"מתרברב למטרות פוליטיות": בנט חשף פעולות באיראן ללא אישור הצנזורה

ראש הממשלה לשעבר כתב במאמר ב"וול סטריט ג'ורנל" כי בשנת 2022 ביצעה ישראל שתי פעולות התקפיות באיראן - מבלי שעבר דרך אישור הצנזורה. גלנט תקף: "דיבורים מיותרים", בקבינט ביקרו את חשיפת הדברים מבלי שעבר דרך הצנזורה; בנט מסר בתגובה: "הבעיה עם איראן אינה פרסום המהלכים שביצענו נגדה, אלא שהיא מחטיפה לנו דרך חמאס וחיזבאללה"

זמן צפייה: 02:26

ביקורת קשה נשמעת הבוקר (שישי) בקבינט על ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, שחשף הלילה במאמר שפרסם בעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" כי בשנה שעברה ישראל ביצעה שתי פעולות התקפיות באיראן - מבלי שעבר דרך אישור הצנזורה. יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "יש כאלה שמתגייסים למען המדינה ויש כאלה שמגייסים את המדינה למענם", וצירף תמונה עם הכיתוב: "צנזורה - החופש להתבטא באחריות". שר הביטחון יואב גלנט ביקר גם הוא את ראש הממשלה לשעבר, ואמר כי: "ראוי שרעם המטוסים יחריש את הדיבורים המיותרים, ויאפשר לכוחות צה"ל לבצע את משימתם בשקט ובבטחה".

"כראש ממשלה קיבלתי החלטה נוספת בנוגע לאיראן", כתב בנט במאמר, "הנחיתי את כוחות הביטחון של ישראל לגרום לטהרן לשלם על החלטתה לתת חסות לטרור. די לחסינות. לאחר שאיראן שיגרה שתי התקפות מל"טים כושלות על ישראל בפברואר 2022, ישראל השמידה בסיס מל"טים על אדמת איראן. במרץ 2022 ניסתה יחידת הטרור של איראן לרצוח תיירים ישראלים בטורקיה ונכשלה. זמן קצר לאחר מכן, מפקד אותה יחידה ממש נרצח במרכז טהרן".

הטיל הבליסטי החדש של איראן
ניסוי איראני בטיל בליסטי חדש

"מלחמה קרה חדשה מתחוללת במזרח התיכון", תיאר בנט במאמרו את נקודת מבטו, "מצד אחד, יש אימפריה מושחתת, חסרת יכולת וחלולה - הרפובליקה האיסלאמית של איראן - הדומה לברית המועצות בשנות ה-80. בצד השני, יש דמוקרטיה משגשגת, חופשית וחזקה - ישראל (ובעלות בריתה) - המזכירה את ארה"ב במלחמה הקרה המקורית".

"כשמוניתי לראש ממשלה ביוני 2021, החלטתי לשנות את זה", הוסיף, "אמרתי לשלושת ראשי הביטחון שלי - ראשי צה"ל, המוסד והשב"כ - שהמטרה שלי היא להימנע, אם אפשר באופן סביר, מהתנגשויות מקומיות עם חיזבאללה וחמאס. במקום זאת, משאבי הביטחון הלאומי של ישראל חייבים להיות ממוקדים בהחלשת האויב העיקרי שלנו - איראן".

"ישנן דרכים רבות להחליש את איראן", סיכם בנט, "להעצים את האופוזיציה המקומית, לחזק את אויביה, להגביר את הסנקציות והלחצים הכלכליים. אבל ישראל לא יכולה ולא צריכה לעשות זאת לבד. ארה"ב צריכה להוביל את המאמץ. זה לא מצריך מלחמה בקנה מידה מלא, בדיוק כפי שגוועה של ברית המועצות לא נבע ממלחמה מוחלטת. במקום זאת, ברית המועצות קרסה מרקבון פנימי יחד עם לחץ חיצוני שהופעל על ידי ארה"ב".

ראש הממשלה נפתלי בנט
רה"מ בנט בישיבת ממשלה, מאי 2022 | צילום: חיים צח / לע"מ

מטעמו של בנט נמסר בתגובה לביקורת: "משך 30 שנים ישראל נופלת בדיוק למלכודת של התמנון האיראני. אסטרטגיית איראן היא חכמה ופשוטה: לפרוס זרועות טרור שיקיפו את ישראל מכל עבר, יקיזו את דם בננו, יתישו אותנו, בעוד איראן, ראש התמנון, לא משלמת כמעט מחיר. ישראל, לצערי, ממלאת באדיקות את התפקיד שאיראן ייעדה לנו: כבר שנים אנחנו שולחים את לוחמינו להילחם בסג׳עיה מול חמאס, בג׳באליה מול ג׳יהאד איסלאמי, במרון א-רס מול חיזבאללה. אפילו החות׳ים בתימן מרשים לעצמם לתקוף את ישראל".

גם אני נלחמתי מול אצבעות התמנון במלחמת לבנון השנייה, ואיבדתי שם חברים", הוסיף, "האייתולות בטהרן צוחקים ונהנים. משך עשרות שנים הם היו חסינים. שיהיה ברור: איראן מנהלת מלחמה על-מלא מול ישראל, במעמד צד אחד. איראן מכה בישראל מכל הכיוונים; ישראל חוטפת. יתרה מזאת, בגלל שאיראן מרגישה חסינה, היא מתקדמת ללא בלמים, מעשירה ב60%, והפכה כעת למדינת סף.

לסיום מסר בנט: "כראש הממשלה פעלתי לשנות זאת. ללכת על ראש התמנון. כינסתי את ראשי הזרועות, צה״ל, מוסד ושב״כ, והסברתי להם שאני רוצה להסיט את המיקוד לאיראן עצמה שתתחיל לשלם מחירים (לא רק בהקשר הגרעיני). כך עשינו. זו צריכה להיות אסטרטגית-העל של ישראל. הבעיה עם איראן אינה פרסום המהלכים שביצענו נגדה שכבר נודעו בעבר,אלא שאיראן מחטיפה לנו דרך חמאס וחיזבאללה ואפילו החות׳ים, והממשלות בעשור האחרון נואמות ומדברות אך לא גובות מחיר כואב ממנהיגי איראן. צריך לרתום את ארה״ב ועוד בנות ברית למטרת העל: גדיעת ראש התמנון והפלת המשטר האיראני".