כוח צה"ל נתקע עם רכב ליד חברון - עימותים פרצו במקום

עקב תקלה טכנית, שני ג'יפים צבאיים נתקעו באזור העיירה הפלסטינית בית אומר. במקום התפתחו הפרות סדר בהשתתפות עשרות פלסטינים שיידו אבנים, זרקו מטענים מאולתרים וירו לעבר הכוחות, שמצידם - הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי חי. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על שלושה הרוגים בעימותים

זמן צפייה: 00:33

שני ג'יפים צבאיים של כוח צה"ל נתקעו הלילה (שלישי), באזור העיירה הפלסטינית בית אומר - צפונית לעיר חברון, כתוצאה מתקלה טכנית. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי במקום התפתחו הפרות סדר בהשתתפות עשרות פלסטינים שיידו אבנים, זרקו מטענים מאולתרים וירו לעבר הכוחות, שמצידם - הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי חי.

כעבור זמן מה, הג'יפים חולצו על ידי כוחות צה"ל שנכנסו לכפר. "אין נפגעים לכוחותינו ונגרם נזק קל לרכבים. האירוע מתוחקר", הוסיפו בדובר צה"ל. כמה שעות לאחר מכן, משרד הבריאות הפלסטיני פרסם הודעה ובה טען כי מופיד מחמד מחמוד חליל, פלסטיני בן 44 מת מפצעיו לאחר שנורה על ידי כוח צה"ל בבית אומר. לפי הדיווח הפלסטיני, הוא הגיע לבית החולים עם פגיעת ראש ומת שם מפצעיו. עוד הם מדווחים על 21 פצועים נוספים בעימותים הלילה.

מאוחר יותר, במשרד הודיעו על שני הרוגים פלסטינים נוספים שלטעתנם נורו מאש צה"ל באזור רמאללה: האחים ד'אפר עבד אל-רחמן רימאווי, בן 21 וג'וואד עבד אל-רחמן רימאווי, בן 22. בכיר הרשות, חוסיין א-שייח הגיב לתקריות במהלכן נהרגו שלושה פלסטינים וטען כי "מדובר בפשע מתועב של כוחות הכיבוש שרצחו שני אחים בבית רימא שבנפת רמאללה ופלסטיני נוסף בחברון". הוא הוסיף כי "ההוצאה להורג בדם קר היא התנהלות פאשיסטית של כוחות הכיבוש והתרה של הדם הפלסטיני בהנחיות פוליטיות".

האחים שנהרגו מאש צה''ל ד'אפר עבד אל-רחמן עבד אל-ג'וואד רימאווי וג'וואד עבד אל-רחמן רימאווי
האחים שנהרגו מאש צה''ל ד'אפר עבד אל-רחמן עבד אל-ג'וואד רימאווי וג'וואד עבד אל-רחמן רימאווי

בצל ההסלמה האחרונה ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים, בצה"ל הביעו אמש פסימיות באשר להמשך גל הטרור בשטחים, והציגו נתונים קשים שעולים מהשטח. גורמים ביטחוניים רואים עלייה של פי שלושה אירועי ירי בשטחי איו"ש, חוששים מהמשך הסלמה והתפשטותה לרצועת עזה, וכן מהיום שאחרי אבו מאזן.

בכירים בצה"ל העריכו כי הסבירות להסלמה בשטחים עלתה, וכי הסלמה כזו עלולה גם לפגוע בהכנות צבא היבשה למלחמה גדולה בצפון או בעזה. בצה"ל מביעים חשש מהסתלקותו הקרובה של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, שציין זה עתה את יום הולדתו ה-87. לדברי גורמים בצבא, אבו מאזן ממשיך לדבוק בהתנגדות לטרור ובתיאום הביטחוני עם צה"ל ושב"כ, ולראייה הם מציגים את התפקיד החיובי שמילא במשבר חטיפת גופתו של הצעיר הדרוזי טירן פרו ז"ל בג'נין.

פלסטינים מיידים אבנים לעבר חיילי צה''ל במהלך הפרות סדר ביהודה ושומרון
''חלק מהתארגנויות הטרור שצמחו בשנה האחרונה נזרעו בתקופת הקפאת התיאום הבטחוני ב-2020''. פלסטינים מיידים אבנים לעבר חיילי צה''ל ביהודה ושומרון. ארכיון | צילום: רויטרס

בצבא רואים את התדלוק שמקבלים מפגעים מארגוני הטרור ואומרים "חמאס וג'יהאד איסלמי לא צריכים לעשות הרבה מעבר לחלק כמה מאות שקלים לכל מפגע. היתר קורה מעצמו. חלק מהתארגנויות הטרור שצמחו בשנה האחרונה נזרעו בתקופת הקפאת התיאום הבטחוני ב-2020, בחצי השנה שלאחר ההכרזה על תכנית המאה של טראמפ, כי באותה תקופה ההתארגנויות הללו היו חוקיות מבחינת המנגנונים. היום אנחנו משלמים את המחיר".

בצבא מזהים זליגה של פעילי מנגנונים לעיסוק בטרור, אמנם במספרים קטנים אך כתופעה קיימת שבה נאבקת הרשות. בסוף השבוע האחרון אבו מאזן כינס את בכירי המנגנונים והורה להם לפעול בכל זאת, ולו אחרת, בג'נין ובשכם. עם זאת, בצה"ל מציינים בחיוב כמובן את מה שמסתמן כפירוק מוצלח של כנופיית הטרור 'גוב האריות' בשכם, לאחר שרוב פעיליה הסגירו עצמם לרשות הפלסטינית, אך חלק קטן מהם עדיין מבצע ירי מול כניסת כוחות צה"ל לעיר.

אחד הסממנים המדאיגים ביותר השנה הוא השימוש המוגבר בנשק חם. בעוד שבגלי טרור קודמים, מפגעים בודדים השתמשו בעיקר בסכינים, במכוניות לדריסה ולעיתים בנשקים מאולתרים מיצור עצמי, הפעם השימוש ברובים תקניים עולה דרמטית. נקודה נוספת שעולה ומדאיגה את הצבא היא העלייה באלימות המתנחלים בשטחים כלפי פלסטינים ואנשי כוחות הביטחון, כאשר בתקופה האחרונה מזהים בצה"ל תופעה לפיה "מתנחלים נורמטיבים", לאו דווקא "נערי גבעות", יוצאים אל הכבישים וזורקים אבנים על מכוניות פלסטיניות בתגובה לפיגועים, ואף שורפים מכוניות פלסטיניות של חפים מפשע.