועה יסייע לארגון "להחזיק מעמד". זאת, בזמן ש-134 חטופים ישראלים עדיין מוחזקים בשבי.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בריאיון שהעניק לפנות בוקר בראשון לרשת MSNBC, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קבע כי נתניהו "פוגע בישראל יותר ממה שהוא תורם לה", הודיע שמדינתו לא תקבל מוות של עשרות אלפי עזתים נוספים - ואמר שהוא שוקל להגיע לביקור נוסף בישראל כדי לנאום בפני הכנסת.

"לנתניהו יש את הזכות להגן על ישראל ולרדוף אחרי חמאס, אבל הוא חייב לשמור על חיי החפים מפשע שנפגעים כתוצאה מהמלחמה", אמר הנשיא, ותקף: "לדעתי, הוא יותר פוגע בישראל מאשר עוזר לה בכל מה שקשור לדעת הקהל הבינלאומית".

בתגובה לשאלה על קווים אדומים שהוא בכל זאת מציב, השיב: "יש קו אדום שאסור לחצות - אסור שיהיו עוד 30,000 הרוגים כתוצאה מרדיפה אחרי חמאס, ישנן דרכים אחרות לעשות את זה". בהקשר זה הוסיף כי פעולה ישראלית ברפיח אינה מקובלת עליו.

ראש הממשלה ענה היום לנשיא בריאיון ל"פוליטיקו" האמריקני כי המדיניות שלו "נתמכת על ידי הרוב המכריע של הישראלים. אני לא יודע למה ביידן התכוון, אבל אם הוא התכוון לכך שאני מוביל מדיניות נגד רוב הציבור הישראלי ושזה פוגע באינטרסים של ישראל, הוא טועה בשני הסעיפים". הוא הוסיף כי מרבית הישראלים "תומכים בפעולה שאנו נוקטים להשמדת גדודי הטרור הנותרים של חמאס. הם אומרים שברגע שנחסל את החמאס, הדבר האחרון שעלינו לעשות הוא להכניס לעזה את הרשות הפלסטינית שמחנכת את ילדיה לטרור ומממנת טרור. והם גם תומכים בעמדתי שעלינו לדחות באופן מוחלט את הניסיון לכפות עלינו מדינת טרור פלסטינית".